Red Heat (1988)

Actie / Komedie

geregisseerd door Walter Hill
met Arnold Schwarzenegger, James Belushi en Peter Boyle

Een Russische agent wordt achter een drugsdealer aan gestuurd die naar Amerika gevlucht is. Eenmaal in Chicago aangekomen krijgt hij een tijdelijke partner toegewezen. Wanneer de drugsdealer ontsnapt moeten de twee hun verschillen zien te overwinnen om hem zo te kunnen pakken.

avatar van mnrk
Captain Danko, congratulations. You are now the proud owner of the most powerful handgun in the world.......Soviet Patparine, nine-point-two milimeter, is world's most powerful handgun...........Oh, come on, everybody knows the .44 Magnum is the big boy on the block. Why do you think Dirty Harry uses it?..... Who is Dirty Harry?

Blijft nog steeds een lekkere 80 jarige actie/komedie film....

Het verhaal is natuurlijk niet zo bijzonder,maar door toch wel het leuke duo Arnold Schwarzenegger en James Belushi blijft de film gewoon leuk om naar te kijken.

Er zit genoeg actie in deze film en die wordt prima afgewisseld met komische momenten en leuke one-liners....

avatar van Lexcoaster
Redelijk vermakelijk actiefilmpje. Het verhaal verloopt vrij routinematig maar is onderhoudend, de actie is redelijk maar is helaas vrij schaars. Belushi en Schwarzenegger zijn een leuk stel samen, maar ook daar wordt helaas te weinig mee gedaan en op humoristisch valt de film dan ook een beetje tegen, op wellicht wat leuke oneliners na. Uiteindelijk heeft de film een leuk concept waar eigenlijk te weinig mee gewerkt is. 2,5 Sterren.

avatar van tattoobob
Leuke klassieker in mijn ogen..

avatar van Insignificance
Hill die een actiefilm van Schwarzenegger mag regisseren of Schwarzenegger die in een actiefilm van Hill mag opdraven. Ik ga voor het laatste. Red Heat heeft wel meer te bieden dan die grote, al is het fijn dat-ie hier en daar even los gaat. Zo heeft Hill uiteraard oog voor de stad, z'n locaties en gespuis. Daaromheen een typisch vehikel uit z'n tijd. Neem alleen al Horners veelzeggende score of het buddy gehalte.

Ja, Belushi kon dit toen wel. Lekker nukkig, bijdehand en opvliegend. Vormt zo een prima duo met de uit de kluiten gewassen, koude Sovjet. Verder tal van bekende en gedecideerde koppen (dat in tegenstelling tot de gesoigneerde trutten die je nu vaak tegenkomt) en onbehouwen actie. Niks geen oeverloos geplot en gedoe, maar quasi stoer lullen en ongelikt poetsen op z'n tijd. In Hills wereld zijn zelfs bussen cool.

avatar van RuudC
Met Red Heat heb ik nu bijna alle oude krakers met Arnold Schwarzenegger wel gezien. Helaas niet het beste voor het laatst bewaard, maar ook zeker niet de slechtste. Als Ivan zet Arnie wel een verdomd gaaf typetje neer. Dat grote, onvermurwbare staat hem wel. Als stugheid zelve levert hij weer een pak coole oneliners af, waarbij “cocaïnum!!” een van mijn nieuwe favorieten is. James Belushi past er als schreeuwerige Amerikaan nog best bij. In elk geval zorgt het duo er voor dat er wel de nodige onderscheid is met de doorsnee politiefilm uit de jaren tachtig. Het verloop van de film is echter weinig verrassend, al kan de toon soms vrij hard zijn. De humor maakt het allemaal iets luchtiger, maar neemt niet weg dat Red Heat een vrij donkere film is en smerige (achteraf)straten van New York dat goed benadrukken. Een leuke film for old time’s sake.

Was destijds in de jaren 80 meen ik een klein hitje, maar als je de film nu kijkt is hij eigenlijk best wat flauwtjes en zeker ook gedateerd. Het verhaal stelt eigenlijk niet veel voor (uitvoering was wel leuk gedaan) en de film moet het dan ook vooral hebben van het duo Arnold Schwarzenegger (voor de actie) en James Belushi (voor de humor). Vanwege actieheld Arnold Schwarzenegger huurde je destijds deze film. Dit is toch wel één van de mindere films van Arnold Schwarzenegger, maar wel nog redelijk vermakelijk.

Na jaren herzien en zo matig als ik hem me herinnerde, was ie niet. Hill is een van de beste actieregisseurs van de laatste decennia. Hij heeft belangrijke bijdragen gedaan in de cultcinema, de moderne western en de buddyfilm.

Deze film heeft bijgedragen aan het vormen van de clichés van dit subgenre, maar is ook schuldig aan het gebruik van afgezaagde plotontwikkelingen. Twee onwaarschijnlijke partners die tegen wil en dank de samenwerking op moeten zoeken, om tot de conclusie te komen dat die samenwerking aan het einde van de rit wederzijds respect heeft afgedwongen. Origineel was Red Heat ook toen al niet.

Het bovengemiddelde van de film zit hem wat mij betreft in de actie. Er zijn in de jaren ’70, ’80 en ’90, absoluut betere actie/politiemisdaad films te vinden. Die staan veelal in je filmboek. Hoewel Red Heat geen filmboek vermelding waard is, zijn er toch echt meer zwakkere dan sterkere soortgenoten te vinden. Op het moment dat er zeg maar geschoten wordt, is de film rauwer, dynamischer en vermakelijker dan het leeuwendeel van de concurrentie. En dat komt door Hill.

Want Hill weet hoe je een actiescène moet schieten. Hij smeert er net voldoende uit over de speelduur, die allen ook net genoeg van elkaar verschillen om te blijven entertainen. Daarnaast is de toon goed. Lekker luchtig. De grappen en grollen op zich vallen dan weer wat tegen. Meestal nogal flauw, maar soms best leuk. Het duo moet het beide dan ook volledig van charisma hebben en totaal niet van acteervaardigheden. Van dat charisma hebben ze dan eigenlijk weer niet genoeg om dat helemaal te compenseren, hooguit deels.

Hill is toch wel een lekkere regisseur. Echt goede films heeft ie na het begin van de jaren ’80 misschien wat te weinig gemaakt, maar het vermaakt eigenlijk immer voldoende om mij redelijk tevreden achter te laten. Als ik er een wiskundesom van zou maken, kom ik op 3 sterren uit. Gevoelsmatig trouwens ook.

avatar van Metalfist
Time to feed parakeet

Ik moet bekennen dat ik nog nooit van Red Heat had gehoord. Walter Hill heeft met The Warriors een schitterende film gemaakt, maar zijn overige films zijn me nagenoeg onbekend. Ergens vorig jaar had ik al wel eens een poging gewaagd, maar Bullet to the Head was nu niet meteen een film over naar huis te schrijven. Ik had Red Heat dan ook enkel gekocht voor Schwarzenegger, maar het is mooi meegenomen dat Hill de regie voor zijn rekening nam.

Met Red Heat levert de regisseur een echte genrefilm af. De buddy film floreerde in de jaren '80 met onder andere de Lethal Weapon reeks en deze combinatie tussen een agent uit Chicago en een kapitein uit Rusland past perfect in dat rijtje van opposites attract. Want het verschil tussen beide personages, daar zit voornamelijk de kracht bij dit soort filmpjes. En voor dat aspect, hoewel de film nooit echt voorbij de clichés geraakt, zit je goed bij Danko en Ridzik. Daar komt dan nog eens bij dat Hill hier gewoon een erg sfeervolle setting in beeld weet te brengen. De vuile, donkere straten van Chicago hebben zeker hun nut en de actiescènes zijn goed genoeg in beeld gebracht om nooit te vervelen. Het verhaal op zich had iets meer punch mogen hebben (er had meer gedaan kunnen worden met de strijd tussen Danko en Victor), maar gelukkig weet Hill dit dus vakkundig op te lossen door een handvol schitterende momenten.

En sowieso een pluspunt dat de Russen effectief Russisch spreken. Als er nu één ding is waar ik niet tegen kan, is dat er Engels met een veredeld accent wordt gesproken zoals bijvoorbeeld in Valkyrie. Schwarzenegger verbleef 3 maanden in Rusland om zijn talenknobbel wat te versterken en het resultaat mag er zijn. Hill vreesde ervoor dat de Oostenrijkse Eik er te imposant ging uitzien en vroeg aan Schwarzie om 4.5 kilogram af te vallen, maar het maakt geen verschil vind ik, want Schwarzenegger zet meteen de toon met de openingsscène. Belushi doet het ook beter dan ik had verwacht. Die moest geen Russisch leren dus die heeft maar een tijd bij de politie in Chicago gezeten. Hij vloekt, tiert, scheldt en probeert alles dat een mooi figuurtje heeft te versieren... Het is in ieder geval een leuke afwisseling met de stoïcijnse kop van Schwarzenegger.

Niet iedereen blijkt hier veel mee te kunnen, maar voor mij is dit toch één van de leukste films uit de jaren '80 van Schwarzenegger. De combinatie met Belushi werkt goed en onder de regie van Hill stijgt de film boven zichzelf uit.

avatar van Gang_Star
Een goede combinatie van stevige actiescènes en zeer vermakelijke humor waarin Arnold Schwarzenegger en James Belushi goed op elkaar ingespeeld zijn. Een film die nergens verveelt en goed wegkijkt.

avatar van Vinokourov
Soviet Russia meets America in deze buddy cop-film. James Belushi is een arrogante bralaap en Schwarzenegger speelt zichzelf met als bijzondere feature dat ie ook Russisch kan spreken. De actiescenes waren wel behoorlijk hard en de grappen zijn fout. Tsja, nogal hersenloos amusement met wat belachelijke onzin dus.

avatar van Mike 1984
Schwarzenegger's personage is op zijn lijf geschreven. Koud, structureel en zijn gezichtsuitdrukkingen zijn weer ok. Belushi geeft er een komische noot aan, als vloekende, opvliegende agent en doet dat goed. Fishburne is eveneens een goed acteur en zet zijn rol geloofwaardig neer. De acteertalenten van Arnold zijn ook in deze film goed verstopt, maar zijn karakter maakt dat wel goed. Geen topfilm, want er had gerust wat meer gedaan kunnen worden tussen Danko en Viktor. Ergens in het verhaal, wanneer Viktor ontsnapt door in het water te springen, mankeert er toch het een en ander. Dat werd me pas duidelijk toen ik de "deleted scenes" zag. Die bewuste scène is dus verwijderd, maar in de plaats daarvan werd niks anders gedaan en op het moment dat je de film bekijkt mis je dat toch vind ik. Al bij al 3 sterren door de regisseur, en natuurlijk het duo Schwarzenegger en Belushi die we ook terug vinden in Jingle all the way.

avatar van Roger Thornhill
Degelijke actiefilm die nergens echt geweldig wordt, daarvoor is de actie te matig, zijn de grappen niet spits genoeg en wordt de nochtans wel degelijk aanwezige chemie tussen Arnie en Belushi van onvoldoende brandstof voorzien. Nochtans een geweldige openingsscène, een lekkere schurk, leuke bijrolletjes van acteurs die later (veel) bekender zouden worden, en als geheel redelijk vermakelijk, maar niet van het niveau dat ik van deze regisseur en deze ster in deze periode gewend ben.

avatar van Roger Thornhill
"I give up. This whole thing is very Russian." Eerlijk is eerlijk, de kapsels en de muziek getuigen van de jaren tachtig (hoewel nog lang niet zo erg als sommige ècht glitzy produkten uit die periode), maar de uitstekende vertolkingen van de twee hoofdrolspelers, de prima schurk, de amusante bijrollen van acteurs en actrices die soms nog zouden doorgroeien (Larry Fishburne, Gina Gershon) en die soms gewaardeerde cultfiguren zouden blijven (Brion James, Pruitt Taylor Vince), de sfeervolle fotografie, humor die binnen de perken blijft, het nog altijd stevige geweld qua vuurgevechten en achtervolgingen, en bovenal het straffe tempo dat Walter Hill (hier nog op de toppen van zijn kunnen) aan de rolprent oplegt – al die elementen tezamen maken hier eigenlijk een bepaald sterke genrefilm van die ook na meerdere kijkbeurten overeind blijft. En trouwens ook geen romantische beslommeringen, en bij het afscheid ook geen sentimenteel "You know what? You're all right!"-verzoeningsmoment tussen Oost en West, ook dát is verfrissend.

avatar van Movie Jim
Matige film,
actie is goed,
maar de houding van Arnold Schwarzenegger
is net iets te stijf en te koud vind ik.
Vroeger 12 jaar geleden vond ik dit geweldig
nu loop ik er niet meer zo warm voor.
Humor was redelijk,
James Belushi ik hoop dat ik het goed schrijf
is wel grappig en opvliegend in deze tijd,
en inderdaad een leuke rol
van Laurence Fishburne,
die later bekend werd met
The matrix films, en CSI

avatar van Left4Dead
Walter Hill, afwisseling tussen prachtwerken en middelmatige werken. Red Heat zit daar zo ongeveer ergens tussen in. Een vleugje humor maar toch een aardige actiefilm met een serieuze ondertoon in de vorm van oud zeer overgebleven na de koude oorlog. Prachtige rollen weggezet door de gehele crew, zelfs Arnold deed het hier prima.

De combi Arnold Schwarzenegger en James Belushi leek me nou niet een hele goede maar er was wel zeker chemie te ontdekken tussen de twee. Gelukkig hield Hill de regie in de hand en liet het feest niet uitdraaien op een komedie. Een paar heerlijke momenten en oneliners zorgden voor een leuke afwisseling tussen serieus en luchtig.

Het verhaal is simpel maar de film kijkt wel vlot weg door de actie, eigenlijk is Red Heat nooit saai te noemen. Het is allemaal prima op beeld gekomen, ook dankzij de acteurs. Leuke rollen voor Larry Fishburne en Gina Gershon, wat ziet ze er heerlijk uit in deze prent. Maar van alle acteurs vond ik het gewoon erg jammer dat Richard Bright snel van podium verdween. Peter Boyle was wel het best op dreef.

De film stond op 2,5**, echter een volle punt erbij op.
Leuke prent die goed wegkijkt, popcorn vermaak.