The 10th Kingdom (2000)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Fantasy
417 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door David Carson en Herbert Wise
met Kimberly Williams, Scott Cohen en John Larroquette

Het is een regel in de 9 Koninkrijken dat de landgenoten binnen de eigen grenzen blijven. De trollen treden echter het Koninkrijk van Sneeuwwitje binnen om de kwade koningin te bevrijden uit haar cel. Ze is vastberaden de macht over alle Koninkrijken te krijgen, en verandert de Prins in een hond en vice versa. De prins weet in zijn nieuwe gedaante echter door een toverspiegel te springen en belandt in Central Park waar hij een klusjesman en diens dochter weet over te halen mee te gaan om de 9 Koninkrijken te redden.

ik ben 28 en nog steeds vind ik het leuk

avatar van fatal niels
Pas weer gekocht. Heb hem ooit is gezien toen ik nog een stuk jonger was. Altijd heeft de film in mijnhoofd rond gespookt laatst besloten hem toch te kopen. Leuke vermakelijke Film. Veel verschillende types en mooi verhaal.. En een klein beetje Nederlands trots dat Rutger Hauer erin speelt als... Jawel een slechterik :d..

avatar van Legan
Een leuke sprookje waarbij onze wereld ook een plaats heeft gekregen. Het verhaal is prima, de personages leuk en de kostuums & decors mooi. Tenminste, voor een tv-miniserie. Echter mijn grootste probleem met The 10th Kingdom was dat het acteren zwaar onder de maat was en dat het geheel enigszins amateuristisch overkomt. Dit ondanks de toch doorgewinterde cast.

Aan de andere kant is dit echt 'jeugdsentiment' en worden dit soort sprookjes veels te weinig gemaakt. Ik twijfel tussen 3,5* met wat sentiment of een realistischere 3,0*. Voorlopig blijf ik bij het laatste, maar als deze weer eens op tv zit, dan kijk ik geheid. En een herkansing bij mij is een kans van 1 op 1000, dus dat wil wat zeggen. Misschien toch 3,5*.... Ah, de twijfel...

avatar van d--ap--hn--e
Geweldig sprookje en ook heel leuk om te zien, je blijft maar door kijken en als je stopt vraag je, je weer af wat er gebeurd. tenminste zo ging het bij mij :$ Echt mooie film.
x

avatar van Baldur
Ik verbaas me echt over deze enorm hoge score. Ik heb er per toeval een groot deel van gezien maar ik vond het best waardeloos. Zou kunnen dat het voor de jeugd wel leuk kan zijn, hoewel ik het vroeger waarschijnlijk ook waardeloos had gevonden, maar ik heb me mateloos geërgerd aan de meeste karakters, de grote hoeveelheid slechte humor en het kinderachtige en clichématig gedoe (dat laatste past op zich wel bij deze film, maar het einde bijvoorbeeld is echt één groot drama). Er zitten best wat leuke ideeën in hoor, maar ik vind het persoonlijk niet zo best uitgewerkt allemaal. Veel vrij slecht zelfs, hoewel ik ook best wat mooi vormgegeven beelden heb gezien (vb: moeras).

1.5*, voor iets wat ik normaal nooit zou kijken maar toch is gebeurd.

avatar van rep_robert
Tsja, het blijft lastig een serie als dit. Ik heb hem een keer via Bol gekocht omdat ik zin had in avonturenfilms.
De afgelopen 3 dagen heb ik de serie opnieuw een kijkbeurt gegeven.

Het acteerwerk is wisselvallig in the 10th Kingdom, maar het is nooit storend genoeg om je aan te irriteren. Soms wordt er naar mijn mening ook gewoon goed geacteerd, met een leuke rol Rutger Hauer bv.

Het verhaal steekt goed in elkaar en is origineel verzonnen, dit zie je niet vaak meer tegenwoordig. Natuurlijk eindigt het wel een beetje cliche, maar daar ben je natuurlijk op voorbereid. Je weet immers waar je naar zit te kijken toch?

De serie kan soms wat kinderachtig zijn, het blijft immers een verhaal voor de kids.
Maar aan de andere kant word je ook betoverd door de vrolijke kleuren en de humor die in de serie zit.

Dat laatste heeft bij mij toch de overhand, the 10th Kingdom gaat op een vrolijke en luchtige manier veel klassieke sprookjes af en het gebeurt zelfs met de nodige humor.
Kwartetten in het casino, geniaal.
Dit en nog veel meer momenten zijn leuk en zorgen dat de serie zichzelf natuurlijk niet al te serieus neemt, wat de serie alleen maar ten goede komt.

Zo moet je het zelf ook bekijken, als je niet al te serieus bent en je wilt je gewoon laten betoveren door de vrolijke, mooie, avontuurlijke, kleurrijke wereld waarin gereisd wordt, is dit een hele redelijke mini serie die ik je wel kan aanraden!

3,5 sterren.

leuke, grappige miniserie. Nu drie keer gezien en kijkt nog steeds lekker weg. Editing en uitwerken van film en personages wel matig.. Dit had naar mijn mening veel mooier en professioneler gekunt.
Je ziet te goed dat het "nep" is in de film en dat vind ik wel jammer.
Wel een leuk verhaal en veel verschillende personages. Zeker de moeite waard om eens te bekijken in ieder geval.

ik vind dit echt een hele leuke film om te kijken altijd leuk als je in een melige buii bent ofzo

avatar van Bubblez
Speakerfreaker schreef:

Dat is dan maar liefst zeven uur een melige bui...

avatar van Film Fan
Als je van sprookjes houd dan is dit DE film (mini serie) om te zien.
Jammer dat er nooit een deel twee van gemaakt is/zal worden.

ik vind het een geweldige mini-serie.
wat denk je dan met Rutger Hauer.
ik heb de serie nu al 7 keer gezien en voor mij begint het niet te vervelen

7 keer?

avatar van louisvf
Film Fan schreef:
Als je van sprookjes houd dan is dit DE film (mini serie) om te zien.
Jammer dat er nooit een deel twee van gemaakt is/zal worden.

Is dit niet een beetje te kinderlijk? Dan bedoel ik overacting en kinderachtige humor? Nuja ik ben altijd opzoek naar nieuwe dingen dus...

Wat ik er van zag was precies dat. Televisie-televisie

avatar van rep_robert
Het is soms wel een beetje kinderlijk ja. Maar om de 1 of andere reden is zoiets eens in de zoveel tijd wel fijn om te zien. Lekker vrolijk en onbezonnen zo´n modern sprookje.

avatar van Film Fan
Helemaal met je eens. De hele wereld aan je voorbij laten gaan en de serie in één ruk uit zien!

avatar van buitenbeentje
Echt een super mini-serie!

ik heb m al een stuk of 5 x gekeken en geniet er nogsteeds van

helemaal top
meer hoef ik niet te zeggen!!

avatar van beingduck
Super geweldige film (mini-serie ook goed)
ik heb 'm al tientallen keren gezien, en hij blijft leuk
vooral met Scott Cohen *kwijlt van de aller lekkerste acteur ooit *

GO WOLF!!!

avatar van Sisko
Wat een aangename verrassing! Had 'm gekocht omdat íe zo goedkoop was. Maar erg genoten, grappig, mooi gemaakt, goed geacteerd (de acteurs hebben er duidelijk lol in). Leuk voor kinderen (iets ouder) en volwassenen. Echt een aanrader.

Leuke serie, heb me vermaakt.

avatar van stultmeister
een enorm leuke serie, waarin niet perse geweldig geacteerd wordt. Het mooie bij deze serie is dat, dat geen moment stoort.

Je wordt zo meegesleurd in een fantasiewereld die van begin tot het einde leuk en boeiend blijft. Natuurlijk zitten er bepaalde clichés in, maar buiten dit om bevat de serie ook briljante humor die me toch iedere keer aan het lachen bracht.

Ook de rol van Rutger Hauer is cool om naar te kijken.

Een aanrader als je een luchtige fantasy serie wil kijken met leuke verwijzingen naar sprookjes en legendes.

4 sterren!

avatar van korenbloem02
Prima mini serie!!! Enige nadeel vond ik de trollen door hun kinderlijke manier van acteren. Dit zorgt er voor dat ik de serie gaan >7.0 kan geven.

Zijn er nog andere series/films die ik zou kunnen kijken. Games of Throne, LotR etc heb ik al gezien.

avatar van knusse stoel
Mooie serie, vond het jammer dat ie voor ik het wist afgelopen was, maar ja, die dik 7 uur die vliegen voorbij. Humor, spanning, romantiek, griezelmomenten en fantasy strelen jouw emotiecentrum met fijne penseeltjes.

Aanbevelenswaardig. Ben al 46, maar hou van dit soort films om de "boze wereld" te ontvluchten zo nu en dan.

Heb de film net als 'Sisko' voor weinig geld aangeschaft en had het geluk dat die van mij nog eens langer duurde dan de opgave boven (417 minuten), namelijk 466 minuten!

(7 uur en 46 minuten) Wat ben ik toch een bofkont!!!!!.

Trouwens 'Korenbloem02', ik vond de manier van acteren door de trollen helemaal niet kinderlijk maar spelen als een stelletje 'onnozelen' en dat zijn trollen toch ook, ....onnozel?
Maar goed, dat vind ik voor de film niet ten nadele.

Korbie
Een film met een interessant fantasierijk concept, maar wordt totaal de plank misgeslagen door haar ongelofelijke goedkoopheid.

avatar van VincentL
Heb hem heel lang geleden eens gezien in zijn geheel. Hij staat hier nog op videoband. Gelukkig hebben mams en paps een videorecorder nog staan ^^ Laat ik hem binnenkort maar weer eens proberen in zijn geheel te kijken.

avatar van alexspyforever
Ik had deze eerst via een download gezien later heb ik de DVD box aangeschaft. Met zo een lange speelduur kun je dit bezwaarlijk een miniserie noemen. Het zou een op zich staande TV-serie kunnen zijn. Meestal hou ik niet van lange series maar deze kon me wonderwel bekoren al heb ik deze dan wel over verschillende dagen gekeken. Het waren vooral de sprookjeselementen die me het meest aanspraken. Het was heel leuk om proberen te herkennen uit welk sprookje ze welk element of figuur hadden genomen. Zal nog wel even duren voor ik deze herkijk maar het komt er ongetwijfeld nog eens van.

avatar van John Barry
The 10th Kingdom is een hele mooie en sfeervolle tv film.

Deze film is eigenlijk een sprookjesfilm voor volwassen. Het is geweldig om al die verwijzingen naar sprookjes te zien. De personages van deze film bevinden zich ook echt in een prachtige sprookjeswereld. Een wereld met enge bossen, mooie kastelen, romantische stadjes, gezellige boerendorpjes, mooie bergen. Daarnaast heeft deze sprookjes wereld uiteraard een boze koningin maar ook andere wezens zoals ,dwergen, trollen sprekende vogels en elfjes komen in deze wereld voor. De fantasie fan in mij geniet enorm met deze film.

Er word in deze film geweldig geacteerd. Op ( Scott Cohen als de wolf na ) valt er geen een valse noot te bespeuren. Vooral Dianne Wiest als de slechte koningin vond ik geweldig acteren. Ook de rol van Rutger Hauer als de kille jager wil ik niet vergeten te benoemen. Wat een geweldig personages zet Hauer in deze film neer. John Larroquette als Tony vond ik ook erg goed. Hij is een beetje de komische noot van deze film. Zijn onhandige optreden werkt soms echt op de lachspieren. Kimberly Williams zet op een goede manier Virginia neer.

Deze tv film duurt lang. Maar de tijd vliegt voorbij. Er gebeurd ontzettent veel in deze film. Je verveelt je geen moment. Om de haverklap kom je weer te terecht in een aparte omgeving of kom je weer een vreemd personage tegen. Wat ook goed is aan deze film is dat je de karakters in deze film ziet ontwikkelen. Veel karakters maken een karakter ontwikkeling door. Bijvoorbeeld de door mij eerder genoemde onhandige Tony. Aan het begin is hij echt een sulletje, maar hij weet zich gedurende de film zich geleidelijk te ontwikkelen en krijgt hij meer karakter. En hij weet beter voor zichzelf op te komen en breekt hij een beetje met zijn sullige imago.

Ook op muzikaal vlak ben ik zeer te spreken over deze film. Anne Dudley componeert een erg bijpassende soundtrack voor deze miniserie. Haar muziek geeft de film nog wat extra sfeer mee.

Ik irriteerden mij wel aan het personage Wolf. Scott Cohen zet het personage veel te overdreven neer. Hierdoor komt het personage Wolf ongeloofwaardig en irritant over. Het personage Wolf vind het enigste minpunt van de film.

Maar ondanks de Wolf vind ik The 10th Kingdom een erg goede tv film, elk jaar haal ik deze film op een regenachtige dag uit de kast en elke keer weet ik me weer enorm te vermaken.

4 sterren voor deze film.

avatar van Baggerman
Knullig kan ook best leuk zijn!

Er kan genoeg worden aangemerkt op deze miniserie, maar uiteindelijk heb ik best genoten van wat me werd voorgeschoteld. Er is namelijk ook veel wèl zeer goed gedaan.

Zo blijven de hoofdpersonages geloofwaardig in hun karakter, hoe kolderiek die ook mogen zijn. Scott Cohen (Wolf) vond ik wel irritant, maar wel goed en consistent in zijn rol, net als Larroquette en Williams. De laatste twee reageren zoals ieder 'normaal' mens dat in zo'n sprookjeswereld zou belanden. '[i]What's the matter with you people in this world?' En de sprookjesfiguren reageren op hun beurt weer zoals je zou verwachten dat ze zouden doen als ze in onze 'normale' wereld zouden belanden. Ik heb ook erg gelachen om de Saturday-Night-Fever-zingende trollen![/i]

Zoals John Barry al zegt gebeurt er genoeg en verveel je je geen moment. Alleen het einde vond ik wat slapjes. Maar overall snap ik de gemiddeld hoge waardering best wel!

avatar van tommykonijn
Niet zo onder de indruk als de meesten hier, maar desalniettemin toch heel vermakelijk. De sprookjeswereld is mooi vormgegeven en de amusementswaarde is hoog. Mijn complete mening is terug te vinden op TvMeter.