• 8.561.319 stemmen

Das Wirtshaus im Spessart (1958)

Komedie / Muziek | 99 minuten

Genre: Komedie / Muziek

Alternatieve titel: The Spessart Inn

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Kurt Hoffmann

Met onder meer: Liselotte Pulver, Carlos Thompson en Günther Lüders

IMDb beoordeling: 6,4 (648)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Das Wirtshaus im Spessart

Tijdens hun gezamenlijke reis door de Spessart moeten Freule Franziska en haar verloofde baron Sperling onverhoopt hun toevlucht nemen tot de meest nabijgelegen herberg. Al gauw blijkt echter dat er met het logement iets niet pluis is.

imageimageimageimageimage

avatar van Mug

Mug

De Duitse komische muziekfilms staan in een nogal slecht daglicht doordat allerlei populaire schlager-zangers hun portemonnees met gemak wisten te vullen om hun kunsten te laten horen (veelal playback) en vooral te laten zien met gemakzuchtige grappen. Bij de namen Heintje en Roy Black hoor je het al in Keulen donderen bij wijze van spreken.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel. De Duitse komische muziekfilm Das Wirtshaus im Spessart bijvoorbeeld. Geloof het of niet, de film dingde zelfs mee naar de Gouden Palm in Cannes in 1958, dat waren nog eens tijden!

De humor is natuurlijk heerlijk fout. Een grote klucht vol flauwigheden en diarree opwekkende 'plotwendingen'. Maar waar Das Wirtshaus im Spessart in uitblinkt is - euhm - het gevoel. Iedereen straalt, iedereen heeft plezier, alles wordt live gezongen, de domste grappen worden gebracht alsof het filosofische waarheden bevatten. Je ziet gewoon dat iedereen lol had, en geloofde in de film. En dat wordt met gemak overgebracht op deze 'serieuze' filmkijker. Want ja, ik kreeg meer lol naarmate de film vorderde.

Dikke drie sterren, ik zou hem graag eens willen herzien met ondertiteling, een verhoging zit er wellicht in.

Alleen voor de liefhebber [vertaling: stinissen].

Das Wirtshaus im Spessart was zo'n grote hit, dat er nog twee vervolgen kwamen, oei oei.

avatar van Dick2008

Dick2008

Dinsdag 20 december 2011, ARD (Duitsland 1) 10.25-12.00

stinissen (crew films & series)

ARD (Das Wirtshaus im Spessart, dinsdag 20 december, 10:25 uur)

avatar van Darbie

Darbie

Hupsakee.................WDR zaterdag 30 November ( 13u 30- 15u 10) .