Svidd Neger (2003)

Noorwegen
Drama / Komedie

geregisseerd door Erik Smith Meyer
met Kingsford Siayor, Eirik Junge Eliassen en Björn Granath

Anna woont met haar vader Karl in een gehucht in de omstrekkende velden van Noorwegen. Karl wordt geteisterd door de geest van zijn overleden vrouw en Anna is op zoek naar de liefde van haar leven. Er zijn echter slechts weinig omwonenden. Aan de andere kant van de berg ontmoeten ze een ander gezin, dat bestaat uit een oudere vrouw, haar zoon Peder en een geadopteerde, zwarte jongen, Kjell.

avatar van Dopke
Een onverwacht ontzettend leuke film. Ik kwam in eerste instantie al eerder in aanraking met de gelijknamige album van Ulver, dat de soundtrack heeft verzorgd. Als redelijk progressieve en avant-gardisiche muzikanten was ik toch wel zeer benieuwd of de film enigzins in het verlengde zou liggen van hun visies.

Gelukkig is dit zo. Svidd Neger is een heerlijk, bizar filmpje, waar je de hele tijd op het puntje van je stoel zal zitten omdat je geen flauw idee hebt wat er nu zal gebeuren. Het geheel voelt lekker surrealistisch aan. Niet in de zin van bizarre montage, onlogischheden en editing, maar in komische situaties. Denk aan personages die in zingen uitbarsten en mensen (Ulver?) die op de achtergrond instrumenten bespelen, zonder dat ze door de hoofdrolspelers gezien worden.

Een heerlijk tussendoortje, waar je je achteraf zeker iets hebt van "dit ging echt helemaal nergens over". Maar daar zit toch ook een zekere charme in. *3.5

FisherKing
Noorse films lijken ineens hun opmars te beginnen. (of het valt me nu pas op na Elling en Kitchen Stories)

Enig idee waarom de productie van films daar behoorlijk goed gaat ? Wouter ?

avatar van Dopke
Het zou leuk zijn als deze film bij een groter publiek bekend zou worden. De film is het waard

avatar van jeroentje
even off topic maar aangezien ik een groot ulverfan ben...kent iemand de film lyckantropen?
de soundtrack vind ik namelijk geweldig maar ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om de film te zien en aangezien hij te kort duurt om op moviemeter te komen, heb ik dus geen idee of het de moeite van het bekijken waard is....deze lijkt me ook mooi (soundtrack vind ik mooi maar minder mooi dan die van lyckantropen) en ik zal es kijken of ik hem ergens vandaan kan halen....

Erg aardig filmpje inderdaad, komt af en toe lekker bizar uit de hoek.

Lyckantropen ook gezien overigens, weliswaar zonder ondertitels, dus waarschijnlijk heb ik wat dingen gemist (hoewel er niet bijster veel gesproken wordt en de essentie wel duidelijk is aan de hand van de beelden). Volgens mij heeft de DVD versie wel Engelse subs.

Maar thumbs up voor Ulver, buiten het feit dat ze erg veelzijdig werk afleveren zijn weten ze ook wel raad met soundtracks.

Ik vond dit echt een fantastische film. Ik ben ook via Ulver achter deze film gekomen en ik vond hem echt hilarisch. Ik heb em gekeken zonder ondertiteling dus de dialogen snapte ik niet helemaal maar het was over het algemeen redelijk duidelijk. Het einde is werkelijk fantastisch.

avatar van MH040
Was begonnen deze film te kijken. Als ik het in één woord moet omschrijven: raar. Vreemde omgeving, vreemde types, vreemde humor. Ik kon er helemaal niks mee. (Niet afgekeken, dus geen stem).