Qi Jian (2005)

Hongkong / China / Zuid-Korea
Actie

geregisseerd door Hark Tsui
met Sun Hong-Lei, So-yeon Kim en Donnie Yen

Er is in China een verbod op martial arts en overtreders moeten worden onthoofd. Aangezien er per hoofd wordt uitbetaald, vermoordt een generaal hele dorpen, puur voor het geld. Een oudgediende die spijt heeft van zijn verleden saboteert de razzia's. Wanneer hij wordt verwond vlucht hij naar een dorp dat ook gevaar loopt. Daar wacht hem de doodstraf vanwege zijn verleden als moordenaar. Twee dorpelingen helpen hem ontsnappen en gaan met hem op zoek naar hulp op de 'Hemelse berg'. Ze keren terug met vier verstoten krijgers en zeven bijzondere zwaarden.

Wat een ontzettende tegenvaller. Trailer gezien, reviews gelezen en hierna in huis gehaald maar dat had ik mezelf kunnen besparen. Er zit totaal geen vorm van opbouw in het verhaal, wel een hoop zinloze erbijgesleurde subplots die hun uitwerking totaal missen en matige "acteurs". Ook qua actie viel het me zwaar tegen (veel te weinig en erg slecht in beeld gebracht). En als dan ook nog eens de personages flinterdun zijn...tja...

Wel positief - de soundtrack was best mooi, een paar van de gevechten waren wel redelijk boeiend qua choreofragie(einde vooral) en de "look" van de film was best wel mooi (lekker donker). Maar meer dan een 2 verdient hij niet.

avatar van notsub
Een erg vermakelijke film met zeer mooie gevechten en prachtige beelden. Duurt wel lang en soms sukkelt het geheel wat in, maar het is zeker de moeite waard, vooral als je originele wapens en martial arts wilt zien. 3.5

avatar van metaledje
best leuk allemaal, maar hoezo zitten er altijd gaten in dit soort films? word er langzamerhand echt ziek van

Ben een fan van Hero en House of flying daggers, dus dit zou ook iets voor mij moeten zijn. Toch viel deze een beetje tegen, vooral omdat het soms wat moeilijk te volgen was voor mij.
Ondanks Hero veel meer plotwendingen en een intelligenter script heeft, is 7 swords voor mij moeilijker te volgen. Ik weet niet precies waarom want eigenlijk is het verhaal veel eenvoudiger.

Gelukkig komt hij na een uurtje wel een beetje op gang.

avatar van Frankeermachine
Havoc schreef:
Inderdaad, volledig mee eens.
Saaie film. Had hem willen zien omdat ik ook fan ben van Hero, House of the Flying Daggers etc...

Deze was langdradig, weinig actie, en de vechtscenes waren maar zus en zo...

Ik had veel verwachtingen maar deze zijn niet ingevuld!

Mee eens. Tevens was de film niet altijd te volgen. Wie is nou wie en wie gaat met wie. Ik heb een paar dagen geleden 'Musa, the warrior' gekeken en die was stukken beter.

avatar van Fikret8
Erg ondergewaardeerd, hoort tot de betere wuxia-films.

ben het met Fikret8 eens. zeer onder gewaardeerd. 4,5

voor al die gene die weer vliegende vechters had verwacht, misschien is het verhaal ook wel een s belangrijker dan de gevechten die er in voor komen.

woei.. ben zo blij dat ik deze film gekocht heb! niet dat de film om naar huis te schrijven is maar toen hij op het titelmenu stond kreeg ik kippenvel van de muziek. Zo kun je ook nog eens op een andre manier tevreden zijn met een aankoop.

Verder vond ik de film wel leuk, maar het miste van mij toch wel een klein beetje het sierlijke van de chinese vechtkunst. De lovende resenties die het gekregen heeft zijn een tikkie overdreven naar mijn mening maar desondanks toch een hele goede film

avatar van AsianFreak
langdradige film met mooie gevechten. Een film die er weer diverse soorten genres in heeft verwerkt(zoals vaak in Aziatische films.) Niet altijd even logisch of interessant. Hoe dan ook, acteerprestaties kan je nooit pijlen bij een film waarin je de taal niet begrijpt. Maar de soundtrack, de bepaalde personages en die kinderen voegden er toch wel wat extra's aan toe...

Op TV? Moet niet gekker worden, cool

avatar van fieko
genoten! 4*

avatar van 606
erg mooie film en gevechten en extra scary sfeer voegt veel toe
acteren vond ik ook goed.

4 sterren

avatar van ILDIB
Film met veel zeer mooie plaatjes en vechtscenes, maar ook een met momenten warrig en haastig verhaal. Probleem ook, het chinees waardoor emoties in spraak niet te herkennen zijn helaas. Duurt ook wat lang met een paar nutteloze scenes. Maar over het algemeen wel de moeite waard.

Nomak
Een vreemde film, het loopt allemaal een beetje door mekaar vind ik. Ik geef hem toch het voordeel van de twijfel met 2,5 sterren.

Wat 'n plot, moet ik zeker zien!

avatar van Lennert
Hmmm, in vergelijking met de Once Upon A Time In China reeks (de eerste drie delen althans) toch een kleine teleurstelling. Door de lengte en onevenwichtige verdeling van de actie zijn er net teveel saaie stukken om de film een compleet genot om te kijken te maken. Daarnaast zijn enkele stukken tenenkrommend slecht, zoals het moment waarop ze een van de paarden vrijlaten.

Waar Hark Tsui in ieder geval wel in slaagt is het neerzetten van spectaculaire vechtsscenes, waarbij voornamelijk de bizarre ontwerpen van de zwaarden voor fantastische momenten zorgen. Hiernaast is de cinematografie erg goed en de soundtrack bombastisch zonder te over the top te worden. Met het einde in het achterhoofd hoop ik in ieder geval dat er zeker nog een tweede deel aan komt, mits de regisseur de actie beter spreidt en let op de lengte.

avatar van woeler82
Kan niet zeggen dat ik erg van onder de indruk van deze film, sommige gevechten zijn toch erg klungelig in elkaar gezet.

Het is net of ik het gevoel heb bij die vechtscene's dat de vijand 1 voor 1 wacht om afgeslacht te worden, en het soort wapens wat ze gebruiken is niet echt indrukwekkend.

Het is leuk voor 1x te kijken, meer niet

avatar van Yuffira_San
Had toch net iets beters verwacht. Verhaallijn kwam erg gehaast over, ook al duurde de film bijna 2 uur en half. Qua vecht-scenes vond ik er niet veel aan. Enkel naar het einde toe zat er wel goede choreografie in, maar nog steeds niets in vergelijken met House of Flying Daggers of Chocolate.
Veelvoud in personages was er, maar liever had ik er een paar minder gezien en dat daar dan meer werd op ingegaan.
Muziek en settings waren ok maar ook niet meer dan dat.

Leuk tussendoortje, als je de tijd er voor hebt natuurlijk.

avatar van Baggerman
Mmm, mooie en aparte vechtscènes maar wel met totaal onfunctionele wapens. Welke halve gare hangt er bijvoorbeeld drie grote stalen ringen aan zijn zwaard? Viel me nog mee dat er niet eentje met een (Tsui) Hark aan het zwaaien was!

Voor de rest een verhaal met totaal bordkartonne figuren die ik af en toe nauwelijks uit elkaar kon houden. De zeven strijders en alle anderen worden in een floep en een zucht voorgesteld (of zijn het mytische figuren waarvan iedere Chinees weet wie ze zijn, zoals Robin Hood en Ivanhoe hier?). Hetzelfde geldt voor de (wel cool uitziende) tegenstanders. Ik snapte er af en toe geen hol meer van!

Voor één of ander dom paard wordt op één of andere manier wel 10-15 minuten uitgetrokken???

Aan het einde nog een opzichtige flirt naar deel twee, waar ik in ieder geval weinig interesse voor zal tonen!

Wat een misbaksel dit!

avatar van Black Math
Ik had zin in martial arts en kwam aanvankelijk bij de anime-serie Basilisk uit, maar die irriteerde al na 5 minuten, dus deze maar opgezet. Zeker geen spijt van, al vond ik de film ook weer niet een onverdeeld succes. Daarvoor duurt ie gewoon wat te lang, bevat hij teveel saaie scènes met geouwehoer over romances halverwege en is de muziek te bombastisch. Ook het verhaal was een beetje incoherent, maar daar til ik verder niet al te zwaar aan. Verder veel moois, gave gevechten, af en toe schitterende beelden, met name van de luchten bij zonsop- en -ondergang. 3,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch niet helemaal wat ik er van verwacht had. Wel zoals verwacht is dit een ode aan Shichinin no Samurai/Seven Samurai al vond ik dan toch dat het beter lukte met The Magnificent Seven op dat vlak. Het verhaal kennen we ondertussen al van een dorp dat bedreigd wordt en beschermd door 7 krijgers. Een idee dat zelfs inspiratie hield voor (al waren zij maar met 4) The A-Team. De film duurt 141 en dat is met momenten toch teveel van het goede.

Qua script is dit niet echt super, dus wordt het vooral kijken naar de choreografie. Die valt dan nog wel best mee, al heb ik al beter gezien. De makers gaan wel creatief om met prachtige wapens die toch voor dat ietsje meer zorgen. De bekende gezichten zijn ook leuk bezig. Raar om Donnie Yen hier te zien die toch beter presteerde in de Ip Man films en Legend of the Fist. Ook leuk om nog eens te zien is Charlie Yeung (New Police Story en Bangkok Dangerous). Meteen ook de twee betere acteurs, terwijl de rest het moet hebben van de actiescènes. En daarin had ik toch wat meer verwacht op vlak van cinematografie. De regisseur doet visueel niet veel met de film helaas.

Resultaat is een aangename ode aan de bekende film Seven Samurai, met z'n eigen insteek. Maar meer ook niet.

avatar van Onceuponanytime
Zoals veel Aziatische films moet deze het ook hebben van de 'vliegende' zwaardgevechten. Het oogt mooi, mede door de knappe decors en de gepast muziek.

De acteurs waren moeilijk te herkennen en te plaatsen, qua bevoegdheid in de film.
Bepaalde scenes duurden te lang en de aanvang van de film demotiveerde om verder te kijken.

avatar van Phantasm
Valt voor een keertje te doen, vond deze wel wat te langdraderig, had wel wat korter gekund.