Sufat Chol (2016)

Alternatieve titel: Sand Storm

Israël / Duitsland

geregisseerd door Elite Zexer
met Lamis Ammar, Ruba Blal en Hitham Omari

Bruiloftsfestiviteiten gaan van start in een bedoeïendorp in Israël, Jalila bevindt zich in een lastige positie omdat zij het feest moet organiseren voor het huwelijk van haar man Suliman met een tweede, veel jongere vrouw. Ze ontdekt daarnaast dat haar oudste dochter Layla een verboden affaire heeft met een jonge student aan de universiteit. Ze voelt zich vernederd nu Suliman met zijn jonge bruid naast haar woont en krijgt geen vat op de ongebonden Layla die droomt van een ander leven voor zichzelf.

avatar van centurion81
Erg interessante film (staat op Netflix als Netflix Original) over tradities en normen en waarden in deze kleine dorpsgemeenschap. Speciale vermelding voor het nummer dat tijdens de aftiteling speelt. Ik versta er geen klap van, maar vind het prachtig:

Nummer: Sud El Ayun
Uitvoerende artiest: Ras Sinai Project

Hoe kunnen mensen zo ongelukkig zijn ?
In ieder geval wordt er hier onder de geschetste toestanden niet gelachen.
Het mag duidelijk zijn dat wetten en gebruiken in dit bedoeïnendorp van aard zijn om te drukken op het geluk en de toekomst van betrokkenen.
Film is de Israëlische inzending voor de Oscars 2017. Benieuwd.
Belangrijk in deze film is het overbrengen van gevoelens en emoties door de acteurs en dat leek me behoorlijk te lukken.

Pakkend coming-of-age drama in een bedoeïenfamilie, waar tradities en familie-eer het stramien vormen voor het dagelijks leven. Verzet daartegen is bij voorbaat kansloos. Regisseur Elite Zexer weet de spanningen, die binnen het gezin ontstaan, aardig onder stoom te brengen. De ontknoping had van mij best optimistischer mogen zijn. Een boeiende film met een somber verhaal en uitstekend acteerwerk, in het bijzonder van Ruba Blal (de moeder).

avatar van IH88
Sufat Chol

Schrijnende en tragische film over het leven van een bedoeïenfamilie in het zuiden van Israel. Met de religieuze gebruiken en het gebrek aan (keuze)vrijheid van de vrouwen/dochters was ik natuurlijk wel bekend, maar toch zat ik weer vol ongeloof naar bepaalde ontwikkelingen te kijken. Je hoopt dat Layla op het laatst door die tunnel rijdt, maar toch weet je eigenlijk al dat ze terugkrabbelt. Het laatste shot van Layla als bruid die naar haar zusje kijkt zegt eigenlijk alles. Het is een vicieuze cirkel.