Art School Confidential (2006)

Drama / Komedie

geregisseerd door Terry Zwigoff
met Max Minghella, Sophia Myles en John Malkovich

Jerome start als eerstejaars student aan de prestigieuze "East Coast Art School" en droomt ervan om de grootste kunstenaar ter wereld te zijn. Op school zitten de meest uiteenlopende kunstzinnige typetjes en al snel ontdekt Jerome dat zijn stijl en arrogantie hem niet verder brengen. Wanneer hij dit inziet onderneemt hij een alles-of-niets actie om bekend te worden in de kunstwereld en tegelijkertijd ook het hart van het mooiste meisje van school voor zich te winnen.

Goedkoop te bestellen bij play.com:
Play.com - Art School Confidential

Met NL ondertiteling!

Toch wel een beetje onderschatte film. Het verhaal was best goed en was eigenlijk ook wel origineel. De film staat betiteld als een Drama/Komedie maar ook de ingrediënten romantiek en misdaad zijn van toepassing op deze film. Het verhaal begon eigenlijk als een soort van Komedie maar al gaande verandert het langzaam naar een drama met de andere twee ingrediënten erin. Buiten dat het verhaal best goed was, was de uitvoering ook meer dan goed en dat kwam vooral door de leuke cast en de bijrol figuren. Zo deed Max Minghella het als hoofdrol speler best leuk en goed en was hij voor die rol ook wel geknipt. Sophia Myles deed het ook goed en bovendien zag ze er zeer fraai uit. De bijrollen van de bekende acteurs zoals John Malkovich, Anjelica Huston en Steve Buscemi waren overigens ook goed en ook overtuigend, vooral die van John Malkovich. Hij had dan ook de grootste bijrol. Al met al heeft deze film mij aangenaam verrast en heb ik er ook wel van genoten.

P.S. De rol van Joel David Moore is ook meer dan de moeite waard om te vernomen want hij deed het ook zeer leuk en hij was misschien ook wel de meest grappige persoon in deze film.

Theunissen schreef:

Dat is het probleem van deze film: het is een halfslachtige poging om diverse genres met elkaar te verweven, waardoor geen enkele verhaallijn echt tot zijn recht komt.
Ik heb Sophia Myles onlangs gezien in Tristan + Isolde (2006) en daarin komt ze als actrice toch veel beter tot haar recht en hetzelfde geld voor Max Minghella in Elvis & Anabelle (2007).

Matig.

avatar van goongumpa
ik vond 'm wel goed! erg om kunnen lachen.
zwigoff en daniel clowes (striptekenaar en scenarist) vormen een gouden combinatie... al is ghost world wel beter.

Aardige film waarin een jongen een bekende kunstenaar wil worden en begint op de school voor kunsten. De humor is lekker zwart, vergelijkbaar met de eerdere films van Terry Zwigoff. Het plot krijgt pas laat in de film echt vorm en komt hierdoor wat geforceerd over, maar vormt wel een belangrijk onderdeel van het verhaal (wat maakt een kunstenaar goed?).

avatar van FlorisV
Zeker niet zo meesterlijk als Ghost World maar toch: een onderschatte film met genoeg satirische steken richting de kunstwereld en wat er aan schort...het had allemaal wat gerichter en scherper gekund maar het is zeker vermakelijk. Ik ergerde me niet aan de hoofdpersoon, zeker gezien zijn leeftijd worstelt deze zich door een begrijpelijk lastige leerperiode heen, het is eerder Audrey die duidelijk een bord voor de kop heeft, net als de andere kunststudenten. En het einde is een mooi statement dat duidelijk maakt dat het meer gaat om (op het goede moment) slim scoren dan om goede kunst maken. Is iemand bijvoorbeeld nog echt geinteresseerd in Micha Klein?

Het lijkt er op dat ik niet jaloers hoef te zijn op die lui die een kunstopleiding gedaan hebben...ik kan me voorstellen dat er inderdaad een hoop wannabe's en gestoorde prutsers in rondlopen, tussen de jaloezie opwekkende getalenteerden, of de nepstudenten die vooral op zoek zijn naar vrije seks...

Zwigoff's wereldbeeld is gewoon te duister en somber voor de meeste mensen om voor realistisch door te mogen gaan...maar zij moeten dat roze brilletje nog leren afzetten. Als de film daar met zichtbaar plezier een paar extra scheurtjes in aanbrengt heeft deze zijn werk gedaan.

avatar van FlorisV
t.durden schreef:
Het gaat er hier niet om simple minded people aan het lachen te krijgen. Er wordt getoond dat je een goede cocksucker moet zijn om iemand voor te stellen. Jerome moest vast komen te zitten om door te breken en het hart van die meid te veroveren.

En er wordt getoond dat zelfs als je dan zogenaamd iemand voorstelt, je eigenlijk nog steeds niks voorstelt. Jerome zit immers in die cel; de werken waarop hij zijn faam berust, zijn eigenlijk niet van hem; in tegenstelling tot het zoenen van zijn schilderij van die meid, zoent hij nu tegen beveiligd glas waarachter ze staat.

Precies, ik vond het ook een heel goed bedacht symbolisch (en terecht cynisch) einde dat helaas aan te veel mensen voorbij gaat. Ik heb deze film al 5 of 6 keer gezien en hij is elke keer alleen maar beter geworden. Er zit zoveel humor en satire in de dialogen, typetjes en situaties, net als in Ghost World. Wie klaagt over die karikaturen...dat zijn allemaal bijrollen die je enkel in een lang lopende serie wat meer diepgang kunt geven. Bardo geeft het zelf al toe, hij is een wandelend cliche net als de andere studenten. Maar ik vind de vertolkingen door de acteurs van die kleinere rolletjes erg leuk. Minghella vind ik de hoofdrol van Jerome ook erg goed spelen, overtuigende emoties.

Wie de film vaker ziet valt bepaalde dingen misschien ook eerder op. Zo geeft Malkovich eerst allerlei tips aan Jerome, dat hij gewoon lekker allerlei stijlen moet uitproberen. Bij zijn eindopdracht krijgt juist weer kritiek van Malkovich dat hij niet stijlvast genoeg is en "all over the place" is. Met een badinerend stemmetje van Malkovich erbij (als Jerome de beoordeling leest), geweldig!

Mensen die een kunstopleiding gedaan hebben zijn verdeeld over de film, maar er zijn er genoeg die onder andere het maaiveldmechanisme erg herkenbaar vinden (de getalenteerden krijgen relatief veel meer kritiek dan de prutsers).