Le Dernier Jour (2004)

Alternatieve titel: The Last Day

Frankrijk

geregisseerd door Rodolphe Marconi
met Nicole Garcia, Gaspard Ulliel en Mélanie Laurent

De negentienjarige student Simon keert in de kerstvakantie terug naar zijn ouderlijk huis aan de Bretonse kust. Hij neemt Louis, een meisje wat hij nog maar net kent, mee naar hen. Al snel brengt zij echter meer tijd door met een jeugdvriend van Simon, die nu vuurtorenwachter is op het eiland.

neo (crew)
Op het Iffr te zien op:

-ma 31 januari 22:30 Pathe 1
-di 2 februari 18:00 Cinerama 6
-vr 4 februari 22:45 Cinerama 5

Ik zag Marconi's Défense d'Aimer twee jaar geleden op het Iffr. Hier dus zijn ''nieuwe'' (die al in Frankrijk heeft gedraaid uiteraard). Gaspard Ulliel uit Jeunet's Un Longe Dimanche speelt een van de hoofdrollen.

neo (crew)
Minder dan Marconi's vorige. Op zich is het drama zeer goed, mede dankzij de goede rol van Ulliel, die denk ik nog vele jaren het baby face imago kan gebruiken voor rollen. Bij Defense leek alles wat meer op een Godard manier van film maken, hier simpeler met een makkelijk maar goed liefdesdrama. Het is jammer genoeg soms nogal langdradig. 3 sterren

avatar van Skylar_Malfoy
Helaas was dit langdradige, saaie, overdramatische filmpje niet wat ik ervan verwachtte.
De zelfmoord kwam niet als een verassing, ik moest er zelfs om lachen.
Het begon met meer dan een uur aan drama en toen deden ze er nog een schepje boven op ( Louise was waarschijnlijk Simon's zus) die ik absoluut niet in de film thuis vond horen.
Alsnog een 2.5, voor Gaspard Ulliel.

Interessante, maar wat te langzame typisch Franse film, waardoor het een en ander wat langdradig wordt. Goedgeschreven karakterontwikkeling en prima muziek. Het verloop van het verhaal was voor mij verrassend.