Next Goal Wins (2014)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Mike Brett en Steve Jamison
met Thomas Rongen, Jaiyah Saelua en Nicky Salapu

Toen het nationale elftal van Samoa 's werelds ergste nederlaag ooit leed tegen Australië (31-0), belandde de kleine eilanden op de laatste plaats van de FIFA-wereldranglijst en werden ze bekend als 's werelds slechtste team. Ondanks het feit dat ze al meer dan 10 jaar geen officiële wedstrijd hebben gewonnen wordt het team bijeengehouden door hun pure liefde voor voetbal, hun diepe geloof en hun trots. Met de hulp van een excentrieke nieuwe coach, de Nederlander Thomas Rongen, bereiden ze zich voor op het volgende WK.

4 BERICHTEN
avatar van depri83
geplaatst: 14 april 2015, 20:20 uur [permalink]
Wel een heel mooi verhaal. Had eerst mijn bedenkingen bij een Amsterdamse Amerikaan die de eilandbewoners wel even leert voetballen. Maar Rongen heeft, tgv een persoonlijk drama, een directe maar menselijke aanpak gevonden die uitstekend werkt bij de Amerikaans-Samoanen.

Vooral bijzonder het verhaal van Jaiyah/Johnny!

avatar van depri83
geplaatst: 30 augustus 2015, 21:37 uur [permalink]
Vannacht begint American Samoa aan hun kwalificatiereeks voor het WK 2018. Helaas zonder Rongen en Jaiyah Saelua maar wel met Nicky Salapu!

avatar van morpheus2000
geplaatst: 9 oktober 2015, 00:20 uur [permalink]
Geweldige documentaire!
Mooi om te zien hoe dit voetbalelftal toch het positieve blijft inzien, ondanks dat ze bijna op zeker hun wedstrijden gaan verliezen. Of zoals ze het zelf zeggen: "1-0, normaal verliezen we met 5-0"....

avatar van SnakeDoc
geplaatst: 24 april 2016, 21:14 uur [permalink]
Geweldige documentaire.
Thomas Rongen lijkt in eerste instantie met zijn autoritaire aanwezigheid niet direct de juiste man op de juiste plek, maar zijn aanpak valt in goede aard bij de jongens, en het is briljant om te zien hoe dit team zich vervolgens ontwikkelt.

De slow motion shots geven ook nog wat extra sfeer aan het geheel.

Uitstekende documentaire.