La Menace (1977)

Frankrijk / Canada
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Alain Corneau
met Yves Montand, Carole Laure en Marie Dubois

Henri Savin vormt al lang een koppel met Dominique. Nu besluit hij haar te dumpen. Hij heeft immers een jonge Canadese leren kennen. De knappe Julie verwacht inmiddels zijn kind. Dominique is uitzinnig van woede wanneer Henri haar van zijn beslissing op de hoogte brengt.

avatar van brucecampbell
Iemand een idee hoe deze film te zien?

avatar van brucecampbell
Ijzersterk en geniaal misdaaddrama met een uitmuntende vertolking van Montand. Het tempo ligt vrij laag, maar doorheen de hele film hangt een zeer dreigende spanning met een prima climax!
De Fransen waren op hun best qua deze films in de jaren 70!

avatar van Filmkriebel
Scenario voor een niet begane misdaad.

Eens met Brucecampbell. Geniaal verhaal met een sublieme Montand. De beide hoofdspelers zijn dan misschien geen moordenaars, slim zijn ze ook niet echt. Om zo een mise en scène in elkaar te steken en de schuld op zich te nemen getuigt van weinig gezond verstand van Montand. Ik vroeg me dan ook voortdurend af waarom die Julie Manet niet onmiddellijk toegaf hoe het allemaal gebeurde in het begin met Dominique. Angst? Paniek? Beide minnaars sloegen een weg in van waar geen terugkeer mogelijk is. Het einde met de trucks is episch te noemen. Deze parel heeft dringend aandacht en belangstelling nodig op Moviemeter. Zoals vaker laat men de Franse film opzij (wat ik ook ergens begrijp gezien dergelijke classics enkel in Frankrijk op DVD verschijnen), maar dit vind ik één van Corneaus allerbeste.

avatar van Brix
Vanmiddag te zien op ARTE TV > 13:55 uur

Film die duidelijk in twee delen is opgespitst. Daar waar het eerste stuk een klassiek voorbeeld is ,van wat men een relatiedrama kan noemen, is het tweede gedeelte filmisch heel sterk maar eigenlijk toch weinig waarschijnlijk en inzake intrige eigenlijk heel ver gezocht.
Yves Montand bewijst eens te meer één van de markantste acteurs te zijn die Frankrijk ooit heeft gekend.

avatar van wendyvortex
Nogal stoffig misdaaddrama, zonder feitelijke misdaad ... onze hoofdpersonen pakken het aleenl niet zo handig aan, maar dit plot zou hoogstens wat geweest zijn voor een aflevering van Derrick.
Laatste half uur nemen we de wijk naar Canada en krijgen daar te maken met blackmail onder de truckers en levert zowaar nog 25 minuten prima filmstof.
Lijkt een beetje alsof ze twee films aan elkaar gemonteerd hebben, waarvan de tweede een betere en langere uitwerking had verdiend.

avatar van Biosguru
Ik zie er eerder 3 delen in. 1/3 Hitchcock, 1/3 Policier, 1/3 Convoy. Prima seventies vermaak.