Tang Lang (1978)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met David Chiang, Hang-Sau Wong en Chia Hui Liu

Een Han-student en tevens bekwaam Kung-Fu vechter wordt door zijn keizer in de Qing-dynastie verzocht om te infiltreren bij een groep (mogelijke) rebellen. Hij raakt echter zo diep betrokken bij de groep dat hij praktisch familie van hen wordt, zodat het vervolgens moeilijk wordt om uit de groep te stappen...

Redelijk lollig Shaw filmpje.

Eigenlijk zeg ik vaak dat het plot er bij deze films maar weinig toe doet, toch is dat niet helemaal waar. Ik heb vaak nogal wat kritiek op de gevechten in het begin van de film. Deze zijn vaak nogal houterig en niet al te spannend. Logisch ook omdat de personages vaak in de loop van de film hun "geweldige kung-fu skills" leren, maar dat maakt het begin van deze films er vaak toch niet aantrekkelijker op. Hadden ze beter wat meer rondgeschreven.

Ook in deze film zijn de begingevechten nogal mak. Later wordt dat dan wel weer goedgemaakt, veel vechtwerk ook, vooral het laatste uur wordt eigenlijk bijna gecontinue aan elkaar gerijgd met sound effectjes van slagen en metaal.

Typische shaw film met een zeer aparte en merkwaardige scene in. Hilarisch en geschift hoe Chiang zijn kunstjes leert van een echte praying mantis. Zien om te geloven, maar wél erg leuk.

Verder vermakelijk maar niet geweldig opvallend binnen de rest van het hele Shaw oeuvre, en Liu heeft ook beter werk achter z'n naam staan.

avatar van Prudh
Toffe kung fufilm die zeker tijdens het laatste deel bol staat van de actie. De razendsnelle vechtpartijen samen met een enorme hoeveelheid wapens die daarin gebruikt worden zien er prima uit. Bizar hoeveel koprollen iemand kan maken met twee zwaarden en tijdens dat koprollen ook nog eens kan uithalen naar een tegenstander. Ook de good ole' polefights zijn top notch.

Grappig verder hoe gemakkelijk de idiote dialoog zo wordt genegeerd bij films als deze. Of bizarre plothiaten en andere ongeloofwaardigheden. Sterker nog, ze dragen juist bij aan de charme van een kung fufilm, net als de waardeloze make up en karikaturale personages. Iemand van 35 lijkt gewoon niet op een opa zodra je wat grijze highlights door zijn kapsel smeert en een grijs snorretje onder zijn neus plakt. Maar who cares!

De bidsprinkhaanscène is inderdaad een hoogtepunt van de film. Perfect voorbeeld van iets compleet onzinnigs dat je als kijker maar al te graag pikt omdat het stiekem gewoon heel erg cool is.