Der Neunte Tag (2004)

Alternatieve titel: The Ninth Day

Duitsland / Luxemburg

geregisseerd door Volker Schlöndorff
met Ulrich Matthes, August Diehl en Bibiana Beglau

Priester Henri Kremer (Ulrich Matthes) is tijdens de tweede wereldoorlog in Dachau werkzaam en heeft helemaal geen hoop meer als hij plotseling een vakantie krijgt om 9 dagen terug te keren naar zijn geboorteland Luxemburg. Echt vakantie is het niet, want dagelijks moet hij gesprekken voeren met Gestapo-chef Gebhardt (August Diehl). Die wil met hem over de rol van de kerk en het nationaal-socialisme discussieren. Die stelt hem uiteindelijk voor een moeilijke kwestie, of terugkeren naar Dachau of de bisschop ervan overtuigen om het nationaal socialisme volledig te ondersteunen.

17 april 22:05 - 23:35
ARTE

avatar van Jan met de pet
Toch wel een aardige film, zoals altijd de opname in Dachau zijn triest en met veel schreeuwende ( Schneller ) Duitsers, al met al geef ik toch een ruime voldoende : 3,0

avatar van SturyNijmegen
Gruwelijke scenes in Dachau
De rest is veel heen en weer gefilosofeer van overtuigingen, meningen , twijfels etc. Etc.
Op zich geen slechte film, de hoofdrolspeler ( de priester ) speelt trouwens een overtuigde nazi in den UntergAng.