• 11.225 nieuwsartikelen
  • 9.021.501 stemmen

Sette Scialli di Seta Gialla (1972)

Horror / Mystery | 90 minuten

Genre: Horror / Mystery

Alternatieve titels: The Crimes of the Black Cat / Seven Shawls of Yellow Silk

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Sergio Pastore

Met onder meer: Sylva Koscina en Giovanna Lenzi

Gesproken taal: Italiaans

Plot Sette Scialli di Seta Gialla

Een geheimzinnige moordenaar doodt mannequins door een zwarte kat te gebruiken, waarvan klauwen in curare werden ondergedompeld. Een componist, wiens vriendin het eerste meisje was dat het slachtoffer werd, luistert een gesprek af van iemand die de dader zou kunnen zijn, maar er is één probleem: de componist is blind en kon de vermoedelijke moordenaar dus niet zien.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Diekmans

Diekmans

Spannende ouderwetse giallo (genoeg elemente voor giallo althans, gehandschoende moordenaar en enkele stijlelementen) over modewereld waarin mannequins en aanverwanten worden vermoord door gebruik van kat en sjaals. Zoals altijd heeft ook deze giallo nodige plotwendingen en mooie vrouwen. De douchescene in deze film is vrij grof en niet voor kijkers met een zwakke maag.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Film heeft na een intrigerende start een terugval en heeft even nodig om op gang te komen. Verder zeker in de beste vroege jaren 70 traditie van Hitchcockiaanse thrillers uit Italië, waaronder het vroege Argento thrillerwerk. Veel bekende elementen (al genoemd door Diekmans), wat er hier voor mij uitspringt is het goede locatie gebruik in zowel de modesettings als ook buiten en in het buitenland. De laatste tien minuten van de film zijn zeer gewelddadig (die douchescene is met name bruut), maar ook zeer sterk in timing en uitvoering. Daardoor ben je de zwakkere stukjes toch wel weer snel vergeten.

De Italiaanse DVD release ziet er van buiten zeer verzorgd uit (met mini poster) maar de kwaliteit van het beeld is nogal donker.

avatar van mikey

mikey

Typische ol'school italo Krimi. Het begint saai. Verhaal is soms wat simqlistisch met o.a. de slimme burger en de domme politieagent verantwoordelijk voor het te verrichten onderzoek. Maar gelukkig naarmate de film d'r climax bereikt, wordt de film een stuk aantrekkelijker: killings plus een gezonde maar onnodige portie naakt en bloed (en iedereen klaagt steen + been over de NY Ripper ) en zoals The Sunshine Band ooit zong: thats the way..........

Typische giallo,en dus geen eurocrime/poliziottesco.Hoewel de locatie origineel is(Kopenhagen) kan dat van de rest niet worden gezegd:modellen die worden afgeslacht( cfm. SDPLA van Bava) en een blinde speurneus(cfm.IGANC van Argento),incompetente wouten,de onvermijdelijke zwarte kat enz.Stijlvol en spectaculair is het aanvankelijk niet.

Nadat de film dus ruim een uur voorspelbaar voortkabbelt,trekt Pastore in de finale opeens alle registers open en vergast ons op het betere suspense en slasherwerk,gecombineerd met een atonale avantgarde score van De Sica(zoon van) en vol abstracte kunst(oa Mondriaan).Had allemaal wat eerder gemogen.

De plot raakt kant noch wal,maar who cares.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Aardige middenmoot uit het Giallo-subgenre. De geheimzinnige killer met de leren handschoenen, de geheimzinige dame met cape, het scheermes, een dodelijke zwarte kat en met een slasher-scene waar Fulci nog naar van zou gaan dromen als belangrijkste selling point.

avatar van wibro

wibro

Spannende giallo waarbij van het horror gedeelte pas 10 minuten voor het einde iets te bespeuren viel, maar die killing en dan heb ik het natuurlijk over de douche scène was wel zeer heftig. Daar is die scène in Hitchcock's Psycho niets bij. Interessant en toch wel zeer origineel de killings door middel van een zwarte kat. Tja, je moet er maar opkomen.