Terkel i Knibe (2004)

Alternatieve titels: Terkel in Trouble | Terkel in de Shit

Denemarken
Animatie / Komedie

geregisseerd door Kresten Vestbjerg Andersen, Thorbjørn Christoffersen en Stefan Fjeldmark
met de stem van Anders Matthesen

Wanneer een gepeste klasgenote zelfmoord pleegt, door toedoen van Terkel, ontvangt hij constant dreigberichten. Als hij dan toch, met veel tegenzin, ook nog met een schoolexcursie mee gaat, moet hij werkelijk vrezen voor zijn leven.

Mug
Zo'n twee maanden voor release nog geen (Nederlandse) trailer te bekennen (zelfs enige informatie ontbreekt)...

Opmerkelijk, maar vooral erg jammer, want zowel de originele Deense trailer en hilarische teaser als de Duitse trailer beloven een feest te worden voor jonge pubers en horror-liefhebbers.

Een overkill aan animatie-films dit jaar, ik ben bang dat dit gaat floppen, en tevens angstig voor bezorgde ouders omtrent cartoon violence en een zelfmoord in een animatie-film...

De film wordt gedubd en gaat heten: TERKEL IN DE SHIT.

die teaser

TimD
En die gaat hier niet draaien .

Mug
Draait ook slechts in 6 steden in filmhuizen. Geen grote release dus (overkill aan animatie-films op het moment).

Mug schreef:

Erg jammer, dit is toch wel de animatie film waar ik het meest naar uit kijk!

De trailer ziet er veelbelovend uit, en ook het verhaal spreekt me wel aan.

Jammer, jammer, jammer!
Laten we dan maar hopen op een mooie dvd release.

TimD
Inderdaad. Kan best dat hij binnenkort hier gaat draaien in het filmhuis. Trouwens, de ondernaam is Terkel in de Shit.

TimD schreef:
Trouwens, de ondernaam is Terkel in de Shit.

Die stond er al bij hoor.

TimD
Niet er stond Terkel in Trouble.

Mug
Als je de titels in 'updates' ziet staan, zie je maar 1 alternatieve titel staan. De Nederlandse titel staat er trouwens al maanden. Terug naar de film.

TimD
Laten we hopen dat hij snel op dvd komt!

Ik heb gemerkt dat veel mensen dit vergelijken met south park. Volgens mij valt dat best mee want south park heeft "doordenk" humor en verwijst naar veel dingen wat deze film als je het mij vraagt absoluut niet heeft. Verder vind ik de animatie niet zo leuk.

en bij de trailer wist ik echt niet of ik er nou om moest lachen of met afschuw er naar kijken. (om eerlijk te zijn verscheen er paar keer een glimlachje )

TimD
Ik heb hem vandaag op dvd gezien, erg grappige maar best botte film. 3,0 *.

avatar van matthijs_013
Hilarische film met droge en sadistische humor. Vooral zijn familie is grappig, maar zijn klas is ook flink gestoord. Het had niet echt een plot, maar ik heb me alsnog 80 minuten kapot gelachen. Echt een aanrader voor mensen die naar simpele droge humor zoeken. Niet te doen voor mensen die op het kleinste detail letten bij een film.

avatar van AardeWerk
Inderdaad groffer, botter, lomper dan Southpark en The Simpsons (zo staat het op de hoes), maar samen met mijn kinderen toch behoorlijk in een deuk gelegen. Niet voor de fijngevoeligen onder ons, maar zeker het soort animatie waar de grote bedrijven zich nooit aan zouden durven wagen. Terkel mag er zijn (3*)

toffe film...leuke liedjes, waardoor het musical leek..minder leuk...

avatar van Crook
Lekker bot, maar lomper en botter dan south park kan ik het toch niet noemen. Maar het is wel verfrissend om een keer een leuk geanimeerde film te kijken die er een beetje hard aan toe gaat. Daarom krijgt hij van mij toch 4*.

avatar van JohnLennon
geniale muziek, 5+

avatar van Demoniac
Leuke animatie, vol droge, redelijk grove humor.
Minpuntje was toch wel de liedjes die erin voor kwamen.

Vergelijking met South Park vind ik niet opgaan. Totaal andere soort grappen, andere animatie en met andere bedoelingen gemaakt.

avatar van hellblazer93
Vrij komische film met wel leuke humor. Leek inderdaad totaal niet op South Park. Wel vrij grove film, maar SP the movie is vele malen grover naar mijn mening. Deze krijgt van mij 3 sterren

avatar van Joeri_000
Geweldig !! grappig verhaal en prachtige beelden voor een animatiefilm .. en dat taaltje ook!! heb erg gelachen en de liedjes waren ook nog eens tof !! Helemaal super ! dikke 4 sterren verdiend

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Visueel niet echt top, maar dat wordt wel gecompenseerd met de zwarte humor en het verhaal. Een humor vooral die je zeker niet in de Amerikaanse films zal zien. Zelfs de liedjes zitten vol gitzwarte teksten. Jammer dat we van overzees worden bestormd door de Amerikaanse animatie, terwijl deze Europese animatie zo vergeten wordt. Een aanrader voor wie gek wordt van Disney en ook weer niet naar de Aziatische anime wil gaan.

Mug
Komiek Anders Matthesen is in thuisland Denemarken mateloos populair. Hij heeft daar ook een radioshow, enigszins te vergelijken met Van Duins De Dik voor Mekaar Show. En met enigszins bedoel ik ook enigszins. Het publiek vd radioshow bestaat hoofdzakelijk uit jonge pubers. Ook niet zo vreemd, Matthesen vloekt er op los. Zijn radioshow was zo populair dat men besloot een adaptatie te maken voor het witte doek. En met succes.

Ook in huize Mug, want gelukkig bevat de Nederlandse dvd ook de Deense versie, waar Matthesen alle stemrollen voor zich opneemt. Een keur aan vreemde personages (waaronder de opa van Terkel, die al menig jaar een rol speelt in de shows van de komiek) en herkenbare personages en gebeurtenissen voor de jonge puber. De nummers in de film (van hiphop tot Deense smartlap over het leven van een Thais jongetje) zijn van hoog niveau.

Liefhebbers van voornamelijk South Park kunnen hun hart ophalen bij Terkel in de Shit. Harde grappen parade.

De film verdient een groter publiek. Kopen/huren/(pindakazen) met die hap. Wellicht nog te vinden in de 2 euro bak van de FRS waar ik 'm wist uit te vissen.

avatar van lars-pixar

tergend slecht

avatar van TheLionKingFan
Niet zon beste film

avatar van tommykonijn
Grove animatiefilm met hier en daar best wat aardige scenes. Helaas heb ik niet echt hardop moeten lachen, dat was dus wel jammer, maar gelukkig wist de film wel te vermaken over het algemeen.

avatar van JohnLennon
Ongelooflijk leuke film! De songs zijn heel erg grappig en ik betrap mezelf er 3 jaar na kijken nog af en toe op quotes van de personages te gebruiken in het dagelijks leven. Zo erg blijven ze hangen, en zo triest ben ik als persoon

Aanrader.

avatar van ZenZin
Behoorljk grappig, zeker geen kleinekinderfilm.
En de genoemde grofheid wordt gelukkig wel in een groter perpectief geplaatst wat te denken kan geven en het zeker niet zo dom is als het lijkt.

avatar van Gang_Star
Maar weer eens herzien. Stond me bij als erg leuk en had eerder het idee dat ik 3,5* had gestemd hierop. Bij herziening heb ik me helaas niet vermaakt. Het verhaal is matig, eigenlijk gewoon erg zwak en biedt weinig entertainment. Veel gevloek, wat bloed zelfmoord en een leraar die een leerling probeert te vermoorden (omdat de jongen per ongeluk op een spin is gaan zitten) maar dan zelf door een ijzeren pijp om het leven komt . Deze animatiefilm is dus duidelijk vooral geen kinderfilm. Qua humor vond ik het maar weinig, maar de vader van Terkel was wel leuk met zijn constante tekst 'Nee'. Tijdens de aftiteling is de rol van dit personage ook leuk. 'Ja', 'nee', 'misschien'. Verder was die oom van Terkel ook nog een leuk personage. De rest viel me tegen.