Storm of the Century (1999)

Alternatieve titel: Stephen King's Storm of the Century

Canada / Verenigde Staten
Horror / Thriller
256 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Craig R. Baxley
met Tim Daly, Colm Feore en Debrah Farentino

De inwoners van een pittoresk maar saai stadje, op een klein eiland nabij de kust van Maine, raken volledig afgesloten van de buitenwereld, wanneer ze door de zwaarste sneeuwstorm van de eeuw getroffen worden. Als de sneeuw gestaag de vertrouwde omgeving bedekt, zaait een boosaardige vreemdeling terreur in het stadje.

avatar van Jake the muss
Bij een miniserie is het heel belangrijk dat het snel boeit, want als het eerste deel al niks is, heb je vaak geen zin om de rest van de meestal lange speelduur te gaan bekijken.

Maar zoals gewend van King was dat ook hier weer prima in orde, dus waren de 4 uur zo voorbij.

Toppie weer

avatar van fappie
Prima film. Vond hem vanaf die vergadering pas echt boeiend worden. Goede rollen van Tim Daly en vooral Colm Feore, die een hele sterke acteerprestatie neer zet. Verder prima verhaal en aardig sfeertje. Audiovisueel ook best sterk.

avatar van Ace Hanlon
Fantastisch mooie film! Het boek leest minder prettig, omdat dit geschreven is als filmscript. De film volgt wel het boek tot op de letter.
Misschien ben ik als grote Stephen King-fan wat bevooroordeeld maar deze film krijgt van mij de volle mep: 5 *

avatar van Mr. Brooks
Net als "the Mist" pakkende thriller/horror film, tweede helft is beter en ontsluierd langzaam s'mans bedoelingen, met een verrassend einde..

avatar van K. V.
De verfilmingen van Stephen King zijn meestal een dubbeltje op z'n kant en zeker bij de lange verfilmingen hou 'k m'n hart vast, maar deze is wel de moeite om te bekijken.
De film duurt lang (meer dan 4 uur), maar dit keer kwam de film zeker niet zo lang over. Er gebeurt genoeg om de hele speelduur je aandacht er bij te houden. Ze hebben waarschijnlijk dan ook goed het boek gevolgd ('k heb hem niet gelezen). Ze hebben de tijd genomen om het verhaal op te bouwen en de verschillende personages te leren kenen. Ze zorgen tevens dat het mysterieus is en blijft door de vreemde man. 'k vond de clue redelijk verrassend, net al het einde.
De cast deed het ook goed en het kwam allemaal wel overtuigend over. Ook visueel zat het wel snor.
Erg aangenaam verrast!

avatar van Ramon K
Dat gemiddelde! Stephen King schreef dit repetitieve, platte zooitje-zonder-moraal direct voor TV en ik kon er enkel via de fastforwardbutton doorheen komen. Ook de dialogen waren verschrikkelijk! Deze film had met 2,5 uur ingekort kunnen worden en dan had je qua plot EN diepgang (die er nu ook niet is) niets verloren. Gewoon niets! Er worden misschien wel 20 personages gevolgd in 4 uur en je komt niets over hen te weten. Dat is een knappe prestatie. Veel screentime wordt gevuld met 'Jantje heeft Pietje vermoord, Truusje heeft zelfmoord gepleegd' en 'uw man is dood' in plaats van enige vorm van diepgang. Ik ga nooit iets van Stephen King lezen; dat is zeker.

Na een uurtje of zo dacht ik nog wel dat er een redelijk (doch voorspelbaar) plot zou volgen: het kind zag iets goeds in de vreemdeling en deze Lenoge leek de eilandbewoners een spiegel voor te houden. Misschien konden de eilandbewoners via zelfreflectie en berouw voor hun daden in het verleden tot een soort van verlossing komen? Nee hoor. Die gast komt voor een kind en er komt geen moraal; de eilandbewoners moeten kiezen uit twee 'evils'. Bah!

Opgehemelde troep. En dan heb ik 't nog niet gehad over de matte kills en de slechte CGI.

avatar van Ramon K

Lijkt me logisch.

wat een geweldige mooie film. Deze mocht z'n stijl en sfeer nog wel 3 uur langer duren. Helemaal mijn ding, ik zeg 4,5 ster

avatar van knusse stoel
surfplankje schreef:

En dan ook nog eens van mijn favoriete schrijver, geweldige film die goed op het witte doek overkomt als je net als mij het verhaal gelezen hebt. Alleen iets lager met 4 sterren en dat is voor mijn doen hoog!

avatar van knusse stoel
Ramon K schreef:
Dat gemiddelde! Stephen King schreef dit repetitieve, platte zooitje-zonder-moraal direct voor TV en ik kon er enkel via de fastforwardbutton doorheen komen. Ook de dialogen waren verschrikkelijk! Deze film had met 2,5 uur ingekort kunnen worden en dan had je qua plot EN diepgang (die er nu ook niet is) niets verloren. Gewoon niets!.

Ik vraag mij af hoe je met een fastforwardbutton ooit de diepgang in een film kunt ontdekken.
Je raast er dan behoorlijk snel door heen en kunt toch helemaal geen lijn in het verhaal ontdekken?

avatar van Flat Eric
Het duurt ruim twee uur voordat we het antwoord krijgen op de vraag wat de vreemdeling wil.
Maar de aanloop er naar toe blijft boeiend om te volgen. Linoge is met zijn sardonische grijns prima gecast als de vreemdeling en de onheilspellende winterstorm maakt het allemaal net iets claustrofobischer.
Onderwerpen als groepsgevoel, gemeenschapszin en opoffering komen goed tot uitdrukking in dit verhaal.

Een film die veelbelovend begon, maar naarmate hij vorderde zo voorspelbaar werd.
Het einde zelf vond ik ronduit niks.

Grootste positief punt is de geweldig gecaste figuur van Linoge.

Een beetje een teleurstelling boor een Stephen King.

een goeie stephen king verfilming. lang maar wel spannend en leuk.

avatar van Elchapo
Mijn favoriete king !!!!! 5 stars....top fantasy....

Alleen het begin al..binnen 5 minuten word je zo het verhaal ingezogen. Toppertje!

Now give me what i want and i'll go away