• 8.303.224 stemmen

Alternatieve titels: Tai Chi Boxer / The Shadow Boxer

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Woo-Ping Yuen en Hsin-Yen Chang

Met onder meer: Christy Chung en Billy Chow Bei-Lei

IMDb beoordeling: 6,9 (718)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Tai Ji Quan

Jackie is hevig verliefd op een meisje genaamd Rose, maar zij is al uitgehuwelijkt en haar verloofde toont duidelijk zijn onvrede over haar aandacht voor Jackie. Maar wanneer Jackie zich aansluit bij een ondergronds anti-corruptie verzet, die is opgericht door Rose en haar vrienden, komt hij steeds dichterbij zijn geliefde te staan en er ontstaat een liefdesrelatie. Tegelijkertijd komt het verzet een groot Brits smokkelnetwerk van opium op het spoor, wat een hevige strijd als gevolg heeft. Maar dat is niet alle tegenstand die Jackie krijgt, ook de verloofde van Rose wil zich graag bewijzen als geschikte man voor haar.

Hawkman / Jackie

Jackie's Mother

Officer Tsao

Wong, Great Kick of the North

Hok Man's Father

Da Bu Liang

Onderhond

Beetje tegenvallend.

De gouden tijden van de jaren '90 waren al even voorbij en het is dan ook jammer dat deze film daarvoor moet onderdoen. Redelijke terugval voor het martial arts genre.

Toch raar, want met Yuen aan het roer had ik toch nét iets apartere gevechten verwacht. Zaten wel leuke ideeën in, maar de uitwerking (met name het camerawerk) liet soms wel een beetje te wensen over.

Gelukkig wel veel gevechten die aangenaam zijn om volgen. Bad guy is een beetje duf en de echt knallende gevechten zijn er ook niet, maar vermakelijk is het verder zeker wel.

Had op meer spektakel gehoopt, had de film ook nodig want verder valt er niet zoveel te beleven in dit soort filmpjes.

3*, vermakelijk, maar is meer een tussendoortje dan een aanrader voor genrefans.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Leuk.

Een vermakelijke film waarin het verhaal wat aan de matige kant is, gecombineerd met een vleugje romantiek. Dat romantische gedeelte stelt gelukkig niet teleur en zorgt er ook niet voor dat de actiescènes eronder lijden. De actiescènes zelf zien er naar behoren uit, alhoewel er vrijwel nergens een scene met kop en schouders bovenuit steekt. De uitwerking waarbij de staart van Jackie een gevaarlijk wapen is, is wat overdreven, maar tegelijkertijd was het ook wel een aardige toevoeging die voor weer eens wat anders zorgde. Ook de humor is aanwezig, vooral het rolschaats incident is leuk.

Enig minpunt vond ik dat het tijdens de gevechten te gemakkelijk ging voor Jackie. Had liever willen zien dat hij meer tegenstand kreeg en betere tegenstanders .

avatar van Metalfist

Metalfist

Het vervolg op The Tai-Chi Master

Ik ben fan van het oeuvre van Woo-Ping Yuen, maar het was pas na het kijken van deze film dat ik ontdekte dat het hier eigenlijk om een sequel ging op een andere film van zijn hand, namelijk Twin Warriors/The Tai-Chi Master. Dat komt ervan dat je soms gewoon blind een film aanschaft omdat het van een bepaalde regisseur of met een bepaalde acteur is, maar gelukkig is dat in het geval van Tai Chi Boxer geen echt probleem. De grote hoofdrollen uit de vorige film (Jet Li en Michelle Yeoh) zijn in ieder geval nergens te bespeuren.

Naar het schijnt zou het ook maar om het wederkeren van Hai Yu en Lau Shun gaan die hier allebei de vaderrol (van respectievelijk Hok Man en Yeung Wan) opnemen. Het lijkt er dan ook op dat je niet veel mist als je de voorganger niet hebt gezien en dat is goed aangezien dit een vermakelijk filmpje is geworden. De focus ligt voor een groot stuk op een romance tussen de twee hoofdrolspelers en eigenlijk is dat een ietwat verfrissende aanpak in het genre. Woo-Ping Yuen en Hsin-Yen Chang nemen ruimschoots de tijd en sparen hun vechtscènes op en hoewel die niet tot het beste werk van Yuen horen, blijft het toch een regisseur die vaak erg mooi werk laat zien. Ondertussen passeert er nog een plotje waarin de Britten er even worden doorgesleurd (beetje zoals Russen op een bepaald moment altijd de slechterik waren in Amerikaanse films) en dan voornamelijk hun invloed op de opiumkwestie. Ook dat is iets dat we ondertussen al wel eerder en beter hebben gezien, maar ook hier blijft het gewoon allemaal erg vermakelijk. Wel een beetje vreemd hoe de neef eigenlijk halverwege film geruisloos verdwijnt - om dan op het einde weer terug te keren - maar storen doet het niet.

Misschien ook wel omdat Jacky Wu een frisse nieuwkomer is in het genre. Dacht gelezen te hebben dat hij hier zijn filmdebuut maakte, maar blijkbaar is er nog een film (One and a Half) eerder geweest. Hij heeft er ondertussen een niet zo denderende carrière opzitten, maar doet hier eigenlijk weinig verkeerd. Dynamisch vechten en natuurlijk dat trucje met zijn paardenstaart zorgt nog voor een aantal leuke scènes. Ook de chemie tussen hem en Christy Chung is er over de gehele lijn, maar het zijn eigenlijk vooral nog een paar bijrollen die dit naar een hoger niveau tillen. Sibelle Hu heeft als Jacky's moeder een aantal erg fijne scènes met hem en ook bij de slechteriken zitten nog een paar vermakelijke figuren zoals (sowieso wel één van mijn favoriete stijlen) een henchman met een ijzeren voorhoofd.

Dan maar eens op zoek gaan naar Tai-Chi Master. Die is blijkbaar wel een stukje bekender dan deze sequel dus vreemd dat ik die nog niet eerder ben tegen gekomen. Michelle Yeoh is namelijk ook zo'n instant-buy en dan in combinatie met Woo-Ping Yuen.. In het verleden heeft dat al erg degelijke films opgeleverd. Ook maar eens wat op zoek naar naar Jacky Wu films. Zijn stijl sprak me hier alleszins genoeg aan om te zien wat hij verder van zijn oeuvre heeft gemaakt. Erg vermakelijk tussendoortje inderdaad!