All the King's Men (1949)

geregisseerd door Robert Rossen
met Broderick Crawford, John Ireland en Joanne Dru

Een journalist van de Washington Chronicle komt naar het kleine dorp om een serie artikelen te schrijven over een man die stemmen probeert te winnen omdat hij dicht bij het volk staat.

avatar van Ibrahim
Wie Citizen Kane goed vind moet deze film zien.

Heel overtuigende politieke film over een brave idealist die eindigt als corrupte tiran. Sublieme hoofdrol.
Eén heel opvallende feitje (gelezen op IMDB) : niet één zwarte te zien in heel deze film (hoewel het verhaal zich afspeelt in het Zuiden)
****' 4,5 op 5 ****'

avatar van jordybeukeboom
Oscarwinnaar beste film 1949

avatar van Poisonthewell
Prima film. De vaart zit er goed in, en de haken en ogen aan de plot, alsmede onder andere het zwakke centrale personage van John Ireland, doen niet af aan de entertainmentwaarde van All the King's Men (hoewel met Citizen Kane vergelijken toch echt wel te veel eer is). Broderick Crawford en ook Mercedes McCambridge schitteren in hun rollen (ze kregen er ook allebei een Oscar voor). Dik verdiende 3,5*

avatar van Silvio Dante
We weten ook meteen waar Alan Pakula z'n mosterd ging halen voor het bedenken van de titel All The President's Men.

rick@themovies
Bijna documentair verslag van de opkomst en ondergang van een Amerikaans politicus. Hoewel hij aanvankelijk iemand lijkt te zijn met het hart op de goede plaats kan ook hij na verloop van tijd de verleidingen van de macht niet weerstaan.

Macht maakt corrupt is de boodschap van deze film. Het maakt niet alleen de politicus zelf corrupt, maar ook vrijwel iedereen die met zijn macht in aanraking komt. Iedereen lijkt er heel veel voor over te hebben om zelfs maar een beetje van de macht te kunnen proeven.
De macht heeft echter een prijs. Ieder boet op zijn of haar manier voor de zucht naar macht. De film kent dan ook uiteindelijk geen winnaars.

De boodschap wordt er hard en ongenuanceerd in geramd. Genadeloos wordt aangetoond dat werkelijk iedereen vatbaar is voor corruptie. Niet in het minst de hoofdpersoon, Willie Stark, die van eerlijke dorpsadvocaat uiteindelijk een dictatoriale gouverneur wordt.
De film biedt echter vrij weinig inzicht in de motivaties en beweegredenen van met name deze Stark. Zijn karakteromslag is radicaal en totaal, maar het werd mij niet duidelijk waarom hij die keuze maakt. We krijgen eigenlijk alleen de gevolgen te zien.

Ondanks die minpunten is het toch wel een boeiende film. Goed, overtuigend gespeeld, dramatisch en zeer kritisch naar de Amerikaanse (lokale) politiek. Kan nooit kwaad.

avatar van The One Ring
De film heeft hier een hoge score, maar mij viel hij flink tegen. Er zit een goed verhaal verstopt in deze film en de acteerprestaties van Crawford en met name McCambridge (sowieso een geweldige actrice) zijn uitstekend, maar de rest van de film komt niet uit de verf.

Het grootste nadeel van de film is dat het de film aan enige energie (bij gebrek aan een beter woord) lijkt te ontbreken. Het wordt allemal gortdroog verteld. Veel dingen die ik recent in mijn positieve recensie van The Best Years of Our Lives schreef kan ik ook bij deze film plaatsen, zoals de ingetogenheid en een bepaald gevoel voor realisme. Alleen hier werkt het niet. Het wordt een suffe bedoeling. De film gaat gewoon van plotontwikkeling naar plotontwikkeling en heeft geen interesse in iets anders dan verhaal. En zelfs het verhaal wordt niet naar behoren uitgewerkt. Elke keer als een scène een dramatische pay-off lijkt te gaan leveren volgt er snel een cut naar een andere scène. En in plaats van karakterontwikkelingen of belangrijke gebeurtenissen te tonen kiest men regelmatig voor een montagesequence die alles in een snel tempo toont. De film kent geen opbouw en leek niet eens geïnteresseerd in zichzelf.

De film is een beetje een mix tussen Citizen Kane en Mr. Smith Goes to Washington, maar zonder de geweldige technieken en vernieuwende narraties van de eerste en zonder het entertainment en emotionele betrokkenheid van de tweede. En de film stelt er niets voor in de plaats.

avatar van trebremmit
Redelijk geslaagd drama over de opkomst van een gouverneur, apart was wel de totale omslag van deze man.
Weinig diepgang in de personages en een wat fragmentarisch script zorgen ervoor dat het geen geweldige film is.
Goed acteerwerk en een boeiend onderwerp maken dit tot 3,5*

avatar van narva77
Komt vannacht wederom op TV (BBC)!

Sublieme acteerprestaties, met name van Broderick Crawford!

What the... de nieuwe versie zou toch op tv komen? .

avatar van narva77
Had je die dan liever gezien ofzo? Of juist deze?

Kwam ergens omstreeks februari/maart óók al op de BBC, maar daar staat niks over bij de statistieken. Over het hoofd gezien dus door de mods, erg jammer.

avatar van narva77
Gewoon de BBC in de gaten houden in de TV-gids (als je een tv-gids hebt). Deze is er al twee keer tussendoor geglipt, wat te maken kan hebben met het late tijdstip van uitzenden. Sommige gidsen vermelden de programmering van de BBC tot ca. 24.00 uur, en ik vermoed dat het hierdoor mis is gegaan.

avatar van Dogie_Hogan
kos schreef:
Deze wilde ik graag zien. Is een klassieker en lijkt me wel interessant.
Dat kan. Do. 2 sept. a.s., BBC2.

kos schreef:
Deze wilde ik graag zien. Is een klassieker en lijkt me wel interessant.

Nog gezien of opgenomen deze keer, Kos?

Een beetje abrupt einde van een uitstekende film uit de jaren 40.
Broderick Crawford is buitengewoon geslaagd in zijn rol van onverbitterlijke, corrupte politicus.
Van Joanne Dru had ik reeds 3 films gezien uit die periode : alle westerns.

avatar van narva77
Broderick Crawford speelt inderdaad super!

avatar van Spetie
Er wordt hier ergens bij deze film gezegd dat wie Citizen Kane goed vindt, deze film ook wel kan waarderen, maar die vlieger gaat voor mij helaas niet op.

Broderick Crawford zet in ieder geval een prima rol neer als de op het oog vrij correcte politicus, die echter door zijn macht dit beeld niet in stand kan houden. Sowieso is met het acteerwerk niets mis in deze film, want ook de overige rollen zijn goed ingevuld.

Toch vond ik het uiteindelijk nog best een lange zit. De film is soms nogal kleurloos, in figuurlijke zin dan. Het spettert nooit en ik ging ook nooit met de personages meeleven, mede ook omdat de personages vrij oppervlakkig blijven. Verder mis ik gewoon humor, waardoor het allemaal nogal flets oogt en blijft en nergens fris wordt.

Het is op papier een interessante film, die ik toch graag wilde zien, maar in de praktijk valt het allemaal nogal tegen. Het prima verhaal en acteerwerk zorgt ervoor dat de film nog wat punten krijgt.

avatar van badfans69
Voor iets meer als 5 euro bij Play.com met NL subs ! Linkje

avatar van Vinokourov
Gemiddelde dramafilm over een charismatische politicus die het tot gouverneur schopt van een staat. Maar na zo'n 'rise' begint het gedonder natuurlijk. De beste man misbruikt ook zijn macht! Acteerwerk was best sterk van iedereen en het begin was nog redelijk interessant. Maar op den duur bleef het maar droog en een schitterende climax of einde bleef uit.

avatar van Biosguru
Leuk weetje is denk ik dat reg. Rossen tot 1947 een "card carrying communist" was. Robert Rossen wiki

Boeiende film.

avatar van wendyvortex
Goed gefilmd en gespeeld dit verhaal waarin een journalist een eerlijke politicus ontdekt en zich aansluit bij zijn campagneteam. Inmiddels weten we dat het altijd zo gaat ondanks het feit dat er nog best idealisten bestaan zodra ze macht krijgen gaat het onherroepelijk fout, dat zagen we al in meerdere films sinds 1949 en anders hadden we altijd nog wel de werkelijkheid waarin af en toe nog wel eens wat rotzooi naar boven kwam.
3 belangrijke Oscars destijds, waaronder die voor de beste film, begrijpelijk al zal het verhaal nu wat minder impact hebben omdat je het al wel vaker zag, maar de uitvoering is feilloos.

lezertje
Prachtig Hollywood drama uit de tijd dat er nog echte films gemaakt werden.

Een politieke film die iedereen gezien zou moeten hebben omdat hij een realistisch verhaal neerzet over de ambigue relatie tussen doel en middelen/ goed en kwaad, en de algemene conditie van de mens(heid). In die zin is het ook een tijdloos verhaal, vandaag nog even actueel als 70 jaar geleden. Maar hoe pessimistisch de conclusie ook mag wezen, ik hou Winston Churchill's quote in het achterhoofd: democratie is de minst slechte van alle regeringsvormen.

De voice over van John Ireland verleende de film voor mij onmiddellijk een noirfeel, nadien nog versterkt door de toch overheersende cynische sfeer, na een optimistische start van het verhaal.

De film wordt soms vergeleken met Citizen Kane maar die staat filmtechnisch en narratief op een hoger niveau.