MirrorMask (2005)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Dave McKean
met Stephanie Leonidas, Gina McKee en Rob Brydon

De 15-jarige Helena woont met haar ouders in een circus, maar droomt van een normaal leven, ver weg van de shows en attracties. Na een heftige ruzie wordt haar moeder plotseling erg ziek, en Helena is ervan overtuigd dat het allemaal haar fout is. Op de avond voor de operatie van haar moeder heeft Helena een nachtmerrie, waarin ze droomt van een land vol met bizarre figuren, geregeerd door twee kibbelende koninginnen.

avatar van AardeWerk
Een film die over een paar jaar gegarandeerd te boek zal staan als meesterwerk. Indrukwekkende plaatjes ondersteund door een minstens even indrukwekkende soundtrack. Het is duidelijk dat de makers bewuste keuzes gemaakt hebben, iets wat deze film tot een prachtig kunstwerk en een potentieel meesterwerk maakt. Absoluut een aanrader . Gaiman en Mc Kean zijn veel gehoorde namen in bovenstaande commentaren, niemand rept echter een woord over Lisa Henson, die op een bewonderenswaardige wijze het werk van haar in 1990 overleden vader Jim voortzet. Dat deze film zo'n juweeltje is geworden ligt zeker ook aan haar. Misschien dat ik hem ooit nog met 5* zal beoordelen, voorlopig hou ik het echter op 4,5*.

avatar van Flipman
Ik ook, vier en 'n half ! Ik vond het een prachtig sprookje, de visuals waren wellicht niet geheel geloofwaardig, maar dat was in deze film ook niet nodig!

Lijkt ook erg op "The Magician's Nephew" van CS Lewis, maar niet genoeg om een kopie te zijn, gelukkig.

Ik kon mezelf hélemaal verliezen in die wereld, ondanks dat er een groot contrast was tussen Helena, Valentine en de rest stoorde ik me er geen moment aan, zo was het bedoeld, denk ik.

Toen ik de trailer zag wist ik niet zeker of ik de uitwerking van de wereld mooi zou vinden, maar wel, dus!

Aanrader !!!

avatar van NarcissusBladsp.
Dvd gekocht omdat de titel mij deed vermoeden dat het 'n film moest zijn met ideeen en gedaanteverwisselingen,
Ik had niets over deze film gelezen of gehoord. Het blijkt een film in de geest van Lewis Caroll. Ik hou van dit soort verhalen. Met de moderne technieken kan men je heel wat voorspiegelen. En dat is in deze film zeker gelukt. Hoewel ik het verhaal onevenwichtig vind: de droom is te lang en te weinig dagelijks leven. Is het toch een rijke film
die je heel wat inspiratie kan geven. Er zit veel poezie in met zelfs een scherpzinnige taalspelletje: gewone mensen spiegelen elkaar maar bijzondere mensen dragen een masker of verklap ik nu een raadsel? Ik geef een 3,5.

avatar van Norma
Crazy~Dutchman schreef:
Ik had meer het idee naar een demo te zitten kijken over de wonderen der CGI dan naar een film.

Mee eens. Er zaten wat aparte visuele vondsten in die leuk waren om te zien, maar het totaal was gewoon te vaag, te surrealistisch en te kil. Een sprookje mag van mij best fantasierijk en onwerkelijk verfilmd worden, maar door gebrek aan ook maar een enkel realistisch decor werd alles te abstract. (Ze hadden er misschien nog beter geanimeerde karakters in kunnen plaatsen ipv echte mensen)

Het verhaal was niet eens slecht, maar ik zou er in een, laten we maar even zeggen, LOTR-achtige setting meer van hebben genoten.

En de soundtrack? Ik weet niet hoe ik die moet omschrijven, maar afschuwelijk irritant benadert aardig mijn gevoel daar bij.

Wat mij betreft een originele, maar verder zeer onaangename film.

avatar van Phoenix
Net als bijvoorbeeld The Cell een film die eigenlijk niets voorstelt maar visueel echt alles goedmaakt.

Mirrormask, goede film, geweldig gemaakt, maar niet echt een Jim Hanson film.

Het verhaal deed me zelfs een beetje denken aan Spirited Away, wat enkel als compliment bedoeld is. Ook
Pan's Labyrinth
is niet veraf, al is die film natuurlijk van latere makelij. Mooie prent met veel liefde en fantasie gemaakt. ****

avatar van ALTA
Ik had er heel weinig van verwacht, en toch vond ik de film heerlijk om te zien. Een soort donkere versie van Alice in Wonderland. Erg fantasierijk, en ze hebben hun best gedaan om de leukste en orgineelste figuren te verzinnen.
Toppertje!

*4,5

avatar van Nicolage Rico
Viel nogal tegen.

Jammer dat de film zo game-achtig aanvoelt, waardoor ik nooit in de wereld zat. De decors waren af en toe mooi, maar over het algemeen was het eerder een minpunt dan een pluspunt. De scene waarin ze werd aangekleed door de poppen was wel alleraardigst, maar kan de film niet redden. Een nipte 2,5 *

Mr_White
Als films slechts op stijl zouden berusten, zou deze met gemak 5 sterren binnen halen, maar uiteindelijk draait het bij een film om meerdere zaken en die zijn niet altijd even lekker uitgewerkt. Zo is het verhaal wel heel willekeurig samengesteld met rare figuren en situaties waardoor het verloop iets te gefabriceerd aanvoelt. Verder vond ik de jazz-achtige muziek totaal niet passen en laat de film op andere aspecten ook puntjes liggen. Uiteindelijk wel een vermakelijk filmpje, maar ook niet meer.

amaz0ne
Speciaal maar viel tegen.
De film miste alle aspecten voor een topfilm.
Deze film hoort bij de B films

avatar van Flipman
Wat beschouw jij als een topfilm?

avatar van JeroenStaarink
Onder de juiste omstandigheden kijken!

avatar van stuffie
Het ziet er mooi uit, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mooie donkere fantasie film die sterk begint maar daarna een beetje zijn kracht verliest.
Het fantasie genre kijk ik niet zo heel erg vaak maar deze film voelde voor mij een beetje standaard aan, hij was zeker genietbaar en mooi gemaakt maar ik zag er ook zeker geen meesterwerk in.
Het einde is redelijk voorspelbaar en de personages zijn ook vrij standaard(op het hoofdpersonage na gelaten, zij speelde erg leuk)
De leukste scene vond ik toch wel de gene met die oude vrouw en die katten, deze scene liet mij wel even goed lachen

Al met al een leuke film om te zien maar nergens echt bijzonder, toch heb ik me er zeker mee vermaakt.

3 sterren.

avatar van Cleanshot
Vreemdsoortige absurde sprookjesfilm met soms mooie beelden/karakters.
Verhaallijn en dialogen gaan helemaal lopen nergens echt goed, en de strekking van de film is vrij simpel.
ijkt me een film voor de liefhebbers waar ik persoonlijk niet toe behoor.

avatar van daxclusive
Waardeloze film!

avatar van ILDIB
Wat een schitterende film!! Mooi vormgegeven, heerlijke muziek (er was ooit een voorstelling ONNO genaamd, zelfde soort loungejazz), en prima acteurs, vooral valentine!

avatar van Decec
Een redelijk Fantasyfilm...
Geen spannend verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel prachtig effect gemaakt...
Mooi HD kwaliteit...
Ook perfect achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Jammer Fantasy is mijn goede smaak, deze
film niet, helaas...

Een erg mooie, kunstzinnige fantasy film.
Een prachtige droom gevuld met hulp en inzichten voor het 15 jarige meisje Helena.
De uitvoering is een mengeling van toneelachtige taferelen, film, videokunst, verklede mensen, GC, effecten, filters, gekleurde belichting, tekeningen, animatie, aparte muziek en sound. Vooral de goud-met-groene scenes vond ik erg mooi en de vertolking van het lied "Close to you" bezorgde mij kippenvel.
Windows, mirrors, masks.... een indrukwekkend geheel.

avatar van MrLee
Kon er niet inkomen, ook visueel niet mijn stijl.

avatar van alexspyforever
Moeilijk te beoordelen film, ook al even geleden. Ik vond vooral de boodschap die de film wilde uitdragen mooi. Meisje voelt zich schuldig omwille van de ziekte van haar moeder. De droomwereld vond ik sowieso wel erg goed in elkaar steken. Alleen was het me niet geheel duidelijk wat nu precies haar opdracht was. Er leken me iets teveel willekeurige dingen te gebeuren. Zeker nog eens herzien. Ik herinner me ook dat ze tekeningen maakte die terugkwamen in de droomwereld. Voorlopig 3 sterren.

avatar van joolstein
Alice in wonderland verdwaalt in de wereld van Dali ofzo??? Visueel is het allemaal indrukwekkend maar het kon me niet echt boeien. Ik mistte vooral de spanning/fantasy. Tja dat vonkje waardoor je in de fantasy wereld wordt getrokken en het je niet meer weg wil! Het leek ook een beetje op dat ze vooral kunstzinnige wilde zijn!