Sonita (2015)

Iran / Duitsland / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Rokhsareh Ghaemmaghami

Als de achttienjarige Sonita mocht kiezen, was Michael Jackson haar vader en Rihanna haar moeder. In een plakboek verbeeldt ze haar droom om als beroemde rapper voor een grote menigte te staan. Vooralsnog zijn haar enige fans de andere tienermeisjes in een opvangtehuis in Teheran. Daar vindt de uit Afghanistan gevluchte Sonita steun bij het verwerken van haar trauma’s en het vormgeven van haar toekomst. Die ziet er in de ogen van haar familie overigens heel anders uit: als bruid is ze 9000 dollar waard.

Gekozen als publieksfavoriet op IDFA.

avatar van Mr Thee
Zeker benieuwd naar; jammer dat ik het IDFA miste. Nu ook op Sundance 2016!

avatar van Mr Thee
Wint prijs @Sundance en is in maart in Den Haag te zien.

avatar van ohkino
Zeer spannende documentaire waarin de documentaire makers zelf in een moeilijk dillemna terecht komen, registreren of hulp bieden en geloofwaardigheid in het gedrang kan komen

avatar van Donkerwoud
Helaas heb ik alleen de versneden versie van 2Doc kunnen zien, maar de crux komt desalniettemin sterk naar voren. De Iraans-Afghaanse tienervluchteling Sonita dreigt uitgehuwelijkt te worden, omdat de lokale traditie voorschrijft dat zij trouwt zodat er geld beschikbaar komt voor haar oudere broer. Zij wil dat absoluut niet, maar de familie ziet het plan natuurlijk wel zitten. Een aangrijpende documentaireregistratie over een muzikale jonge vrouw die lijdt onder de familieverwachtingen in een maatschappij waar vrouwen niet veel hebben te vertellen. Ergens ook spannend omdat je het haar gunt dat zij meer uit haar leven mag halen dan dat zij uiteindelijk het slaafje wordt van één of andere oudere man. Rapmuziek in het Perzisch klinkt trouwens verrassend goed.

avatar van Donkerwoud
ohkino schreef:

Denk trouwens dat het conflict nog verder gaat: is het onze schuld dat er dingen in gang gezet zijn die de situatie van het het meisje beïnvloeden!?

avatar van Boenga
De positie van de vrouw In Afghanistan: ook al hebben we er een beeld van, toch is het steeds opnieuw pijnlijk confronterend om er naar te kijken.

De (in mijn ogen) verstandige en dappere keuzes die Sonita maakt leiden tot hartverscheurende momenten. Het afscheid van haar nichtje bijvoorbeeld is een bijzonder aangrijpende scene.

Ik denk niet dat ze echt een 'ster' is, maar de Sonita is in elk geval nog steeds actief. Ik hoop dat ze met haar boodschap lotgenoten kan bereiken en mensen de ogen openen.

Helemaal los daarvan: ik ben echt wel allergisch aan rapmuziek.