'Neath the Arizona Skies (1934)

Western

geregisseerd door Harry L. Fraser
met John Wayne, Sheila Terry en Shirley Jean Rickert

Sam Black wil het Indiaanse meisje Nina ontvoeren, omdat ze de erfgename is van een stel olievelden. Chris Morrell die al jaren de voogd van het meisje is zal er echter alles aan doen om dit te vermijden.

neo (crew)
Het verhaal is duidelijk en wordt heerlijk snel verteld., wat het temp ten goede komt. Andere westerns met of zonder Wayne willen nog weleens riant de tijd nemen, terwijl zo'n verhaal makkelijk binnen zo'n klein uurtje verteld kan worden. Neem The Big Trail, met de eerste grote rol van hem, duurt zo'n twee uur en had ook makkelijk korter gekund. De bandieten zijn nogal stereotyp dom op sommige momenten. Wayne doet het erg leuk. Voor de 85' versie is er een score van componist William Barber onder gezet en die werkt helaas enkele malen niet goed bij de beelden. 3 sterren

Van alle Lone Star-filmpjes met John Wayne is de inhoud uitwisselbaar met de titels en ook de stunts komen veelal overeen. Neemt niet weg dat de stuntman Yakima Canutt er toch wel wat van kon en dat de stunts er goed uitzien. De laatste stunt in bijna alle filmpjes is er één die Canutt van een klif in het water laat storten. Bij deze is die wat minder spectaculair.

avatar van Kr!kke
Eerder een zwakke/matige western.

Het verhaal is zoals alle westerns van die tijd redelijk simpel en goed te volgen. Dus aan het verhaal ligt het zeker niet dat ik het niet zo'n geslaagde western vond. Ik vond dat er een paar dingen nogal onlogisch waren, of op zijn minst wel héél toevallig. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het feit dat de bende van Black John Wayne zo maar kan volgen, terwijl ze 5 minuten achter zaten. Zelfs wanneer hij met zijn paard even door de rivier ging, vond de bende hem met sprekend gemak terug... .

Verder stoorde ik mij ook aan het gebruik van ondersteunende muziek bij sommige scènes. Er werd op een bepaald moment zo'n muziekje gebruikt dat perfect paste om spanning te creëren, terwijl het gewoon om een actiescène ging.
John Wayne doet het zeker niet slecht, al heb ik hem al wel in een betere rol gezien. Hij kon me toch niet echt overtuigen als "bezorgde" vader.