De Witte (1934)

België

geregisseerd door Jan Vanderheyden
met Jef Bruyninckx, Willem Cauwenberg en Remy Angenot

In een Brabants dorpje is de jongste zoon van een kroostrijk gezin, die naar de bijnaam 'de Witte' luistert, een onverbeterlijke deugniet. Zijn schelmenstreken drijven zijn ouders tot wanhoop. De Witte is echter niet boosaardig. Zijn guitenstreken zetten de mensen veel meer aan tot lachen dan tot huilen. Vaak begrijpt de Witte zelf de draagwijdte van zijn fratsen niet, en ondanks zijn plagerijen is hij overal een graag geziene gast. Hij wordt zelfs erejonker op het huwelijk van zijn broer Nis met Lieske, de dochter van de herbergier...

Kan iemand misschien een uitgebreidere synopsis vinden ?
Ik vind enkel die van de remake. Ik weet niet of er verschillen in het verhaal zitten.

De huidige plotbeschrijving dekt de lading wel zo'n beetje, denk ik. Het is een aaneenschakeling van een aantal kattekwaadsituaties plus hun afloop, waarbij de laatste wat langer is om een climax te kunnen hebben; verder zit er weinig lijn in.

Het is een pure klucht, nogal flauw maar best vermakelijk. Wat mij betreft beter dan de versie van 1980, die een wat rare combinatie is van dezelfde kluchterige humor (voor een deel zelfs dezelfde grappen) en vrij serieus drama.

Citybird had kort nadat ik het berichtje had geplaatst een betere (langere) synopsis ingestuurd.

Boy28
kappeuter schreef:
Kan iemand misschien een uitgebreidere synopsis vinden ?

Er zitten duidelijk verschillen in. De originele versie is veel vrolijker. De nieuwe versie is dramatischer en daar zit een bullebak van een vader in.

Kennelijk op DVD uitgebracht : http://www.houseofknowledge.nl/?page=shop/flypage&product_id=300&category_id=13
Iemand die deze al heeft ?

avatar van speedy23
Het is nog maar net bekend: De Witte op DVD.
20/10/05 14u58

Haha, en welk plaatje hebben ze daar gebruikt ?
Zag net ook op www.proxis.be[/url] dat de releasedatum vandaag is. Wel een aangename verrassing !

Was wel te verwachten dat het House Of Knowledge is die deze zal verdelen op DVD, special intrest dus. Ik heb hem zelf nog niet gezien deze uit '34 wel de remake uit'80 van Robbe De Hert, en deze beviel me erg goed. Ben alleen bang als ik deze koop op DVD dat hij me zal tegenvallen omdat het een film is uit '34 of is er iemand die me kan overtuigen van het tegendeel (iemand die de film al gezien heeft?)

avatar van speedy23
Eindelijk kan ook de poster eens vervangen worden.

witbruintje
een mooie film en beter dan de nieuwere versie.En hou op om met die filmen te lachen.

avatar van Quentin
Vrij flauw en kluchterig maar nog wel amusant. kleine 2,5*

Hij komt met kerst op de Belgische Televisie!

Is dit trouwens echt de allereerste Belgische speelfilm?
Dan waren ze er pas erg laat bij. Weet iemand hier iets meer van?

Fred Neil schreef:
Hij komt met kerst op de Belgische Televisie!

Is dit trouwens echt de allereerste Belgische speelfilm?
Dan waren ze er pas erg laat bij. Weet iemand hier iets meer van?

De eerste openbare filmvoorstelling in België vond plaats op 1 maart 1896 in de Koningsgalerij te Brussel. In de daarop volgende jaren ontstond vrij snel een drukke filmactiviteit, die aanvankelijk gedomineerd werd door de Franse filmindustrieel Charles Pathé. Een van zijn medewerkers, Alfred Machin, richtte in de jaren 1910 aan de rand van Brussel een productiestudio op. Enkele van zijn films worden bewaard in het Koninklijk Filmarchief te Brussel. De eerste Belgische filmproducent was Hippolyte De Kempeneer. Hij produceerde enkele interessante films, tot zijn studio in 1923 geheel uitbrandde.

Fred Neil schreef:
Is dit trouwens echt de allereerste Belgische speelfilm?

Wat wel de oudste Vlaamse film zou kunnen zijn is De Loteling uit 1919. Een film geregisseerd door ene Armand du Plessy naar een schrijven van Hendrik Conscience met in de hoofdrollen William Elie en Maury Maury en geproduceerd door Hippolyte De Kempeneer.

De oudste Franstalige (Waalse?) film die ik teruggevonden heb is Un épisode de Waterloo uit 1913 van regisseur Alfred Machin.

Eerder genoemde Hippolyte De Kempeneer was veel vroeger al actief als 'regisseur' maar dan wel van nieuwsfeiten en documentaires.
Zijn oudste product is Le Roi Léopold II à l'exposition de Tervuren uit 1897 (Koning Leopold II op de tentoonstelling in Tervuren.

Ik denk niet dat er van deze 'films' nog iets overgebleven is.

avatar van Turkeyloverz
Het is wel de eerste Vlaams gesproken film..

Dat wel, inderdaad.

In 1930 verscheen Diepten. Die zowel in een Nederlandse als in een Frans gesproken versie werd vertoond. Maar dat geluid is via fonoplaten toegevoegd.

Meisjes in vrijheid is wel met 'echt' geluid opgenomen, ook uit 1934, en dat is de eerste Nederlandstalige gesproken film uit België. Enkele maanden later volgde De Witte.

avatar van Turkeyloverz
Waarom zouden de Belgen Meisjes in vrijheid in het Nederlands maken en De Witte in het Vlaams..?

In 'Het naslagwerk over de Vlaamse Film' spreken ze enkel over Nederlands/Frans/Duits/Engels gesproken. Dus wellicht is Meisjes in vrijheid ook Vlaams gesproken. Bij De Witte vermeldt men ook enkel Nederlands gesproken. We kunnen in ieder geval concluderen dat Meisjes in vrijheid de eerste echte geluidsfilm van België is.

avatar van Turkeyloverz
Ja dat is zeker, maar ik heb opgezocht en De WItte bleek toch nog echt de 1e officieel Vlaams gesproken film te zijn.

Die film is gewoonweg 0,5* waard. 10 jaar geleden al toen ik hem voor het eerst zag en nu nog altijd toen ik hem overlaast zag. 90 % van die film begrijp je gewoon weg niet door die taal.

Michael Meyers schreef:
Die film is gewoonweg 0,5* waard

Bij ons is er een gezegde: zeveren kan je van in je bed.

Quido schreef:

Het is wel de eerste Nederlandstalige film, maar met een Franse titel: 'Jeunes filles en liberté' en hij dateerde uit 1933. Let op, het is een Belgisch/Nederlandse productie.

Volgens imdb.

Volgens het boek "Het naslagwerk van de Vlaamse film" dateert de film uit 1934 en is er zowel een Franstalige als een Nederlandstalige versie geschoten, met verscheidene andere acteurs. Volgens het boek ook een volledig Belgische productie (enkel een Belgische productiemaatschappij). In dit geval ga ik er toch vanuit dat het boek betrouwbaarder is dan IMDB, dat er wel vaker naastzit. De Franstalige versie heet inderdaad Jeunes filles en liberté.

avatar van speedy23
Dat weten we dan ook alweer.

avatar van J.S.
De film is inderdaad nogal flauw en kluchterig maar aan de andere kant schetst hij wel een mooi beeld van die tijd en is het natuurlijk ook een echte Vlaamse klassieker, een kleine 3*.

Sneakerjeans29
3 jaar geleden weer opgenomen, met het 50 jarig bestaan van de Belgische tv. Vroeger ook al grijs gedraaid ,op de VCC 2000

Wat daar boven beschreven staat, klopt ook niks van. De bewoners vieren kermis en Liske gaat met de jonge onderwijzer.

Puike verfilming van Ernest Claes' roman uit de pionierstijd van de Vlaamse film.
Jefke Bruyninckx zette een onverbeterlijke "Witte" neer en de gehele film is een nostalgische terugblik geworden op het dorpsleven van vroeger met het schooltje met de strenge onderwijzer, de boerenfamilie, de was op het gras, de pap en de dikke sneden brood, de pot patatten op de stoof, het gebed, de cafébezoekers, de jonge rakkers ravottend in de buitenlucht...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Historisch is dit zeker een memorabele film. Ik kende het bekende boek van Ernest Claes vooral door de verfilming van Robbe De Hert uit 1980 met bekende figuren als boer Coene en pastoor Munte. Figuren die niet in de film van 1934 tot hun recht komen, maar vooral meer naam kregen door de serie Wij, heren van Zichem van '69 tot '72, gebaseerd op verschillende verhalen van Ernest Claes. Waaronder natuurlijk ook De Witte van Zichem.

De filmversie uit 1934 had nog niet veel voorbeelden. Dit is immers geen slapstick, maar een literair werk dat verfilmd werd. Iets van eigen bodem dat heel herkenbaar is. Geen buitenlandse film, geen slapstick of western, maar een komische film. Het liefdesverhaal is toegevoegd voor de film en komt niet in het boek van Ernest Claes voor. Dat is ook weggelaten in de versie van 1980 en die film komt dan ook beter over. Deze film uit 1934 is nog echt in zijn kinderschoenen en moet nog leren om de stap van theater naar het witte doek te maken. Daarom is het soms wat knullig allemaal. Al bij al valt het nog mee en heb ik er toch van genoten. Rekening houdende met zijn tijdsgeest en het bekende verhaal is dit zeker geen slechte film.

Voor zijn tijd wel een mooie film, al zal hij nu wel niet iedereen meer aanspreken.
Ook de kopij die ik heb gezien was van zeer goede kwaliteit, en dus zeer genietbaar om naar te kijken.
Het is eens leuk zulke historische films te kunnen bekijken nu, de film is ook grappig soms..
Het boek is echter beter en ook de film uit 1980 is een stuk beter.
Maar zoals ik reeds zei, leuk is het wel voor een keer.

avatar van Metalfist
Is er al zout op de patatten?

Voor het nieuwe jaar heb ik zoals de meesten wel een aantal filmvoornemens en één daarvan is om me eens wat meer te verdiepen in de rijke geschiedenis van de Vlaamse film. Er zijn natuurlijk een aantal pioniers geweest en een naam die wel eens regelmatig passeert is die van Jan Vanderheyden (en zijn vrouw Edith Kiel). Er lijkt me dan ook geen betere plaats om te starten bij diens regiedebuut en De Witte zou bovendien de eerste echte Vlaamse film zijn, al blijkt dat een statement te zijn dat wel eens voor wat discussie zorgt.

Wat wel buiten twijfel staat is dat deze verfilming van het gelijknamige boek van Ernest Claes een waar succes was en vandaag de dag nog altijd als een memorabele episode in de Vlaamse filmgeschiedenis wordt beschouwd. Dat neemt echter niet weg dat dit wel een film is die best wel wat oneffenheden vertoont. Zo is het op narratief vlak meer een aaneenschakeling van kluchten met een deugniet als spilfiguur. Het zijn best wel amusante kluchten trouwens, maar een echt plot komt er niet aan te pas. Een romance, die natuurlijk ook de nodige misverstanden moet ondergaan, zorgt uiteindelijk voor iets wat als climax moet doorgaan, maar die is toch wel wat van een lager niveau. Hoewel ik zelf het verhaal van De Witte nooit heb gelezen (wel eens regelmatig een episode van Wij, Heren van Zichem gevolgd), verbaast het me eerlijk gezegd niet dat dat een stuk is dat niet van de hand van Claes is.

De Witte vormde de doorbraak voor Jef(ke) Bruyninckx en hij zou eigenlijk nooit de stempel van de wittekop kwijt raken, zelfs niet wanneer hij later regisseur zou worden. Ik ben normaal gezien niet zo'n fan van kinderen in films, maar Bruyninckx doet het eigenlijk vrij behoorlijk. Niet altijd even naturel, maar ik betwijfel of ik het beter zou kunnen. Let vooral ook nog op een erg jonge Nand (hier nog gecrediteerd als Ferdinand) Buyl als Turke, één van de schoolmakkers van de Witte. Voor de rest eigenlijk vrij weinig op aan te merken. Toegeven, onder andere de Amerikaanse en Duitse cinema stonden al een stuk verder maar het is een meer dan degelijke poging tot.

Een tijdsdocument, zoveel is zeker. Filmisch gezien loopt niet alles altijd even vlot (er zit bijvoorbeeld een soort van montage in waar ingezoomd wordt op een stel benen, even een zwart scherm waarna er gecut wordt naar een ander stel benen op dezelfde weg dat er gewoonweg niet goed uitziet) en qua ritme (hoewel ik de openingsbeelden met onder andere beelden van het oude Antwerpen wel leuk vond) loopt het ook niet altijd even soepel. Toch is het de moeite waard om eens te zien.

avatar van Humphrey
"De Witte" uit 1934 is een document, een waardevolle illustratie van die tijd van toen. Alleen al voor dit gegeven, is de film meer dan de moeite waard. Het is een getrouwe evocatie van die jaren dertig, toen het leven er schijnbaar eenvoudiger uitzag.
Het is een gedeeltelijke weergave van de kinderjaren van Ernest Claes himself.
Voor zijn tijd, middelen en technieken waarover men toen beschikte, is het ongetwijfeld een succes. Bedenk dat dit een produktie is van meer dan ne-gen-tig jaar geleden ...
Eenvoudigweg een prachtproduktie die alle respect verdient, ondank de onvermijdelijke foutjes.