Münchhausen (1943)

Duitsland
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Josef von Báky
met Hans Albers, Wilhelm Bendow en Brigitte Horney

De 18e-eeuwse Baron Münchhausen maakt de meest fantastische avonturen mee. Begiftigd met de eeuwige jeugd belandt hij via Rusland, Turkije en Venetië uiteindelijk in een ballon op de maan.

Klassieker die in de oorlog door de Duisters werd gemaakt. Waarom de film een klassieker is, is mij een beetje een raadsel.

Hoe kom je erbij dat het een klassieker is?

avatar van Querelle
Hele goeie film, zeker voor die tijd. Fantasievol, mooie kleuren en een lekker tempo. Dit is zo`n beetje de enige goeie onafhankelijke duitse produktie die in de nazitijd werd gemaakt.

avatar van danuz
Fantasierijke film met een wel wat aparte context (gemaakt in Nazi-Duitsland en toch best vrijzinnig). Veel decors en veel kleur, naar het einde toe wat fijne overdenkingen, maar vooral een avontuurlijke vertelling maken dit erg genietbaar. Vond het trouwens stiekem wel erg jammer dat de scenes in Rusland niet authentiek waren (zo ook de talen). Benieuwd wat andere filmmakers van dit verhaal weten te maken.

avatar van Brix
Schitterende film, zeker gezien de periode waarin hij ontstond.

Zeker geen film waarop het toenmalige bewind in Duitsland zat te wachten.
Het vele geld dat de film gekost moet hebben hadden zij liever in oorlogsmateriaal gestoken natuurlijk.
Maar om de schijn op te houden dat het allemaal geweldig goed ging, en er niet op een Reichsmark meer of minder gekeken hoefde te worden kwam deze film er toch.

De weerbarstige hoofdrolspeler Hans Albers, die niks op had met de Nazis, en ook nog een Joodse vrouw had, die naar het buitenland uitgeweken was, was ook al niet hun favoriete acteur.
Helaas voor hen was de man zó populair bij het Duitse publiek dat ze hem wel moesten gedogen.

avatar van Brix
Vandaag opnieuw op TV gezien, in de gerestaureerde versie.
Nóg fraaier dan voorheen.

Onvoorstelbaar dat deze film destijds gemaakt kon worden met zoveel kleurige pracht en praal.
(En heel goede special effects)

Albers ís gewoon Münchhausen ten voeten uit.
Dit kan nooit meer beter.
Wát een zwier en présence had die man toch.

Nu nog aan een DVD zien te komen, want deze mag niet ontbreken in mijn DVD collectie.

Opgewaardeerd.

Brix schreef:

Ondanks dat speelde hij vanaf 1933 mee in een aantal propagandafilms, waarvoor hij zich overigens goed liet betalen.

lezertje
Dus hij slaagde er zelfs in hen te rippen, ondanks hun argwaan t.o.v. hem.
Goed gespeeld zou ik zeggen, wat een acteur

Brix schreef:
lezertje
Dus hij slaagde er zelfs in hen te rippen, ondanks hun argwaan t.o.v. hem.
Goed gespeeld zou ik zeggen, wat een acteur

Dat klopt, maar ik weet niet wat zijn beweegredenen geweest kunnen zijn, behalve het geld, omj zijn medewerking te verlenen. Misschien heeft hij juist door die films het licht gezien en zodoende een afkeer gekregen van het nazisme.

lezertje
Dat zou inderdaad mogelijk kunnen zijn.

lezertje
Met deze film, gemaakt tijdens WO II, wilde nazi-Duitsland zich duidelijk van een ander kant laten zien. De film steelt niet veel voor. Niet bijzonder, niet spannend, niet humoristisch. Eigenlijk niets. Wel poenerig.

Bantavoer
Jos2 schreef:

Waarschijnlijk, omdat het in 1943 gemaakt is? Voor mij in ieder geval jeugdsentiment. Heb als zevenjarige de boek wel meerdere keren gelezen, totdat op tv de film werd uitgezonden. Samen met m'n vader gekeken. Mocht speciaal daar voor opblijven.