Ukrainian Sheriffs (2015)

Oekraïne / Letland / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Roman Bondarchuk

Er lopen nogal wat mannen met bijlen rond in het Zuid-Oekraïense plattelandsdorp Stara Zboerivka, waar het tragikomische sheriffsduo Viktor en Volodja onder andere de diefstal van twee eenden op moet zien te lossen. Daarnaast vormen burenruzies, dronkenschap, mishandeling en autopech hun voornaamste problemen – mede als gevolg van lokale werkloosheid, armoede en ongeletterdheid.

avatar van ohkino
soms weet je niet of je moet lachen of huilen Oekraïne lijkt soms ver weg van wat wij beschaving noemen.

avatar van BlueJudaskiss
ohkino schreef:

En dat is dus precies de reden dat ik deze film na verloop van tijd zat was: het is een ontzettend beeld bevestigende freakshow. Ik ben 3,5 week in Oekraïne op vakantie geweest en heb totáál andere mensen ontmoet en beelden gezien dan hier naar voren komt. Dankzij dit soort films krijgen mensen inderdaad het idee van een achtergesteld land. Waar zijn de beelden van de kleuren van Lviv, het art deco van Chernivtsi, de fontein van Vinnytsya?

Saaie film die enorm in herhaling valt. Rare jongens, die Oekraïners, hihi gniffel gniffel. Mensen belachelijk maken via de NPO, gatver.