Angels in America (2003)

Verenigde Staten / Italië
Drama / Fantasy
352 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Mike Nichols (I)
met Al Pacino, Meryl Streep en Justin Kirk

Verfilming van het met een Pulitzer Prize bekroonde toneelstuk van Tony Kushner. Het is 1985, Ronald Reagan is president en aids treft de homoseksuele gemeenschap. Prior Walton vertelt zijn geliefde Lou, waar hij al 4 jaar mee samen is, dat hij ziek is. Lou verlaat Prior. Echter, hoe zieker en eenzamer Prior wordt, hoe meer spijt Lou krijgt van zijn beslissing. Tijdens een nacht vol hallucinaties krijgt Prior bezoek van een engel die hem uitnodigt een profeet van de dood te worden. Ergens verderop in Manhattan wordt Joe Pitt, een advocaat die zowel mormoon als republikein is, door de rechtse Roy Cohn gedwongen een baan te nemen bij het ministerie van justitie. Zowel Pitt als Cohn hebben geheimen die ze liever niet prijsgeven, Pitt vanwege schaamte en zijn geloof en Cohn omdat hij zijn macht wil behouden.

ik had de film minder ingeschat dan hij was.
bij vlagen grappig.
en natuurlijk is de cast superieur.
ben zelf een fan van emma thompson maar geef toe dat dit niet een van haar beste rollen is.
el pacino, zoals altijd.
en meryl streep... tja die kan je gewoon niet teleurstellen.

avatar van amme-iim
Goede acteerprestaties!
Al Pacino als Roy Cohn en Meryl Streep als Ethel Rosenberg vond ik vooral heel goed!

avatar van QuentinTarantino
Het eerste deel, superieur! Visueel klopte alles, elke scène, letterlijk ELKE scène was interessant en mooi, elke dialoog was pakkend en bijzonder, de thema's zeer relevant en het acteerwerk was niet te overtreffen. De balans klopte ook, overwegend serieus omspringend met AIDS, maar ook grappig op zijn tijd. Het hele religieuze, profetische aspect met engelen sprak me erg aan, deel 1 krijgt van mij 5*
Helaas was deel 2 minder pakkend, maar nog steeds bijzonder (goed). Acteurs bleven geweldig, maar het verhaal begon een beetje te zwalken, hier en daar langdradig, kortom, niet meer zo scherp als deel 1. Visueel nog steeds erg aantrekkelijk en het einde ben ik nog niet echt over uit. 3,5* voor het tweede gedeelte.
Als geheel, toch afgerond naar 4* wel een must see.

avatar van Miron
Wow, ik ken dit nog niet.

avatar van danuz
Erg knappe serie (die ik overigens als film heb bekeken), vol geweldige en intelligente dialogen, theatrale uitspattingen, schitterende muziek en puik acteerwerk! Heb hier enorm van genoten, ookal of juist doordat er geen écht heldere kern aan te wijzen valt. Naast AIDS en de plaats van homo's ten tijde van Reagan spelen ook politiek en religie belangrijke rollen. Eentje om te herzien, al is het maar om de dialogen.

laundromat
Weggeblazen, maar tegelijkertijd ook gemengde gevoeglens...ben er nog niet helemaal over uit.

avatar van missl
Scherpe dialogen, maatschappelijke problemen, glansrollen. Maar wanneer de engelen in beeld komen word het een beetje te veel voor me. Dat weggelaten is het een goede mini serie.

Goeie mini-serie waarin een aantal personen gevolgd worden tijdens de beginperiode van AIDS. Een aantal sterke momenten en ook de dialogen over religie, politiek en liefde zijn bijzonder goed geschreven. Maar hier tegenover staat dat alles rondom de visioenen en hallucinaties me niet aansprak. En net zoals de rest van deze mini-serie was het acteerwerk ook zeer wisselend van uitmuntend tot ver over de top.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht van de bib zonder te weten waarover het ging gaan, aangezien er bitter weinig op het doosje stond. 'k heb de miniserie dan ook in 2 keren bekeken, omdat 6 uren toch iets te veel van het goeie was.
Het was er wel even inkomen, zeker omdat 'k de onderwerpen niet echt verwacht had. De film gaat dus vooral over religie, homo's en aids. Het werd dan ook nog eens af en toe in een speciaal jasje gestoken tijdens de hallucinaties.
De cast deed het goed (al was de rol van Emma Thompson als engel er wel over), met toch enkele bekende namen. Vaak spelen verschillende acteurs/actrices verschillende rollen. Zo speelt Meryl Streep wel een opmerkelijke rol ('k had ze wel direct herkent).
Visueel zag de film er goed uit, zeker voor een TV-film/serie.
'k vond het wel eens het bekijken waard, maar hoef het toch niet meer terug te zien.

Bijzonder goed. Bij vlagen echt briljant commentaar op het door aids geteisterde Amerika van de jaren 80 met een masterclass acteren. Zeer de moeite waard.

avatar van Lovelyboy
Hele zit en ik moet zeggen dat ik bij tijd en wijlen wel eens moeit had de aandacht er bij te houden. Serie vertelt meerdere verhalen door elkaar heen over een zeer precair onderwerp, AIDS, en de klank wisselt erg sterk van flinke drama naar bijna hilarische hallucinaties dat ik denk waar zit ik in godsnaam naar te kijken...? Vind dat dan ook wel snel duidelijk is dat de serie op een heel bekend toneelstuk gebaseerd is want bepaalde stuk doen erg toneelachtig aan. Ik persoonlijk vond de kijk op de politieke opvattingen van de spelers erg interessant. Niet verwacht dat men zo anti- Reagan was. Verder prima prestaties van de acteurs met name Parker en Kirk. Maar Wright is erg vermakelijk.

Leuk een keer te zien maar verders niet helemaal my cup of tea.