Die Zweite Heimat - Chronik einer Jugend (1992)

Alternatieve titels: 2nd Heimat | The Second Homeland: Chronicle of a Youth

Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Spanje / Zweden / Frankrijk / Noorwegen / Finland / Oostenrijk / Denemarken / Australië
1532 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Edgar Reitz en Robert Busch
met Henry Arnold, Salome Kammer en Carolin Fink

Heimat 2 vertelt het verhaal van een groepje mensen die film en muziek studeren. Hoofdpersoon is de jonge componist Hermann die vanuit Schabbach naar Munchen verhuist. Er wordt aandacht geschonken aan de liefde, vriendschap, pech, verlies, kunst, politiek met de belangrijkste historische gebeurtenissen als achtergrond.

avatar van Raspoetin
Redelijk teleurstellend na het eerste seizoen. Lang niet meer zo spannend en soms bij het saaie af. Ik las dat iemand de hoofdpersoon Hermann als een zeer sympathieke personage beschouwde, maar daar kan ik me werkelijk niet in vinden. Eerder obsessief en egoïstisch.

Ik hoop dat het derde seizoen dat ik beslist nog wil zien wat interessanter wordt.

avatar van Jan met de pet
Heb een paar jaar geleden Heimat 1 bekeken en beoordeeld met een 4.
Heb nu Heimat 2 bekeken en beoordeeld met een 2,5.
Wat een slecht vervolg, alle 13 delen bekeken en misschien waren er 2 delen bij die een 3,0 verdienden, maar voor de meeste delen was een 2 nog teveel.
Ga toch Heimat 3 bekijken hier het slechts beoordeeld........voor mij misschien de beste van de 3.

avatar van ZenZin
Verbluffend meesterwerk !

Serie 1, 2 en 3 zijn één geheel. Met als hoofdperson Herman.
Dat het met tussenpozen is gemaakt maakt het nog interessanter.

Over de geschiedenis van de vorige eeuw ,gezien en beleefd/doorleefd door "gewone" mensen
( eigenlijk iedereen dus) en over hoe individuen zich al dan niet kunnen/willen/moeten ontwikkelen en er tegelijkertijd niks wezenlijks verandert.

Economische vooruitgang maar ook steeds meer complexiteit, het wordt niet allemaal leuker en makkelijker op.
Met zeer veel gevoel en poëtisch gepresenterd.

avatar van Illmaticly Ill
Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, maar overal waar ik kijk zie ik dat Heimat deel 1 verkrijgbaar is op Blu-ray en deel 2, 3 en 4 alleen op DVD? Klopt dit? Zijn ze die op het moment misschien nog aan het restaureren? B.v.d.

avatar van ZenZin
Illmaticly Ill schreef:
deel 2, 3 en 4

Er is geen deel 4.
Wel " die Frauen" ,een slap soort van epiloog en " die andere Heimat" maar die staat er ook los van.

avatar van Illmaticly Ill
Ik heb in een week tijd Heimat 1 gezien; een aantal dagen laten bezinken en gisteren met dit deel begonnen. Meteen de eerste 2 films gekeken. Best verschillend van deel 1 (als geheel). Het kijkt wederom heel gemakkelijk weg. Qua thematiek gewoon smullen (in sommige opzichten herkenbaar, dat zullen velen die dit waarderen kunnen onderschrijven) en vooral een vervolg op de episode Hermännchen uit deel 1 die ik ook bijzonder vermakelijk vind. Een samenkomst van jeugdige geesten die de wereld voor zichzelf ontdekken, zich onderdompelen in de kunsten, filosofie, (kalver)liefde, existentiële vragen, zich afzetten tegen de gevestigde orde en hun eigen waarden/waarheid willen creëren. Te meer indrukwekkend vanwege het vloeiende camerawerk, de prachtige zwart-wit beelden afgewisseld met kleuren, geëngageerde acteurs, en het geheel versterkt door steeds weer verschillende muziekstukken van Nikos Mamangakis.
Het is lastig om dit gedoseerd te kijken. Nou ben ik net afgelopen weekend, na maanden, weer verder gegaan met Fassbinder's Berlin Alexanderplatz, misschien maar tegelijkertijd deel per deel afwisselen om de overvloed en nostalgie aan dit inmiddels archaïsche Duitsland compleet te maken...

avatar van Illmaticly Ill
Gisterenavond was ik begonnen aan de episode Das Spiel mit der Freiheit; zo ietsje halverwege is er een prachtige scène: met de rellen in München vers in het geheugen waarbij Hermann zijn waardevolle gitaar "atomisiert" ziet worden en zelf gewond raakt en Helga eveneens, ontvlucht hij München en onderweg, liftend naar nergens, komt hij het plaatsje waar Helga woont tegen. Ook tussen die twee is er een interessante verhouding. Hermann ontmoet aldaar Helga en haar vriendinnen en ze gaan al gauw naar een zolderkamer in het huis van Dorli. Hij laat zijn pianotalent maar weer eens horen, de dames worden opgewonden en langzaam maar zeker ontstaat er een orgie met Helga, Dorli en Marianne. Helga, met haar vindingrijke poëtische geest, vindt ook hier de gelegenheid om een gedicht op te zeggen. De lust, die niets dan eeuwigheid wil. Ik moest het gedicht opzoeken.

ALLE LUST WILL EWIGKEIT

O Mensch! Gib acht!
Was spricht die tiefe Mitternacht?
"Ich schlief, ich schlief -,
Aus tiefem Traum bin ich erwacht: -
Die Welt ist tief,
Und tiefer als der Tag gedacht.
Tief ist ihr Weh -,
Lust - tiefer noch als Herzeleid:
Weh spricht: Vergeh!
Doch alle Lust will Ewigkeit -,
- will tiefe, tiefe Ewigkeit!"

Hermann maakt ook zijn avances naar Helga en meteen wordt het haar (alweer) te veel. Ze valt flauw. Dit gedicht maakte weer heel wat los bij mij. Ik herinnerde me onmiddellijk dat het van de hand was van een Duitse doorgedraaide kluizenaar eind 19e eeuw. Ik heb zowat al z'n hoofdwerken als een bezetene doorgespit, maar een en ander vervaagt toch mettertijd. Een prachtig moment om dit versje opnieuw te ontdekken 4 jaar na het lezen van Zarathustra.

Is dit eigenlijk ergens online te koop? Ik ben niet in het bezit van een DVD speler, maar dit zou toch ook ergens wel te koop moeten zijn als bestand? Of is streamen via Netflix de enige optie?

avatar van stephan-0115
nummer2 schreef:

Ik zie dat ie gisteren op marktplaats te koop is aangeboden. Zal geen moment twijfelen, is het echt waard. En valt prima op een laptop o.i.d. af te spelen.