War of the Worlds (2005)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

avatar van EGK4000
ehs21 schreef:
idd het is pas na verloop van tijd dat ze er ziek van worden. Alhoewel nu ik erover nadenk zitten ze al wel een eeuwigheid onder de grond toch? Dus dat is dan wel weer raar al weet ik niet meer precies hoe dat nou zat in het begin, tijdje geleden alweer dat ik hem voor het laatst gezien heb.

nakada schreef:
De machines zaten onder de grond, niet de aliens.

Inderdaad, de aliens werden door middel van de "bliksemschichten" eringeschoten, zodat ze dus de machine's konden besturen.

avatar van Curriculum
De machines waren magnifiek geconstrueerd, angstaanjagend, krachtig en aanvankelijk onoverwinnelijk, ze waren tevens de reden waarom ik deze film wou bekijken. Het acteren was redelijk. Doorgaans beschouw ik Tom Cruise als een matige acteur, maar hierin speelde hij bekwaam. Het post-apocalyptische verhaal is al meerdere keren voorgekomen uit andere films 'Verdelgd door buitenaardse wezens', maar is hier goed toegepast.

Deze film ontvangt een 3.5 voor de magistrale machines.

avatar van nakada
Curriculum schreef:
Ere wie ere toekomt : war of the worlds is misschien wel het eerste verhaal waarin de buitenaardse invasie in vertelt wordt.

Loepsaal
eerste half uur onovertroffen sterk, de aanloop naar iets groots zoals alleen Spielberg dat kan, de rest wat minder maar onderhoudend.

Sowieso al 3 sterren voor hoe de film gemaakt is alleen het verhaal vond ik extreem nep maarja het is ook sciencefiction voor mij wel een geslaagde film

avatar van baasbas17
ik ben geen enorme fan van scifi maar deze vond ik wel sterk. de machines vond ik enger dan de aliens. er ging een hele smerige dreiging van uit.

avatar van Lennon
Die scene onder het huis, terwijl die machine de boel inspecteert is lekker spannend!

Knappe film toch wel!

avatar van missl
In dat huis waar hierboven ook al over gepraat wordt is wel spannend maar de rest slaat helemaal nergens op en kon me ook niet bekoren.

Over 3 uur op TV! Heb er zin in

avatar van YouDrunkGoHome
Geweldige film! Het heeft in mijn optiek alles wat ik van een actie/scifi verwacht; goede actie, top special effects, goede acteurs, een verhaal dat blijft boeien (ook al is het natuurlijk pretty straight forward) , genoeg drama & vond de interactie tussen zoon vader en dochter ook prima! Het einde was wel een tegenvaller, maar dat vergeef ik de film, aangezien alles wat er voorkwam tiptop in orde was!

Maar goed, dat is uiteraard slechts mijn mening. Ik kan 'm in ieder geval keer op keer weer kijken!

avatar van tattoobob
Leuke film ...SFX zijn top zoveel jaren later!
Ik miste wel iets in de film.....spanning denk ik...

avatar van baspls
Erg goede film. Een van de latere Spielbergs die zo'n rustig en dramatisch sfeertje heeft, persoonlijk kan ik zijn wat chaotischere films zoals Raiders of the Lost Ark beter waarderen maar dit is ook erg mooi.

Waarschijnlijk de enige remake die Spielberg ooit maakte (als het dan een remake is van de eerdere film). De film vloog werkelijk voorbij, het was erg snel. Het is ook een beetje onduidelijk, waarom vallen de aliens ons aan? Hoe kan het dat ze door bacteriën allemaal ineens dood gaan?. De film heeft een echte apocalyptische sfeer en niet echt een Sceince-fiction sfeer.

Wel een erg mooie film. Met goede effecten. Goed acteerwerk en een goed verhaal.

avatar van nakada
baspls schreef:

Waarom wordt inderdaad nooit duidelijk. Wat betreft de bacterien : die liepen ze op omdat ze zich gingen voeden met mensen. Aangezien ze nooit eerder in contact zijn gekomen met deze bacterien hebben ze er geen weerstand tegen op kunnen bouwen.

nakada schreef:

Ja dat klikt inderdaad wel logisch.

avatar van NYSe
Grootste minpunt (naast Tom Cruise en diens totaal overbodige heldendaad in de tripod) is inderdaad de wel heel erg plotselinge massasterfte van die aliens. In het boek (dat ik iedereen kan aanraden) wordt er veel meer tijd genomen om duidelijk te maken dat de wezens aan het afzwakken zijn, wat voor een veel geloofwaardigere afwikkeling zorgt. Hier is het nogal pats-boem.

avatar van Le Professionnel
Leuke film voor een ontspannen popcorn avond beetje jammer dat de Aliens niet meteen Dakota Fanning om zeep helpen dat had een hoop irritatie gescheeld.

Het verhaal heeft een aanloop nodig en kruipt voort (zoveel verhaal is er dan ook niet) door af en toe wat in te zoomen op de individuelen belevenissen. Het blijft daardoor wat lokaaltjes, Het komt niet over als een wereldwijde ramp.

Die mensenversnipperaar is natuurlijk vreselijk. Dat doen we ook met kuikentjes, ook heel erg.

Voor deel 3 stel ik voor dat we de marsianen wiet geven door iedereen stoned te laten zijn.

avatar van swenbos
Goede film, maar wat wil je ook met een budget van 138 miljoen dollar. Een aantal scènes waren ongelooflijk sterk neergezet, denk dan bijvoorbeeld aan de vliegtuicrash aftermath. Dat het acteerwerk uitstekend is verwacht je al als je de cast leest. Ook licht, camera en special effects waren ontiegelijk mooi.

Ondanks dat lakt het verhaal aan enige vorm van logica, en dan bedoel ik met name het einde, want god allemachtig hoe hollywood wil je het maken. De wezens, natuurlijk komen die van een andere zonnestelsel, kunnen wel sneller dan het licht reizen en succesvol hun tripods plaatsen een aantal miljoen jaar eerder maar falen dan uiteindelijk toch omdat ze niet tegen het leven op aarde kunnen? Please. En de machines zijn zo geavanceerd maar beschikken niet tot infrarood?
Verder nog wat scènes die ver van de realiteit afwijken. Einde van de wereld en je durft als 8 jarig meisje uit zicht van je vader je behoefte te doen? Oh en ben ik vergeten dat de hoofdpersonen natuurlijk alles wonderbaar overleven?
Daarnaast zitten er ook een aantal amateuristische montagefouten in.

Wel een vermakelijke film natuurlijk. 2,5*

avatar van danny61
Op het begin allemaal veel belovend maar naar mate de film vorderd wordt het toch maar eigenlijk niet veel soeps.
De fouten stapelen zich hier en daar toch wel op als u goed oplet.
Een echt ongeloofwaardig verhaal. Wat op het einde gebeurd als eind fase dat was in het midden van de film ook al het geval maar toen lukte blijkbaar niet met een heel leger.Wel goed voor één malig te zien en daarbij is dan alles gezegd.

avatar van Filmkriebel
Spielberg zorgt voor een vrij grimmige SF film, waarin een buitenaards ras de aarde wil overnemen. Zo'n films verwacht je eerder van Emmerich... gelukkig weet Spielberg net dat ietsje meer te geven... ik vond de FX erg indrukwekkend, zoals de omslaande ferryboot. Ook de spannende scènes worden niet vergeten, met de sonde die met bewegingen van een anaconda haar prooi zoekt. Het idee achter het uitsterven van de aliens is knap gevonden waardoor WOTW zowaar nog levensbeschouwelijk overkomt. Wie twijfelde er aan dat Cruise met zijn gezinnetje herenigd zou worden? Dat zelfs Robbie het tot thuis haalde is een misser van formaat . Een deftige remake met de nodige schoonheidsfoutjes, die wel heel grandioos oogt.

Tarkus schreef:
Best aardige film. Maar ik had er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. Het verhaal wordt niet heel duidelijk verteld. En zeker op het einde niet... waarom sterven de monsters plots ?? Iedereen die het originele verhaal kent weet dat, maar in de film wordt dit niet echt duidelijk verteld. Wel een pluim voor Cruise en zeker voor Dakota Fanning, zij spelen hun rol beiden prachtig. Ook de special effects zijn fantastisch. Dat maakt de film zeker het bekijken waar.. Maar hij verliest dus een half puntje door het ontbreken van een duidelijk einde. Men had Morgan Freeman misschien meer van het verhaal op de achtergrond moeten laten vertellen. Ook de muziek die Jeff Wayne ooit maakte bij dit verhaal was veel beter dan de muziek uit deze film.

Het verhaal van H.G. Wells werd wereldberoemd toen Orson Welles het in de jaren '30 op de radio zo goed vertelde dat half Amerika het geloofde dat er een buitenaardse invasie aan de gang was.
Deze film van Spielberg is hetzelfde verhaal, maar het komt zeker niet zo indrukwekkend over als Welles' zijn interpretatie.
Ondertussen heb ik ook de DVD gezien van de bewerking van Jeff Wayne en ook die vond ik indrukwekkender dan deze prent.
Het is en blijft wel een mooie film, daar niet van, maar toch een van de mindere films van de hand van Spielberg.

avatar van Dying Rose
War of the Worlds is een goede poging tot het verfilmen van het gelijknamige boek van H.G. Wells.

Lang geleden dat ik deze film nog eens had gezien. De eerste keer was in de cinema, dus op mijn elfde had het wel een leuke impact. De aliens waren een leuk uitgangspunt, alleen had er meer uitgehaald kunnen worden. Nu wordt er vooral nadruk gelegd op de vader die zijn kinderen wil veilig stellen, terwijl het gevaar zelf ook heel interessant lijkt. Een andere keer dan maar.

Dakota Fanning bewijst nog maar eens dat ze kan acteren. Het kleine meisje dat destijds al menig mensen met een verbaasde blik de bioscoopzaal liet verlaten, heeft van haar talent weer eens goed gebruik gemaakt. Ze speelt zo sterk dat je zelfs vergeet dat Tom Cruise er nog in meespeelt. Van deze laatste ben ik geen fan trouwens. Net als zijn ex is hij heel irritant. Er zijn maar enkele films waar ik hem kan uitstaan en dat alleen al verdient een voldoende voor die bepaalde film. Nog een naam het noemen waard overigens, is Tim Robbins. Leuke bijrol.

De special effects waren goed in orde. Deze waren niet overdone en dat maakt het geheel geloofwaardig en mooi ineengezet. Alleen dik jammer van het slappe einde. Men lijkt geen aanknopingspunt meer te hebben en men gooit hierdoor de handdoek in de ring door er heel kort in de bocht een einde aan te fixeren. Spijtig!

Door dat einde en de niet altijd even boeiende verhaallijn verlaag ik mijn stem naar een 3/5.

Hele goede science fiction met een beklemmend sfeertje. Door het, voor mij althans, slechte einde beetje anti climax, geen 5 maar 4 sterren.

avatar van Breur
Wat een positieve reacties van toch wel regelmatige bezoekers.. Het einde van de film resulteerde voor mij in een ware proestbui, ik voelde me gewoon voor de gek gehouden. Zo'n dik budget, goede cast (maar die kunnen niets aan het einde veranderen), grafisch prima, en dan INEENS, PARDOES, ABRUPT. Afgelopen. Belachelijk!!!

Ik ga dan toch voor stop-loss vanavond op rtl 8 ben benieuwd!

avatar van olbo
Mooie film. Einde is wel een beetje afgeraffeld.

avatar van TomPSV
Ik ben het eens met de kritiek over het afgeraffelde einde, daar hadden ze inderdaad meer tijd voor moeten nemen. Nu was het ongeloofwaardig en erg vaag. Maar verder heb ik toch wel genoten van deze film van Spielberg. Grafisch ziet het er namelijk allemaal heel goed en gelikt uit. Daarnaast hangt er de hele film een fijn, donker sfeertje en is het gewoon een spektakel om naar te kijken. De actiemomenten zijn erg goed, vooral op de momenten dat je beelden te zien krijgt van de stad die helemaal in puin ligt. Verder kent de film ook nog de nodige spannende momenten waar je even op het puntje van je stoel gaat zitten. Ik ben zeker geen sci-fi liefhebber, maar de machines en wezens zagen er goed en overtuigend uit. Helaas stelt het plot niet heel veel voor en is die ook wel redelijk cliché te noemen, maar daar heb ik gelukkig nog wel redelijk doorheen kunnen prikken.

Het einde blijft jammer, daar was zeker meer uit te halen. Maar ondanks dat toch een ruime voldoende, want ik heb me er uitstekend mee kunnen vermaken. 3,5*

avatar van Ebenezer Scrooge
Een prima popcornfilm en dat bedoel ik best positief natuurlijk. Ik begrijp alleen niet waarom een verfilming van War Of The Worlds van H.G. Wells - een boek uit1898 - zich zo nodig moet afspelen in deze tijd. Volgens mij heeft het veel meer effect om die aanval van die buitenaardse ruimtemonsters te laten plaatsvinden in een negentiende eeuws decor. Dan is het contrast toch veel groter.

avatar van John Barry
War of the Worlds is een spannende en donkere film, maar het einde doet de film een beetje de das om. Toch is deze film wat mij betreft wel een aanrader.

In deze film krijgen we de invasie van aliens te zien vanuit het perspectief van een gezin. Je ziet wat het gezin doormaakt tijdens de invasie. Dit is interessant. Het gezin wat in deze film centraal staat komt geloofwaardig als gezin over. Tom Cruise zet op een overtuigende manier een vader neer, die vooral aan het begin van de film, niet altijd de dingen met zijn kinderen aanpakt zoals het zou moeten. Ook de kinderen van het gezin worden overtuigend neergezet. Het dochtertje vond ik wel soms een beetje irritant. Maar over het algemeen vond ik het dochtertje wel schattig.

De film heeft een goede spanningsopbouw. Het gedeelte dat de aliens op aarde komen met de bliksem en die machine die uit de grond gaat is briljant. Heel mooi gefilmd dit stuk en je zit op het puntje van je stoel. Het beste stuk van de film wat mij betreft.

Hierna krijgen we een hoop spektakel voor onze kiezen. Gelukkig heeft de film voldoende rust momenten waardoor je als kijker op bepaalde momenten even op adem kan komen. De film houd de spanning er goed in en je verveelt als kijker dan ook geen moment. Op bepaalde momenten zit je op het puntje van je stoel. De muziek van John Williams maakt het geheel nog spannender. John Williams heeft mooi werk afgeleverd voor deze film.

De special effects in deze film vond ik over het algemeen goed. Die grote ruimtetuigen zien er echt mooi en indrukwekkend uit. Ik ben wel wat minder te spreken over de aliens. Want die zien er niet echt eng uit. Dat had beter gekund. Maar op de vormgeving van de aliens na ben ik tevreden met de effecten in deze film.

Het einde van de film vond ik dan weer helemaal niks. Opeens sterven overal de Aliens omdat ze niet tegen de aardse bacteriën kunnen. Op zich niet eens zo hele rare verklaring voor de massa sterfte van de aliens, maar dit kwam wel heel onverwachts. De filmmakers hadden meer tijd moeten nemen voor dit stuk. Nu kwam het een beetje afgeraffeld over.

Wat me ook een beetje tegenstaat is dat alle hoofdpersonages het gewoon uiteindelijk allemaal overleven. Het is wel een beetje ongeloofwaardig dat alle personages het overleven. Voor het drama was het misschien beter geweest als bijvoorbeeld die zoon van Ray die zo nodig wilden vechten, was omgekomen. Ik vond het einde wat nu krijgen niet zo passend bij zo donkere film die we voor de kiezen hebben gehad. Een wat somberder einde was passender geweest.

Al met al vond ik dit een goede film. Jammer van het einde en van de aliens die er niet zo eng uitzagen. Maar verder rest vond ik dit een goede film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van jOERI
Bij het stemmenoverzicht van deze film had ik ook hoge verwachtingen, maar ik vond het gewoon een goede actiefilm.

Het begint al met een verhaalfout. Bij de blikseminslagen vallen alle elektrische apparaten uit. De lichten, telefoons en zelfs het horloge van Tom Cruise. Maar iemand kan de machine die uit de grond komt filmen. Dus dat werkt wel. . Natuurlijk wel een toffe scene als je het filmisch bekijkt.
Tom Cruise loopt weg, hij heeft nog tijd om thuis wat in te pakken vooraleer de machines bij hun thuis komen. Volgens mij gaan die machines toch sneller.
Dan de wagen. Hij heeft de enige nog werkende auto omdat hij wist dat het de relais was. Niemand anders komt hierop?.
De exodus is begonnen. Het huis van de ex wordt volledig vernield. Wonder bij wonder komt hij een nieuwscrew tegen, met werkende camera's en een werkende auto.. Er komt onraad, de journalisten vluchten, zonder hem een lift aan te bieden (de egoïsten).
Nu de tocht naar Boston. Bij de aanval op de overzetboot, blijven ze (merkbaar) als enige over. Van geluk gesproken!.
Tienerproblemen met de zoon. Hij wil vechten en loopt weg..
De scene in het huis is goed en spannend. Maar dan worden ze gevangen in zo'n gedrocht.. Met wat geluk (en hulp van de medegevangenen) kan Cruise de machine doen ontploffen. We vallen allemaal meters naar beneden in de kooi, maar we zijn helemaal ongedeerd.. Hoera!
We komen aan in Boston. Lijkt redelijk gespaard van de aanval. En hoera. Iedereen heeft het overleefd. De ex, Tim en zelfs de schoonouders. De aliens hebben deze stad vergeten??? En wonder boven wonder, de verloren zoon is er ook al! Veel gevochten zal hij wel niet gedaan hebben dan. Eind goed, al goed zal ik dan maar zeggen?

Conclusie: Redelijke actiefilm, maar teveel toeval en geluk. Jammer. Hier kon veel meer mee gedaan worden.

avatar van RuudC
Laatst weer eens gezien en bijna vergeten er een stukje over te schrijven. ik wist lang eigenlijk niet goed wat ik ervan moest vinden. Zowaar heb ik het boek van H.G. Wells gelezen en ook de (toffe) plaat van Jeff Wayne spookt door mijn hoofd. Ik heb een voorkeur voor alien invasionfilms, maar War Of The Worlds spreekt me meer aan, vanwege de paniek die decennia geleden in de V.S. ontstond, vanwege het hoorspel, dan het verhaal zelf.

Geen paniekreacties met deze film uiteraard, maar misschien dat sommige vaders en moeders dachten hun kids een minder duistere film voor te schotelen dan het uiteindelijk geworden is. Echt des Spielbergs is deze versie van The War Of The Worlds niet, maar dat maakt de film aangenamer voor de horrorliefhebbers onder ons. Wel jammer dat veel mensen (soms extreem) vallen over kleinigheidjes. Het einde vind ik eigenlijk nog altijd wel erg sterk. Wat ze hier eruit gelaten hebben, is dan de aliens aanvankelijk niet uit hun kraters konden komen, omdat ze niet gewend waren aan de Aardse zwaartekracht. Het zijn net dat soort dingen die sciencefiction voor mij erg interessant maken.

Ach ja, en dan is daar nog Tom Cruise met zijn kids die alles wonderbaarlijk overleven. Als ze meteen of halverwege sneuvelen, blijft er weinig verhaal meer over. Persoonlijk vind ik hun avontuur in deze apocalyptische setting best ok. Niet alleen de aliens zijn gevaarlijk, maar ook de vluchtende mensen. Met het originele boek heeft het weinig te maken, maar Spielberg levert hier gewoon een goed, duister verhaal af met het nodige spektakel. Af en toe is het me wat te dramatisch, maar nog altijd is dit een stuk beter dan ik eigenlijk verwacht had.