The Naked Spur (1953)

Western

geregisseerd door Anthony Mann
met James Stewart, Janet Leigh en Robert Ryan

De verbitterde premiejager Howard Kemp reist naar de Rockies in Abilene, Kansas, om de moordenaar Ben Vandergroat te vinden. Voor Vandergroat is een beloning van $ 5.000 uitgeloofd. Met dit geld hoopt Kemp zijn ranch terug te kunnen kopen, die zijn verloofde heeft verkocht, toen hij in het leger moest dienen. Onderweg sluiten zich bij Kemp de oneervol uit het leger ontslagen kapitein Roy Anderson en de oude goudzoeker Jesse Tate aan. Wanneer Vandergroat met zijn vriendin Lina Patch gevonden wordt, vernemen Anderson en Tate over de uitgeloofde beloning en sindsdien zijn er spanningen binnen de groep. Op de terugreis probeert Vandergroat Kemp, Tate en Anderson tegen elkaar uit te spelen.

6 augustus 01:15 - 02:45
ARD

AANRADER!

avatar van Jan met de pet
Prima western, goed verhaal en zoals Stinissen schrijft een Aanrader: 4,0

avatar van Justinw
Goede Mann,
Vind de 2 westerns die ik tot nu toe van hem heb gezien nogal vooruitstrevend voor die tijd. Deze was ook weer zeer aardig. Niet in al te beste beeldkwaliteit gekeken maar ik heb genoeg genoten.
Stewart acteert weer erg sterk net als de gehele cast.
Robert Ryan is ook weer geweldig en ziet er hier nog lekker jong uit met een baardje!

3.5 voor The Naked Spur

avatar van simonvinkie
Eens met Justinw!

Anthony Mann maakte in samenwerking met James Stewart vijf westerns, waar ik er nu al drie van heb gezien. Dit is dan misschien wel de minste, maar dat ligt allemaal dicht bij elkaar. The Naked Spur is een prima western, een western ook die anders aanvoelt dan de meeste films in het genre. Het is allemaal wat avontuurlijker en karakteruitdieping komt voor actie, dat komt ook niet zo vaak voor...

...maar dat pakt wel goed uit. Het verhaal is uitstekend en de landschappen van de Rocky Mountains zagen er mooi uit. James Stewart, Robert Ryan, Ralph Meeker, Janet Leigh, allemaal acteren ze sterk. Prima western dus, kan in de toekomst best een verhoging krijgen. Alleen was het indianengevecht wat overbodig en vond ik de romance tussen Stewart en Leigh niet altijd overtuigend, maar voor de rest een sterk filmpje.

3 sterretjes

avatar van Brix
Vannacht op Duitse SWR te zien, om 01:15 uur.

Vierde samenwerking tussen Anthony Mann en James Stewart levert opnieuw een goeie western op. Ditmaal speelt James Stewart een premiejager die met twee anderen een moordenaar door de Rocky Mountains vervoerd om zo de beloning op te strijken. Alleen is het vertrouwen tussen de mannen onderling ver te zoeken. En dat spelletje wordt goed uitgespeeld hier. Een aantal mooie plaatjes, een spannend einde en uiteraard is James Stewart weer een plezier om aan het werk te zien.

avatar van Brix
Vanavond op TCM te zien, om 23:10 uur.

avatar van Dogie_Hogan
Janet Leigh ziet er niet uit en Jimmy Stewart op zijn irritantst. Ook geen chemie tussen beiden.
De top-acteur Robert Ryan moet de film 'redden'. Kortom, blijf er niet voor op.

Deze keer niet eens met Dogie , moet kunnen, haha

Ik ben het eens met Brix , is gewoon een top western.

avatar van Brix
Ik wilde gisteravond "even"een stukje van de film kijken op TV, en ben toch weer blijven "plakken".
(En dat terwijl ik hem ook op DVD heb)

Vannacht op TV te zien: ARD 2:55 uur

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Letterlijk schilderachtig.

Dat James Stewart schmieren kan weet elke cinefiel. In meesterwerken van Capra en Hitchcock is het juist zijn handelsmerk om het gezicht opzichtig uit de plooi te trekken en komt hij daar makkelijk mee weg. Zo niet hier. Hier begint cowboy Stewart lichtelijk te irriteren gaandeweg deze standaard uitgevoerde western. Ook al doet de rest van de cast er aardig aan mee. Als dan ook nog eens de bergachtige achtergronden zich beginnen te herhalen en er letterlijk schilderachtig uitzien, komt het voorspelbare einde eigenlijk te laat.

Doorsnee.

Wat ben je toch weer streng.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Probeerde het nog wel niet te zijn.

avatar van trebremmit
Als er iets is aan Mann westerns dan is het wel dat ze niet doorsnee zijn.
Vooral de karakters hebben vaak veel meer diepgang en zijn vaak niet de standaard helden.
Maar goed, ik ben dan ook een enorme fan van de man.

avatar van Spetie
De vierde western die ik zie van Anthony Mann, en de even zovele die enorm goed bevalt. Een fijne combinatie blijkbaar en eentje, die mij uitermate goed lijkt te liggen.

Het meest opvallende aan zijn westerns is vooral dat de personages een behoorlijke lading diepgang meekrijgen. Daarnaast zit er meestal een vlot tempo in en weet het verhaal mij ook altijd wel aan te spreken. Bij The Naked Spur is dat niet anders. Het is trouwens ook de vierde keer dat James Stewart de hoofdrol speelt. Een acteur die ik graag zie en die in dit soort films altijd wel zijn mannetje weet te staan. Toch is het niet Stewart, maar Robert Ryan die de meeste indruk weet te maken. De manier waarop hij de groep tegen elkaar probeert uit te spelen is boeiend om te zien en daarbij overtuigt hij elk moment.

Ook de rest van de cast doet het goed. Janet Leigh sneeuwt wat onder bij de mannen, maar haar personage speelt wel een belangrijke rol in het verhaal. Verder zijn de dialogen van een hoog niveau en is het allemaal behoorlijk spannend. Mann weet de omgeving regelmatig fraai in beeld te brengen en ook de actie mag er zijn. Zo’n gevecht met Indianen, is altijd wel vermakelijk om te zien en daarnaast worden dat soort scènes altijd prima in beeld gebracht.

Ja wederom dus een Mann, die prima beviel en tevens een regisseur, waar ik snel nog meer van wil gaan zien.

avatar van Tall man
Prima western die nergens gaat vervelen. Een paar leuke actiescenes, prachtige natuurlandschappen en acteurs die goed acteren. Ook de personagediepgang valt op. Veel dieper dan een standaard film. Goed pluspunt dus. Het enige minpunt vind ik dat het in de grotscenes zo donker was dat ik amper kon zien wat er gebeurde. Deed toch een klein beetje afbreuk maar voor de rest goed.

Ga nu zeker meer van Mann kijken!

avatar van madmax1
Tijdje geleden hier een 3.5 voor gegeven, maar geen preview.
Geneigd als ik ben met James Stewart en Anthony Mann er een ster te veel aan te geven.
Het zijn nu eenmaal de gevestigde namen , en onlangs hij hier voor me ligt geen zin om nogmaals te bekijken.

avatar van Dogie_Hogan
Zinema schreef:
Probeerde het nog wel niet te zijn.
Maar kan het mij helemaal voorstellen.

Vandaag te zien op TV > TCM > 15:00 uur

avatar van LuukRamaker
Dit is een mooie ongewone western van Anthony Mann. Het vertelt een verhaal dat steeds interessanter wordt, doordat steeds duidelijker wordt hoe de zich voordoende situatie ontstaan is. Zulke, in de film verwikkelde, achtergronden weten mij altijd wel te boeien en kunnen mijn aandacht doorgaans een hele tijd vasthouden. Dat geldt ook voor de manier waarop Ben Vandergroat, beter bekend als Robert Ryan, invloed probeert uit te oefenen op de op geld beluste premiejager(s).

Het is Robert Ryan die met zijn overtuigende praktijken indruk weet te maken. Hij speelt hier de beste rol die ik tot nog toe van hem gezien heb en hoewel dat er nu ook weer niet zo heel veel zijn, zal het waarschijnlijk moeilijk zijn een film te vinden waarin ie nog beter speelt. Hij weet met kop en schouders boven de rest uit te steken, terwijl hij nota bene in de nabijheid is van James Stewart, die overigens ook zeker niet ondermaats presteert, maar in dit geval door hem wordt afgetroefd.

The Naked Spur is een erg fijne western die in zekere zin boven de middelmaat uit weet te steken, maar het was niet de topper waarop ik stiekem had gehoopt. Daarvoor was het af en toe iets te simpel. De film begon zichzelf zelfs een beetje tegen te spreken, nadat Stewart in het been werd geschoten. Hij heeft er last van wanneer hem dat het beste uitkomt en wanneer ie in moeilijkheden komt weet hij zich 'gelukkig' met de nodige hulp van datzelfde been uit de meest zorgwekkende situaties te redden. En even later loopt de beste man weer mank...

Dat doet gelukkig niets af aan het einde, dat onverwachts erg mooi is. Nadat er wat heen en weer geschoten wordt en er uiteindelijk gebeurt wat er aan zat te komen, komt Howard Kemp (Stewart) in dubio te zitten en moet hij een moeilijke keuze maken. Hij gunt zichzelf geen uiterst lange bedenktijd en heeft de keuze al gauw gemaakt. Dat zorgt er voor dat het einde niet overdreven langdradig is, maar juist kort en krachtig.

avatar van mr rumson
Achteraf gezien had ik van deze western te hoge verwachtingen.
Waardoor het voor mij min of meer op een teleurstelling uitdraaide.
Met het verhaal op zich is niks mis. Mannen die elkaar niet vertrouwen en een slechterik die probeert te ontsnappen.
Aan Robert Ryan begon ik mij wat te irriteren ,doordat hij zowat na elke zin zo’n geniepig lachje had . Overigens was eerst Richard Widmark gevraagd voor de rol van Ben Vandergroat
James Stewart acteerde wel degelijk ,al heb ik hem wel eens beter gezien.
Persoonlijk vind ik van de vier Anthony Mann films die ik tot nu toe gezien heb
dit een van de mindere.
Pluspunt is de mooie omgeving [Colorado ] maar dat mag je ook verwachten van een Mann film die bekend stond om zijn natuurwesterns.
Waar het voor mij op neerkomt is dat The Naked spur een middelmatige film is
Er had voor mij meer onderlinge spanning in gemogen .
Nu zie ik het als een gemiste kans .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na The Man from Laramie is dit voor mij de 2e western die ik zie met een samenwerking tussen Anthony Mann en James Stewart. Daar was ik al vrij overtuigd van deze combinatie, vooral omdat ik eerder al The Glenn Miller Story van beiden had gezien. James Stewart in een western is toch iets speciaals, maar zeker boeiend. Anthony Mann slaagt er in om mooie beelden te schieten en met Stewart in de film krijg je wat meer diepgang in de personages.

Toch is deze The Naked Spur geen echte hoogvlieger. Het boeiende script, de prachtige setting en een goeie Stewart maken wel veel goed, maar de rest van de cast blinkt niet echt uit in kwaliteit. Janet Leigh laat zich wegspelen door de rest van de cast en voor een thriller als deze waarbij de personages elkaar niet kunnen vertrouwen, vervaagt de film meer in een roadmovie met de nodige westernelementen. Jammer, want hier had meer in kunnen zitten.

Maar ik ben wel benieuwd naar de verdere westerns van Mann met Stewart. De samenwerking met de twee is alvast wel een sterk element in deze film, en dat zie ik met plezier terug in andere films.

avatar van Pacino88
Valt me bij herziening toch tegen. De 4,5* die ik hier had staan vind ik nu toch een volle punt te hoog. De Mann westerns zijn voor mij toch vooral zo goed vanwege de spectaculaire natuuropnames maar hier zijn die weinig divers. Al helpt de belabberde DVD kwaliteit daar niet bij.

James Stewart vind ik in bijna al zijn films zeer goed maar hier vond ik hem op bepaalde momenten minder overtuigend, vooral in de scene dat hij aan het ijlen is. Om het nog maar niet over die romance te hebben. Het moment dat Stewart Leigh na een verhaaltje van een minuut in de armen neemt was hier toch wel het toppunt van!

Een belangrijk pluspunt is er dan wel; Robert Ryan als manipulatieve schurk maakt deze western toch de moeite van het kijken waard.

In deze middelmatige standaard psychologische western ontmoetten een aantal personen elkaar toevallig en streefden een gezamenlijk doel na. Het verhaal over een premiejager die de moordenaar van een sheriff wilde uitleveren tegen een beloning van $ 5.000. was behalve clichématig, helaas simpel; miste complexiteit. De personages waren stereotype. De cast speelde absoluut naar behoren.

avatar van Biosguru
Ik zat me al af te vragen waarom deze film met Robert Ryan al zo lang op de te kijken stapel lag. James Stewart.... Toch maar opgezet in de hoop dat Ryan Stewart een pak rammel zou geven. Afgezet bij de nachtmerrie Q&A scene van Stewart en Leigh. Tenenkrommend, wat slecht. En ja ook voor die tijd. Zelfs het verhaal is eerder beter gedaan. Komt nog het 3:4 beeldformaat bij. Nee, viel me erg tegen.

avatar van Brix
Leuk om te lezen, maar let op: spoilers, voor wie de film nog niet heeft gezien !

The Naked Spur (1953) Anthony Mann « Twenty Four Frames - twentyfourframes.wordpress.com