• 8.258.916 stemmen

Genre: Western

Geregisseerd door: Anthony Mann

Met onder meer: James Stewart, Janet Leigh en Robert Ryan

Plot The Naked Spur

"Packed with Technicolor Thrills!"

De verbitterde premiejager Howard Kemp reist naar de Rockies in Abilene, Kansas, om de moordenaar Ben Vandergroat te vinden. Voor Vandergroat is een beloning van $ 5.000 uitgeloofd. Met dit geld hoopt Kemp zijn ranch terug te kunnen kopen, die zijn verloofde heeft verkocht, toen hij in het leger moest dienen. Onderweg sluiten zich bij Kemp de oneervol uit het leger ontslagen kapitein Roy Anderson en de oude goudzoeker Jesse Tate aan. Wanneer Vandergroat met zijn vriendin Lina Patch gevonden wordt, vernemen Anderson en Tate over de uitgeloofde beloning en sindsdien zijn er spanningen binnen de groep. Op de terugreis probeert Vandergroat Kemp, Tate en Anderson tegen elkaar uit te spelen.

imageimageimageimageimage

Howard Kemp

Lina Patch

Ben Vandergroat

Roy Anderson

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Een uiterst eenvoudige verhaallijn als kapstok voor een studie van psychologie en moraliteit. Het is moeilijk hier een lijn te trekken tussen de bad en de good guys. Zwartwit bestaat niet, enkel grijswaarden, hoewel het om een prachtige technocolor productie gaat. De hoofdrol is weggelegd voor James Stewart en hij is voor mij ook degene die de grootste emotionele diepgang in zijn rol weet te leggen. Een voorbeeld hiervan is het duel tussen Stewart en Ryan in de grot waarbij je als kijker zicht krijgt op de morele afgrond waarmee Stewart worstelt. Elk van de personages heeft verder zo zijn eigen innerlijke demonen, waarbij Janet Leigh er in feite nog het best vanaf komt op de keper beschouwd.

Behalve de beklijvende karakterstudie is het genieten van de prachtige natuurbeelden onderweg en enkele momenten van actie. De slachting van de blackfoot is wat mij betreft wel een vrij pijnlijke want te vermijden aangelegenheid maar brak even het gelijkmatige tempo van de film. De shoot-out in de finale is een prima afsluiter en wat je hoe dan ook verwacht in een western. De actie wordt hier begeleid door het geluid van de woeste rivier i.p.v. de orkestrale soundtrack wat alleen maar bijdraagt aan de sfeer. Na de shoot-out slaagt Janet Leigh erin om Stewart te redden uit zijn innerlijk doodlopend straatje. Doeltreffende therapie. En een dijk van een film.

Brix

Weer een review die mij doet verlangen naar een degelijke blu-ray release van deze sterke western.

Yep!

Eindelijk!

Warner Archive komt in september met een blu-ray.

Hopelijk degelijk gerestaureerd.

avatar van trebremmit

trebremmit

Restaureren doen ze toch niet bij Warner Archive?

Brix

Daar vrees ik ook wel voor

Ik had een blu-ray release van Koch Media liever gezien.

Desondanks ga ik het gokje wel wagen.

Alles is beter dan wat we nu hebben.

avatar van trebremmit

trebremmit