Yesterday (2004)

Zuid-Afrika

geregisseerd door Darrell Roodt
met Leleti Khumalo, Lihle Mvelase en Harriet Lenabe

Nadat ze ziek is geworden, hoort Yesterday van de artsen dat ze HIV-positief is. Terwijl haar echtgenoot in een ontkenningsfase terecht komt en ze voor haar jonge dochter moet zorgen, hoopt Yesterday alleen maar dat ze lang genoeg zal leven om haar dochtertje naar school te zien gaan.

avatar van bioscoopzaal
Genomineerd voor een Oscar, maar toch een stemgemiddelde van slechts 3.9 op IMDb.

avatar van HiLL
bioscoopzaal schreef:

En dat voor een regisseur die B slechte B films maakt.

avatar van Purmerend
Ondertussen een 7.8 op IMDB.

avatar van Mug
Mug
Een hoofdrolspeelster, een arme dorpeling, die rondloopt alsof ze 2 uur lang in de stoel bij een dure visagist heeft gezeten...de grootste ergernis.

Het plot wordt gebracht alsof Yesterday een soort van legende/mythe is, waardoor het geheel als gezapig overkomt.

Gelukkig is er een switch in de film, als Yesterday haar man gaat opzoeken, die werkt in een mijn bij Johannesburg. Als zij hem vertelt dat ze HIV positief is, afkomstig van hem natuurlijk, ramt hij haar ontzettend in elkaar. Later komt hij vergeving vragen etc., gelukkig wordt dit niet al te gezapig gebracht.

Het einde gaat gepaard met prachtige gitaarmuziek en weet dan toch nog de juiste snaar te raken. En nee, het einde vervalt niet in een groot cliche. Dat redt de film.

2,5*, wellicht een halfje te veel. Een film die ongetwijfeld zal bijdragen aan AIDS 'awareness' in (Zuid-) Afrika.

avatar van Near_Dark
Hola, dat was een goeie film !

Prachtig in beeld gebracht, de lichtinval in Afrika is van een ongekende schoonheid, zulke prachtige kleuren in de landschappen krijg je hier nergens te zien.

Het begint vrij gewoon, je leert de jonge vrouw en haar kindje kennen en begint stilaan met hen mee te leven.
Tijdens de tweede helft van de film, wanneer ze haar man gaat opzoeken in de steenkoolmijnen, slaat de lichtvoetige sfeer om in een bitter drama. Het deed mij wel iets.

7,5/10.
Een mooie, kleinschalige film die je niet onberoerd zal laten.
Spijtig dat er bijna geen filmmuziek in voorkomt, dat had sterk kunnen
bijdragen tot de sfeerschepping...

Een aanrader

Meer info op: http://www.hbo.com/films/ye...

Aandoenlijk mooi in al zijn eenvoud.