The Court-Martial of Billy Mitchell (1955)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Otto Preminger
met Gary Cooper, Charles Bickford en Ralph Bellamy

1921. Vanuit de lucht mag hij proberen om het onzinkbare schip Ostrichland te bombarderen. Zijn meerdere staat echter niet toe om vanaf een goede hoogte of met een goede tonnage te bombarderen, omdat de marine dan een flater zou slaan tegenover deze nieuwe methode van oorlogsvoering. Als hij bij de demonstratie zijn orders negeert en een succesvol bombardement uitvoert wordt hij gedegradeerd en naar Texas gestuurd. De koppigheid van de militaire leiding zorgt echter voor betreurenswaardige ongelukken en om aandacht voor het belang van de luchtmacht te vragen beledigt hij de militaire leiding in aanwezigheid van de pers en moet hij voor de tuchtraad verschijnen.

neo (crew)
leuke film door de rol van gary coopers die alles voor de herkenning van de luchtmacht doet.de rechtzaak was erg boeiend om te kijken.3 sterren

Even de ingredienten optikken: luchtmachtgeneraal voorspelt al begin jaren 20 dat als er niet geld bijkomt het slecht met de VS zal aflopen in de komende WO. Hij negeert een aantal orders en moet voor de krijgsraad verschijnen. Degene die van het leger houdt kan met name genieten tijdens de 50 minuten rechtzaak. Voor de liefhebbers van romantiek, suspense, luchtgevechten, emotie, etc. etc. heb ik een advies: laat deze film maar links liggen. Te meer daar Gary Cooper wel heel erg houterig acteert. Otto Preminger kon veel beter. 2,5 uit 5.