Santa's Slay (2005)

Canada / Verenigde Staten
Komedie / Horror

geregisseerd door David Steiman
met Bill Goldberg, Douglas Smith en Emilie de Ravin

Santa Claus blijkt niet de vriendelijke dikkerd te zijn waarvan iedereen houdt, maar wel de zoon van Satan. Omdat hij een weddenschap verloor met een engel, moest hij 1000 jaar Santa spelen. Die tijd zit er nu op, en Santa wil zijn verloren tijd inhalen en begint te moorden op kerstavond...

avatar van Boeikens
Had wel potentieel maar het kwam er niet uit.
De humor werkt niet echt en de horror is van een zeer ondermaats slasherniveau.

avatar van Alexander1900
Onbegrijpelijk dat deze film zo'n lage score heeft maar ieder zijn smaak uiteraard. Santa's Slay is een vermakelijke film die de tempo er goed in weet te houden, mede door de korte tijdsduur van slechts 1 uur en 9 minuten. Het heeft een goede kerstsfeer en een kerstman die heel wat (leuke) kills op zijn geweten heeft.

Best goed dus en ik kijk de film ieder jaar weer.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer zien te hebben.

avatar van jeroentjuhhhhh
Begin februari: de perfecte tijd voor een kerst-slaster. Über slechte reputatie, maar slechts deels terecht. Eerste helft heeft eigenlijk alles wat ik zoek in dit soort slacht-pulp. Hoog tempo, grote killer, lollige (en hoge) bodycount.. what's not to like? Nou ja, de tweede helft dus. Werkt nogal opzichtig naar een einde toe zoals je die al 100x hebt gezien, maar verliest vooral de onbezonnen lol van het eerste deel uit het oog. Beetje jammer, maar vlot en flauw (vaak pijnlijk on-grappig) vermaak. Laten we het maar weer een guilty pleasure noemen..

avatar van 606
Eindelijk heb ik deze op dvd, heb best een zwak voor deze film.

avatar van n00r
Niet zo super slecht

avatar van Gerlof1378
Samen met Bad Santa de beste anti kerst die er is voor als je ff geen zin hebt meer in van die flauwe en mierzoete films. Bob Goldberg een echte WWE worstelaar speelt de hoofdrol in de leuke maar ook erg flauwe film maar wel erg leuk dus als je na een hele dag hier voor het slapen gaan je dag afsluit. Ik zeg kijken die hap en ach die 78 min zijn zo maar om.

avatar van Shadowed
Heb toch wel hard gelachen.

Het gegeven dat deze film brengt is natuurlijk volslagen achterlijk. Een moordende kerstman? maar verrassend genoeg vond ik dit dan wel erg leuk.

Geweldige opening van de film! puur door dit ben ik blijven kijken en gelukkig. Heerlijk dit! De hele film door zul je flauwe grappen krijgen en soms erg originele manieren om een ander aan het eind te brengen [/quote] neem nou die schokker in een man zijn ballen of een kerstster in iemand zijn rug mikken. [quote]

Heb me zeker wel vermaakt hiermee

avatar van Grindhouse62
Deze film was vandaag een hilarische afsluiter van het kerstfeest. Wat een toffe en coole kerstman. Humor op en top. Voldoende bloed en goede. Een onverwachts toppertje. Een vette 3.0+

avatar van alexspyforever
Ok het is nog wat vroeg om al een kerstfilm te kijken, maar deze stond al veel te lang op mijn lijst. De horrorchallenge is dus een goed excuus om dat euvel te verhelpen. Het begon allemaal wel heel leuk die intro met die familie, lekker bruut met wat humor. Eigenlijk wat jeroentjuh zegt, eerste helft is leuk waarin er lekker veel wordt geslacht met als fijnste de kills in de strip-tease tent (en zowaar topless vrouwen!). Het 2de deel wanneer Santa de hoofdpersonages begint te viseren wordt het al een stuk minder. Dan wordt het eerder een actie comedy. En dat is jammer want het ging ten koste van de horror. En Santa werd gespeeld door een worstelaar, ok nu snap ik waarom die zo gespierd was.

avatar van Kondoro0614
“I'm Santa Claus, not fuckin' Dracula!”

Na de zware lockdown die gisteren is aangekondigd en vandaag is ingegaan zat er voor mij weinig op. Na vanmiddag al te hebben gesport (kan gelukkig nog thuis) en een wandeling deze avond hadden we tijd over, en nu ik toch vakantie heb en gametijd genoeg was het tijd voor een film. Om dan toch wat in de kerstsfeer te komen had ik besloten een kerstfilm te kijken maar, ik was niet in de stemming voor zo’n kitscherige familiefilm maar een beetje bloed mocht er ook wel vloeien. Dan kom je al best uit bij vrij matige kerst-horrors of de oudere horrors die ik al ken en waar ik niet zoveel zin in had tot deze film op mijn pad kwam, en laten we toegeven: je kon er niet veel van verwachten.

De film is in uiterste b-staat, verwacht geen goeie hoofdrollen en acteerkunsten want het is soms wat matig. Toch is de film wel erg onderhouden en zitten we er eigenlijk vanaf minuut één lekker in als ‘Bill Goldberg’ oftewel: de kerstman een slachthuis vormt in een willekeurig huis tijdens een bepaald diner die er in mijn mening nog aardig verzorgt en goed er uit zag, niks overdreven. Alhoewel misschien was de moord met de kalkoen (of kippen) poot. En dat was nog maar de start van deze film.

En dan komt eigenlijk ook de ontmoeting met de hoofdrolspelers, we hebben uiteraard ‘Bill Goldberg’ gehad als de kerstman. Een erg toffe rol overigens en ik denk zeker wel mijn favoriet in de film ook omdat ‘Bill’ langere tijd een favoriete worstelaar van mij was in mijn jeugd. Het blijft overigens leuk naar deze spierbundel te kijken, ook in deze film. Voor de rest was de cast matig, en sprong er verder niemand echt bovenuit.

Ik vraag me overigens de gehele film wel door hoe ‘David Steiman’ de komedie precies had gedacht in deze film die erg vaak misplaats was waardoor er eigenlijk weinig ‘lol’ aan te vinden is. En dat begint eigenlijk al vanaf minuut één in de eerder benoemde scene maar ook de hele film door zijn er zulke momenten te vinden. Zo vond ik het wel lichtelijk komisch toen de kerstman over de straat heen gleed, reedt, wat doet die eigenlijk? En toen die brutale oma voor hem reedt en hij die van de weg afdrukte en het volgende riep:

“Move, Bitch! Get out the way”

Daar moest ik zelf dan wel wat om lachen. Maar, zo kende de film wel meerdere scenes die wel grappig waren en vervolgens weer een scene die eigenlijk nergens op slaat, erg krom vond ik dat. Het verhaal was ook wat warrig te volgen, en eigenlijk vrij kinderlijk bedacht waar ik verder niet te diep op in wil gaan. De film duurt wat dat betreft niet lang en gaat er vrij gemoedelijk doorheen, dat maakte de zit ook wel simpel.

Al om al, een redelijke maar niet altijd even bijzondere kerstslasher die achteraf lekkerder weg keek dan verwacht, en dat is altijd goed.

avatar van Shadowed
Herzien.

Wat een nostalgische film blijft dit toch, als ik het me goed herinner was Santa's Slay de eerste horrorfilm die ik zag. Het was zo'n film die ik dan stiekem bekeek, zonder dat iemand anders dit te weten kwam, samen met mijn neefje. Ik was ontzettend bang toen, maar nu kan ik er alleen maar om lachen.

De film is ontzettend knullig, maar Santa's Slay zal altijd een plekje in mijn horrorhart behouden. Het verhaal is volslagen ridicuul en het verloop hiervan bedenkelijk, maar het blijft echt geweldig lompe fun die de volledige 78 minuten weten te boeien. Goldberg is echt geknipt voor deze rol als je het mij vraagt.

Het eerste halfuur is echt compleet achterlijk. De meest lompe kills die je je maar kan bedenken zitten erin. Vroeger vond ik ze eng, nu vind ik ze geweldig. Heb behoorlijke lol gehad met de trucjes van Goldberg die zijn carnage count toch wel in rap tempo weet op te bouwen.

Verder wat foute humor die ik ook zeker kan waarderen en een grote portie lompheid. De finale is volslagen ridicuul, maar omdat deze film toch zo'n nostalgie heeft is deze voor mij ook erg leuk. Het heeft gewoon iets leuks en iets speels.

Hilarische film. Slecht verhaal, slecht verloop en bij vlagen ook matige CGI, maar Goldberg steelt de show en de film is opvallend bombastisch. Genoeg lompe kills om je vermaakt te houden en genoeg humor. Bovendien duurt deze onzin enkel 78 minuten , dus ben je er ook snel doorheen. Die opening is trouwens ook een sequentie om in de horrorwereld te koesteren als je er enige achtergrondkennis over beschikt.