The Black Knight (1954)

Avontuur

geregisseerd door Tay Garnett
met Alan Ladd, Patricia Medina en André Morell

Hij is een goed zwaardsmeder maar staat in rang ver van de dochter van de graaf waarvoor hij veel werkt. Dan hoort hij dat als je vecht voor je belangen je toegelaten kan worden tot de ridderstand. Hij zal in het zwart gekleed gaan.

avatar van oaksblaze
Deze film heb ik in de vijftiger jaren in de bioscoop gezien en is me dan nog vijftig jaar bijgebleven. Toen ik hem onlangs terug zag viel dit toch enigzins tegen.Alan Ladd is in mijn ogen voor eeuwig "Shane" en de Black Knight staat daar volledig bij in de schaduw.

avatar van Brix
Meevallende film.

De aankleding is niet best, de harnassen zien er niet echt goed uit.
In de tijd van koning Arthur zouden ze ook misplaatst zijn, maar men heeft het verhaal verplaatst naar de middeleeuwen, zo'n 700- á 800 jaren later.
De kastelen zijn echter werkelijk imposant.
Zo indrukwekkend zag ik ze zelden in films.

Er zit een scene in de film die zich afspeelt rond Stonehenge.
Die liet mijn mond openzakken van verbazing

Ladd ziet er wat paffig uit, maar speelt zijn rol goed, al denk ik dat het rijkelijk aanwezige actiewerk voornamelijk uitgevoerd werd door zijn stunt-double(s)
Peter Cushing steelt de show (zoals zo vaak in de films waarin hij speelde)

Een aardige actierijke ridderfilm, maar die zich niet kan meten met soortgelijke films uit de jaren vijftig als Ivanhoe en Knights of the Round Table.

avatar van joolstein
Aardige film uit `54. Niet meer dan dat! Misschien dat ik door nostalgie de film iets hogere waardering geef ? Want verder is het niet best gesteld met bv. de harnassen. Ook voor de tijd van de film, zijn die gewoon ronduit slecht! Grappig vond ik de liefdeskus die dan toch nog komt! Helemaal aan het eind. Het was al met al een leuke film om eens te zien. Alleen niet een echt topper er zijn absoluut betere uit de jaren `50!