The Palm Beach Story (1942)

geregisseerd door Preston Sturges
met Claudette Colbert, Joel McCrea en Mary Astor

Vijf jaar geleden trouwde ze maar nu een miljonair haar rekeningen betaalt wil ze het geluk gaan zoeken, desnoods zonder haar man. Ze stapt op de trein naar Palm Beach waar ze zich flink laat verwennen.

Bij vlagen geniaal; helaas is het einde teleurstellend.
Niet de beste Sturges, maar wat was de man goed.
****

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ja, het einde was niet zo denderend, maar voor een groot deel een heerlijke komedie. En dat begint al bij de openingscredits. Vol met maffe details, leuke sidekicks en als hoogtepunt de totaal over-de-top scenes met de dronken schietclub op de trein. Soms hilarische suggestieve one-liners en scenes waarvan je je afvraagt hoe destijds door de censuur heen kwamen. En dan nog slapstck scenes die zo perfect getimed zijn dat ik er enorm om kan lachen. En dialogen om een moord voor te plegen.

Heerlijke komedie.

Ruim 4.0*

avatar van henkula
Bruisende film, z'n tijd ruim voorbij, als kijker krijg je geen moment rust.

avatar van Lucsz
Deze film deed me enorm aan twee andere (iets betere) films denken. Ten eerste Some Like It Hot. Deze film moet van grote invloed zijn geweest op het scenario van Some Like It Hot, want het lijkt er erg op. Ten tweede It Happened One Night, een film van 7 jaar voor deze, ook met Claudette Colbert.

Deze film op zich is echter wat simpeler van opzet en heeft niet veel speciaals. Oppervlakkige karakters, met twee uitzonderingen, de o zo leuke Claudette Colbert en het karakter Toto, een hilarisch quasi-Frans mannetje.

Vrij OK deze film, maar niets bijzonders. Wel mijn kennismaking met Preston Sturges.

avatar van The One Ring
Een fijne Preston Sturges-film. Met uitzondering van de aanwezigheid van die rijke clubleden op de trein en die semi-Franse Toto is het niet zo uitbundig als de andere films die ik van hem zag. Misschien ook iets minder grappig, maar de dialogen lijken meer scherpzinnig en slim bedoelt te zijn dan hilarisch en het is dan ook een plezier om naar te luisteren. Het is verbazingwekkend hoe er bijna openlijk over sex gepraat wordt in een film van de jaren '40. Er wordt eigenlijk telkens nét niet direct over gesproken. Erg op het randje voor die tijd. Aanvankelijk lijkt Sturges een scherp portret te schetsen van een uiteenvallend huwelijk, maar zodra de reis naar Palm Beach begint wordt het steeds absurder, culminerend in een happy end dat zo happy is dat het alleen maar past in de waanzin. En is het wel een happy end?

Claudette Colbert is geweldig en Mary Astor en Rudy Vallee zijn mogelijk nog beter. Alleen verstokte Sturgesfans kunnen waarschijnlijk al die geweldige bijrolacteurs hier bij naam noemen, want het zijn er een hoop. De enige zwakte is Joel McRea. Vond ik hem in de eerste rol die ik hem zag, de hoofdrol in Sturges' Sullivan's Travels, nog sterk, na een paar rollen is het me opgevallen dat hij niet alleen alle rollen hetzelfde speelt, maar dat die ene acteermethode niets vereist, aangezien hij altijd met een ongeïnteresseerde blik rondloopt. Op momenten dat hij een wanhopig bij zijn vrouw probeert te komen geloof ik hem dan ook niet. William Holden zou hier beter op zijn plaats zijn, al geloof ik niet dat die toen al bekend was. Gary Cooper dan wellicht?

Voor het genre komedie waar ik geen fan van ben is deze best aardig .
Heeft natuurlijk ook met de geweldige cast te maken.

avatar van Biosguru
Lucsz schreef:

"It happened one night" nooit gezien. Maar ik had al voor de wat autistische miljonair in beeld kwam Billy Wilder associaties bij deze film. Oa. one, two, three.

De humor heeft veel van Wilder weg. Erg leuke film

avatar van Number23
Tja hier moet je van houden. Stroom van dialogen die voor die tijd misschien uitdagend, prikkelend en pikant waren, mij doet het weinig. Na iets meer dan een half uur kwam er voor mij leven in de film in de vorm van de beschonken schietclub. Geweldige scenes hebben die gasten, met als uitblinker George the Bartender (in de credits aangegeven als 'colored bartender', het zal wel aan die tijd liggen) en zijn uitspraken. Enige moment van hardop lachen voor mij, al komt personage Toto ook in de buurt van mijn lachspieren. Verder veel geneuzel, not my cup of tea. Weet niet of ik het tijdperk of mezelf de schuld moet geven.

avatar van Spetie
Leuke en charmante film van Preston Sturges.

Gelijk vanaf het begin komen de dialogen in sneltreinvaart op je af en tot aan de laatste seconde blijft dat haast zo. Op zich helemaal niet erg, want de dialogen zijn vlot, soms best sterk en regelmatig ook erg leuk.

Het acteerwerk is goed. Vooral Claude Colbert springt er voor mij bovenuit door haar enthousiaste spel. Er zitten een aantal leuke momenten in, maar het hoogtepunt is absoluut het schietgebeuren in de trein. Verder is het allemaal vrij vlot dus, niet superhilarisch, maar ik heb toch wel regelmatig met een glimlach zitten kijken.

Sullivan’s Travels blijft de leukste en beste van Sturges, maar deze komt in de buurt.

avatar van Vinokourov
Lekker vlotte screwballcomedy met Claudette Colbert in de hoofdrol. Het neigt richting het belachelijke met wat bizarre situaties, maar het kan er allemaal wel mee door. Wat me wel tegenstaat in films als deze is dat het einde zo plotseling afgeraffeld wordt en dan vaak ook op de sufst mogelijke manier. Veel meer films uit die tijd hebben daar last van, maar deze spant wel de kroon.

Opnieuw een leuke film van Sturges. Lekker vlot en behoorlijk komisch tot zeer komisch. Af en toe zit de humor op het randje van flauwheid, zoals die Toto. Maar toch heb ik wel erg gelachen om de posse in de trein, de begincredits (hoewel ik aanvankelijk niet zo goed wist wat ik er mee moest), de achtervolging naar het treinstation (en elkaar verlinken) en de worstenkoning. Wat heeft hij toch in een korte tijdspanne ontzettend veel leuke films gemaakt. 4 sterren.

Full-speed komedie met een origineel, voor zijn tijd gedurfd scenario, waarin flarden slapsticks met weergaloos fluks-frisse dia- en monologen van vooral Rudy Vallee (de crooner die Bing Crosby en Frank Sinatra vooraf ging) waarbij zelfs Groucho Marx hem niet zou hebben verbeterd.
Daarnaast is Claudette Colbert natuurlijk eveneens overtuigend.
Erg genietbare komedie die bovendien nog lekker de draak steekt met miljonairs.

Preston Sturges vliegt met deze klucht hier en daar uit de bocht. Met name de scènes met de excentrieke jachtclub duren naar mijn smaak te lang, zodat het op d’n duur niet leuk meer is. Ook de figuur van Toto is over de top.
Maar overigens is het een typische Sturges komedie, met vaart gebracht en rijkelijk gevuld met grappige dialogen. Op het acteerwerk valt weinig aan te merken. De altijd charmante Claudette Colbert gedijt natuurlijk als geen ander als rustpunt in dit soort kolderieke films. En het is best verrassend om de vaak o zo serieuze Mary Astor nu eens te zien als een hersenloze lellebel.
In deze film krijgen we te maken met de familie Hackensacker en prinses Centimillia, in het hilarische “The Miracle of Morgan’s Creek” -ook van Sturges- met de familie Kockenlocker. Als er een prijs zou bestaan voor het geven van namen aan filmpersonages dan zou Preston Sturges volgens mij een goede kans maken.

avatar van HarmJanStegenga
Na het bij vlagen geweldige 'Sullivan's Travels' had ik net wat meer verwacht van deze 2e film die ik van Preston Sturges zag. 'The Palm Beach Story' kent haar leuke momenten en moet het vooral hebben van de fijne sfeer, maar op sommige momenten vond ik het zelfs wat vervelend worden - dan doel ik vooral op de te lang durende scene in de trein met die vreselijk drukke mannen. Beetje jammer. Gelukkig wordt één en ander wat bijgeschaafd, maar meer dan een solide voldoende kan ik hier jammergenoeg niet aan kwijt. Neemt niet weg dat ook deze prent zeer vlot wegkeek, maar verder dan wat glimlachjes kwam ik niet.

avatar van mjk87
Typisch Hollywood uit de jaren 40. Ergens wel charmant en met een zeker plezier gespeeld, maar ook gedateerd. Alles wat gebeurt is typisch cinema, hoe men met elkaar omgaat en wat er gebeurt et cetera. Verre van realistisch (en geloofwaardig). Alleen al dat gedoe op de trein, maar eigenlijk alles. Diepgang is er ook nergens om echt te beklijven. Het vermaakt best redelijk en is snel voorbij door de korte lengte, maar echt leuk wil het nooit worden en sommige grappen zijn pijnlijk ongrappig. Irriteren doet deze gelukkig echter niet en de spelers zitten wel allemaal uitstekend in hun rol. 3,0*.

avatar van missl
Je ziet dat deze film met plezier gemaakt is, al is het niet mijn humor. Film is verder niet vervelend, maar mede door de korte speeltijd, word het ook geen topper.

avatar van John Milton
Screwball blijft hit or miss bij mij. Vond dit niet een van Sturges’ betere films. Dan vond ik Sullivan’s Travels en The Lady Eve beide echt beduidend leuker.

avatar van tbouwh
Ik moest bij die Wienie King (Robert Dudley) echt direct aan Lynch' Gordon Cole denken