Staatsgevaarlijk (2005)

Nederland

geregisseerd door Marcel Visbeen
met Sylvia Hoeks, Pierre Bokma en Romijn Conen

De 21-jarige Nicolette is net in Rotterdam gaan samenwonen met Mohammed, een jongen van Marokkaanse afkomst. De verhuisdozen zijn nauwelijks uitgepakt of er lijkt een zware aanslag plaats te vinden in de Rotterdamse haven. Na veel speculaties gebeurt het nu dan toch echt in Nederland: tientallen dodelijke slachtoffers, enorme paniek en chaos. De ramp blijkt voor Nicolette nog indringender gevolgen te hebben als Mohammed wordt gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid. Volledig overtuigd van de onschuld van haar vriend trekt Nicolette ten strijde tegen de vooroordelen, chaos en rechteloosheid, die plots in Nederland heerst. Gaandeweg stapelen zich echter aanwijzingen op dat Mohammed wel degelijk bij de zaak betrokken zou kunnen zijn. Nicolette wordt gedwongen een keuze te maken tussen het geloof in de liefde en de harde realiteit...

FisherKing schreef:
als je niet eens weet wanneer je persoonlijk wordt is het einde bij mij zoek. Jordy/Kapp/Kos delete de zooi. En gooi er wat mij betreft een ban erbij.

nounou, niet overdrijven hoor. ik heb m'n excuses aangeboden. maar blijf nieuwsgierig naar het verband tussen het script van Staatsgevaarlijk slecht vinden en costa fan te zijn. dus als 't niet te veel gevraagd is...

avatar van YuLaw16
Deze film was echt niet boeiend en voelde langdradig aan. Het acteren was ook niet echt fantastisch.
Maar goed, kheb er geen geld aam hoeven besteden (Y)

2/5

avatar van BlueJudaskiss
Een goede film. Sylvia Hoeks is een schat van een meid en de film is spannend. Af en toe een beetje ongeloofwaardig. 3,5* ondanks de ongeloofwaardigheidjes, maar er is niks mis met Sylvia.

avatar van BlueJudaskiss
hugohei schreef:
Ze heeft veel werk, hoor ik. Ze speelt o.a. in de serie Vuurzee.

Ja, en ik heb haar mogen 'filmen' als paparazzi Ze is in het echt echt even knap!

hugohei schreef:
Ze heeft veel werk, hoor ik. Ze speelt o.a. in de serie Vuurzee.
In Vuurzee hoort ze ook bij één van de besten van het hele stel...

avatar van sinterklaas
Vond het een goeie film. Soms ook erg vals wat er met buitenlanders word gedaan.

Silvia Hoeks speelde ook goed in de briljante Vuurzee.

robertus65
Redelijk saai verfilmd, was geen moment echt spannend en viel snel in herhaling.

avatar van Mug
Mug
Idee is goed, uitwerking zeer matig. Het script bevat vervelende foutjes, eerder onwaarschijnlijkheden. En Sylvia Hoeks valt met haar Brabantse accent op haar anorexia-kont als dochter van een rijke advocaat (ook een verschrikkelijke rol van Bokma overigens, sjongejonges) en Gooische botox-huisvrouw. Hoeks weet de zwaarte van haar rol niet te dragen, een barbie-pop waarbij 10 bossen uien het nog niet lukken een acteurs-traantje te laten biggelen.

Visbeen mag van geluk spreken dat de Nederlandse nieuwslezers etc. mee wilden werken zodat de realistische aanpak van het geheel goed uit de verf komt en het allergrootste pluspunt van de film is.

Maar matig blijft het....2,5*