Dukhtar (2014)

Pakistan / Verenigde Staten / Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door Afia Nathaniel
met Samiya Mumtaz, Mohib Mirza en Saleha Aref

Op vijftienjarige leeftijd werd Allah Rakhi uitgehuwelijkt aan het veel oudere stamhoofd Daulat Khan, die haar van Lahore meenam naar de bergen van Pakistan. Twintig jaar later wil haar man vrede sluiten met Tor Gul, de leider van een rivaliserende stam, en daarvoor zal hij de stamleider hun 10-jarige dochter Zainab ten huwelijk aanbieden. Allah Rakhi wil niet dat haar dochter hetzelfde meemaakt als zijzelf en ze vlucht met haar dochter naar Lahore. Ze kunnen mee met Sohail, een sympathieke vrachtwagenchauffeur. Allah Rakhi heeft de man voorgelogen over de reden van hun reis en wanneer Sohail de ware toedracht toch te weten komt, stelt zich de vraag of hij moeder en dochter nog wel verder wil helpen.

Vanaf 11 augustus in de bioscoop (MOOOV Film Distribution)

Spectaculaire beelden van de adembenemende omgeving van het noorden van Pakistan omlijsten een spannend relaas over het ontvluchten van de uithuwelijking van een jong meisje —een kind nog— aan een oude man, die haar (over)grootvader had kunnen zijn. Het beklemmende drama, verpakt als een bijzonder soort road movie — Duel meets Walkabout (beide 1971)— wisselt voortdurend spannende en roerende momenten af.
Een enerverende, toegankelijke film van debuterend regisseur Afia Nathaniel met een indrukwekkende hoofdrol van Samiya Mumtaz (een bijzonder knappe vrouw), die ten koste van alles wil voorkomen dat haar dochtertje hetzelfde overkomt wat zijzelf in haar jeugd heeft meegemaakt.

Film over het uithuwelijken van jonge meisjes, zoals het, op onze aardbol, helaas, nog soms gebruikelijk is.
In het begin brengt de film afwisselend de twee verhaallijnen, wat eigenlijk het vooraf lezen van de synopsis toch wel nuttig maakt.
Nadien volgt er een emotionele strijd van een moeder om haar dochter een lot als het hare te besparen en waarbij liefde en vriendschap stevig door het verhaal geweven zitten, wars van om het even welke vorm van sensatie.
Keurig opbouw, goed acteerwerk en van de mooie natuurbeelden valt zeker te genieten.
Merkwaardig toch hoe het woord "dukhtar" op ons woord "dochter" gelijkt. Wat voer voor etymologen.

avatar van Filmkriebel
Mooie film die boeiend is om te volgen. Alleen jammer dat het einde wat tegenviel. Had het liever anders gezien. Verder weinig verkeerds mee. Dukhtar heeft de tragiek van het drama, de exotische pracht van een road movie en enkele thriller-achtige momenten. Het is vooral het spel van moeder Allah Rakhi, dochter Zainab en de sympathieke chauffeur Sohail die de film vorm geven en voor enkele ontroerende momenten zorgen. En wat een prachtig decor waarin de film zich afspeelt, met de indrukwekkende bergen en valleien van de Punjab.

avatar van mjk87
Aardige film. Vooral de plaatjes zijn schitterend, of dat nu de machtige landschappen zijn, de stoffige sfeervolle dorpjes of de enorm kleurrijke kleding van de beide vrouwen. Visueel verrukkelijk.
Inhoudelijk is de film minder, vooral omdat de toon nogal eens verandert wat niet echt werkt. Dan is het een achtervolgingsthriller, dan ineens komt er een rustige scène met melige muziek. En het einde daar kon ik weinig mee, dan wordt er ineens allerlei onnodig drama ingestopt wat niet nodig was. Gewoon richten op de vrouwen en hun hulpje was genoeg geweest. Die scène overigens dat ze ontsnapt zijn met een camera die blijft draaien en de vrouwen ineens niet in de kamer blijken te zijn als manlief binnenkomt vind ik wel erg knap gedaan. 3,0*.