Pascali's Island (1988)

Verenigd Koninkrijk / Italië

geregisseerd door James Dearden
met Ben Kingsley, Charles Dance en Kevork Malikyan

Een Engelse archeoloog Anthony Bowles (Charles Dance) arriveert in 1908 op een Turks eiland en duikt er vrijwel onmiddellijk onder de lakens met de kunstenares Lydia Neuman (Hellen Mirren). Dat is niet naar de zin van de gids en tolk van de archeoloog, Basil Pascali (Ben Kingsley), die al jaren gevoelens koestert voor Lydia.

Goed volgbare en thrillerachtige intrige maar het verrassend slot is eerder absurd. Knappe sfeerschepping.
Drie hoofdacteurs op hun best, al is het de veelzijdige Ben Kingsley die de show steelt.