Waltzes from Vienna (1933)

Alternatieve titel: Strauss' Great Waltz

Verenigd Koninkrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Jessie Matthews, Edmund Gwenn en Fay Compton

De jonge Johann doet verwoede pogingen om uit de schaduw van zijn bekende vader Johann Strauss Sr. te stappen. De jonge Johann is eveneens een begenadigd componist en hij schrijft aan de lopende band zwierige walsen. Helaas kunnen die werkjes niet de goedkeuring van zijn vader wegdragen, en de kloof tussen de twee mannen dreigt steeds groter te worden.

avatar van MNV2
Niet bepaald de meest typische Hitchcock maar wel een onderhoudend, muzikaal filmpje dat me geen seconde verveelt heeft.

Wikipedia:
Hitchcock told François Truffaut that this film was the lowest ebb of his career. He only agreed to make it because he had no other film projects that year, and wanted to stay working. He never again made a musical film.

avatar van otherfool
Charmant, vlot en inderdaad onderhoudend, deze film over Strauss junior die op het punt staat zijn muzikale carrière in te ruilen voor een baan in een bakkerij, maar dan alsnog zijn grote kans krijgt. De klassieke muziek is mooi verweven in het verhaal en met name de finale, als het grote orkest voor het eerst An der schönen blauen Donau speelt, is mede door de montage fenomenaal. De romantische verwikkelingen moet men dan verder maar voor lief nemen, al is Matthews werkelijk een plaatje. Niks mis mee, al was de Meester het daar zelf blijkbaar niet mee eens.

3,5*.

avatar van Erick1985
Heeft iemand enig idee of er een dvduitgave bestaat die op zn minst Engelse ondertiteling heeft? Heb 'm op dvd, maar alleen Frans en Chinese ondertiteling.