World Traveler (2001)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Bart Freundlich
met Billy Crudup, Julianne Moore en Cleavant Derricks

Een man uit New York wordt op een dag wakker en besluit weg te lopen van zijn vrouw, kind en huis. De mensen die hij onderweg ontmoet leren hem hoe belangrijk zijn familie voor hem is.

avatar van Filmkriebel
De titel past totaal niet bij de inhoud. "Travelling to nowhere for nothing" is veel toepasselijker. Het verhaal speelt met het idee dat mensen altijd denken dat het gras elders groener is. Cal, het hoofdpersonage, vraagt zich af waar zijn "place called home" is.

Maar de uitwerking is zo verschrikkelijk saai, met emoties die er maar niet door willen komen en slaapverwekkende muziek die het kijken er niet aangenamer op maakt. Het gebrek aan emotie en sterke dialoog maakt de personages die Cal ontmoet weinig boeiend in vergelijking met bvb die uit "Into The Wild". Ook Cal is weinig interessant en het verhaal wordt zelfs tegenstrijdig op enkele momenten. Omdat hij zijn vrouw en kind verliet krijgt hij een alcoholprobleem. Maar om dan met andere vrouwen te gaan flikfooien, daar heeft hij dan weer geen gewetensproblemen mee .

De film liet een onverschillige indruk achter bij mij. World Traveler mist zowat alles wat een film goed maakt. Wie hem desondanks toch een kans wil geven : in België staat de DVD te koop in de Mediamarkt (Brussel).