• 8.349.571 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Jan Vanderheyden

Met onder meer: Jef Bruyninckx, Willem Cauwenberg en Remy Angenot

IMDb beoordeling: 6,7 (162)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Plot De Witte

In een Brabants dorpje is de jongste zoon van een kroostrijk gezin, die naar de bijnaam 'de Witte' luistert, een onverbeterlijke deugniet. Zijn schelmenstreken drijven zijn ouders tot wanhoop. De Witte is echter niet boosaardig. Zijn guitenstreken zetten de mensen veel meer aan tot lachen dan tot huilen. Vaak begrijpt de Witte zelf de draagwijdte van zijn fratsen niet, en ondanks zijn plagerijen is hij overal een graag geziene gast. Hij wordt zelfs erejonker op het huwelijk van zijn broer Nis met Lieske, de dochter van de herbergier...

avatar van Metalfist

Metalfist

Is er al zout op de patatten?

Voor het nieuwe jaar heb ik zoals de meesten wel een aantal filmvoornemens en één daarvan is om me eens wat meer te verdiepen in de rijke geschiedenis van de Vlaamse film. Er zijn natuurlijk een aantal pioniers geweest en een naam die wel eens regelmatig passeert is die van Jan Vanderheyden (en zijn vrouw Edith Kiel). Er lijkt me dan ook geen betere plaats om te starten bij diens regiedebuut en De Witte zou bovendien de eerste echte Vlaamse film zijn, al blijkt dat een statement te zijn dat wel eens voor wat discussie zorgt.

Wat wel buiten twijfel staat is dat deze verfilming van het gelijknamige boek van Ernest Claes een waar succes was en vandaag de dag nog altijd als een memorabele episode in de Vlaamse filmgeschiedenis wordt beschouwd. Dat neemt echter niet weg dat dit wel een film is die best wel wat oneffenheden vertoont. Zo is het op narratief vlak meer een aaneenschakeling van kluchten met een deugniet als spilfiguur. Het zijn best wel amusante kluchten trouwens, maar een echt plot komt er niet aan te pas. Een romance, die natuurlijk ook de nodige misverstanden moet ondergaan, zorgt uiteindelijk voor iets wat als climax moet doorgaan, maar die is toch wel wat van een lager niveau. Hoewel ik zelf het verhaal van De Witte nooit heb gelezen (wel eens regelmatig een episode van Wij, Heren van Zichem gevolgd), verbaast het me eerlijk gezegd niet dat dat een stuk is dat niet van de hand van Claes is.

De Witte vormde de doorbraak voor Jef(ke) Bruyninckx en hij zou eigenlijk nooit de stempel van de wittekop kwijt raken, zelfs niet wanneer hij later regisseur zou worden. Ik ben normaal gezien niet zo'n fan van kinderen in films, maar Bruyninckx doet het eigenlijk vrij behoorlijk. Niet altijd even naturel, maar ik betwijfel of ik het beter zou kunnen. Let vooral ook nog op een erg jonge Nand (hier nog gecrediteerd als Ferdinand) Buyl als Turke, één van de schoolmakkers van de Witte. Voor de rest eigenlijk vrij weinig op aan te merken. Toegeven, onder andere de Amerikaanse en Duitse cinema stonden al een stuk verder maar het is een meer dan degelijke poging tot.

Een tijdsdocument, zoveel is zeker. Filmisch gezien loopt niet alles altijd even vlot (er zit bijvoorbeeld een soort van montage in waar ingezoomd wordt op een stel benen, even een zwart scherm waarna er gecut wordt naar een ander stel benen op dezelfde weg dat er gewoonweg niet goed uitziet) en qua ritme (hoewel ik de openingsbeelden met onder andere beelden van het oude Antwerpen wel leuk vond) loopt het ook niet altijd even soepel. Toch is het de moeite waard om eens te zien.

avatar van Humphrey

Humphrey

"De Witte" uit 1934 is een document, een waardevolle illustratie van die tijd van toen. Alleen al voor dit gegeven, is de film meer dan de moeite waard. Het is een getrouwe evocatie van die jaren dertig, toen het leven er schijnbaar eenvoudiger uitzag.

Het is een gedeeltelijke weergave van de kinderjaren van Ernest Claes himself.

Voor zijn tijd, middelen en technieken waarover men toen beschikte, is het ongetwijfeld een succes. Bedenk dat dit een produktie is van meer dan ne-gen-tig jaar geleden ...

Eenvoudigweg een prachtproduktie die alle respect verdient, ondank de onvermijdelijke foutjes.

Bobbejaantje

Voor deze film heb ik me eerst ingelezen met het erg interessante boek Edith Kiel & Jan Vanderheyden: Pioniers van de Vlaamse Film - Roel Vande Winkel en Dirk Van Engeland (2014) dat veel info bevat over de productie en achtergronden van De Witte. Deze populairste Vlaamse film ooit (gemeten naar aantallen bioscoopbezoekers) was een verfilming van de bestseller van Ernest Claes uit de jaren twintig. Hoewel Jan Vanderheyden en Willem Benoy (die er op dag één al de brui aan gaf) de credits krijgen voor de regie was deze in werkelijkheid in handen van Edith Kiel. Zij was afkomstig uit Berlijn en tevens de levensgezellin van Jan Vanderheyden (ze woonden ongetrouwd samen wat ongezien was in het katholieke Vlaanderen van toen). Het was een bewuste keuze om Edith Kiel niet op de voorgrond te plaatsen, ingegeven door promotionele en commerciële overwegingen, want een Duitse regisseur stond niet goed op de aftiteling van de ‘eerste Vlaamse film’. Tussen haakjes is De Witte de tweede Vlaamse klankfilm, maar zijn voorganger kende nauwelijks succes en verdween snel uit de zalen.

Behalve de regie was Edith Kiel - wel gecrediteerd - verantwoordelijk voor het scenario en draaiboek. En het blijkt dat Edith Kiel helemaal geen fan was van het werk van Claes en er nog een liefdesverhaal aan toevoegde. Zeer tot ergernis van Claes, al hield die zijn ergernis binnenskamers omdat hij zich ook wel vereerd voelde dat zijn werk uitgekozen was voor dit project.

De Witte werd dankzij de Berlijnse connecties van Edith Kiel gedraaid met een Duits productieteam. Een kwart buitenopnames vond plaats in Zichem, en de overige drie kwart van de film werden geschoten in Berlijnse studio’s. In die studio’s werden de dialogen van de buitenopnames ook nog eens nagesynchroniseerd. Van de productieleiding was Edith Kiel degene met de meeste ervaring, reden ook waarom ze de facto in de regisseursstoel zat. Voor ze Vanderheyden op amoureus vlak had leren kennen, had ze diverse technische aspecten van het vak geleerd in Berlijn. En zelfs heeft ze een figurantenrol als prostituee gehad in de Dietrich/von Sternberg classic Der Blaue Engel (1930) . De invloed van Kiel is evenmin te onderschatten wat betreft de artistieke uitwerking van de film; zo zijn er elementen van de Berlijnse operette in de film geïntegreerd, waardoor er al eens uit volle borst wordt gezongen.

Wat vind ik uiteindelijk zelf van de film? Ik vind het een halfslachtig geval. Jef Bruyninckx speelt zijn rol als De Witte op uitmuntende wijze maar krijgt relatief weinig screentime omwille van het liefdesdrama dat Edith Kiel heeft toegevoegd. Hij staat niet eens erg centraal in de film die naar hem genoemd is. Er is nauwelijks sprake van karaktertekening. Toch jammer dat het werk van Claes niet meer gerespecteerd werd. De film bevat wel leuke klassieke scenes en ook de fotografie is best mooi. De Witte blijft een stukje Vlaamse filmpioniersgeschiedenis, en in die zin interessant om een keer te zien. De remake De Witte (1980) van Robbe De Hert, die ik al ettelijke malen gezien heb, vind ik echter stukken beter, en het heeft dus niet enkel met ouderdom te maken. Al heeft deze oerversie als echt volkse film van zijn tijd toch ook iets hoog charmant, waardoor ik genereus wil zijn met de punten.

avatar van Brix

Interessante info

Ik zag de film in mijn jonge jaren nog in de bioscoop (dat zal rond 1954 in een matineevoorstelling geweest zijn denk ik)

Er hangt voor mij wel iets van nostalgie aan vast.

Ik was toentertijd helemaal niet verzot op andere films dan westerns.

Alleen onder invloed van mijn grootmoeder, die een regel dialoog uit de film te pas en te onpas door het huis liet schallen, ben ik overstag gegaan.

Ik ben die ook nooit vergeten: "Witte, ebde gij zááit op de patatten gedoan? !"

Het boek van Ernest Claes staat, net als andere werken van hem, in mijn boekenkast, maar gelezen heb ik het eerlijk gezegd (nog) niet.

Ik heb de film véél later nog wel eens terug gezien op TV, maar veel indruk maakte het toen niet meer, behalve dan dat ik Jef Bruyninckx nog steeds goed vond in zijn rol.

De films van Edith Kiel probeer ik wel op DVD te bemachtigen, maar makkelijk is dat niet.

(Vooral die met Charles Janssens, waar ik fan van ben)

avatar van Metalfist

Brix schreef:

(Vooral die met Charles Janssens, waar ik fan van ben)

Als je er nog eens aan kunt komen, dan is de combinatie boek + DVD van Voor altijd "De Witte". Jef Bruyninckx, filmvedette en t.v.-pionier wel de moeite trouwens. Ik heb het boek ergens afgelopen zomer gelezen en daar staat veel interessante informatie over de film en Bruyninckx in het algemeen in.

De Cinematek* is bij mijn weten de enige plaats waar je trouwens films van Vanderheyden kunt kopen, al ben ik lang geleden eens bij RetroFilms , Verhuur en verkoop van oude Vlaamse films terecht gekomen maar geen idee of dat iets betrouwbaar is.

* Even snel gekeken maar dat valt me toch tegen:

CINEMATEK - Shop - Catalogue - Boek + DVD Edith Kiel & Jan Vanderheyden

CINEMATEK - Shop - Catalogue - DVD Edith Kiel & Jan Vanderheyden

avatar van Brix

Dank voor de tips/links

Het boek Edith Kiel & Jan Vanderheyden: Pioniers van de Vlaamse Film - Roel Vande Winkel en Dirk Van Engeland (2014) had ik inmiddels al te koop zien staan op diverse plaatse, maar zonder de bijbehorende DVD's.

Brix

Ik heb het boek ook nog niet gelezen, maar jij hebt het tenminste al in je boekenkast staan

Dat citaat van je grootmoeder is inderdaad een ongelooflijke klassieker en staat zeker ook in Vlaanderen in het collectief geheugen gebeiteld.

Goeie tips van Metalfist inderdaad. Ik ben boek en dvd ter plaatse gaan afhalen in de cinematek in Brussel en kan het zeer aanbevelen. Het boek heeft een kritisch-wetenschappelijke toon en ze hebben echt wel de moeite gedaan om allerlei bronnen te dubbelchecken. Maar het is zeker geen saaie kost, leest lekker vlot en je krijgt er meteen ook een beeld bij hoe de maatschappij in Vlaanderen reilde en zeilde in die tijd.

Bobbejaantje

Schitterende canvasdocumentaire deels over De Witte: Histories - Jan Vanderheyden & Edith Kiel, zonder liefde gaat het niet

o.a. interviews met Nand Buyl, Roland Verhavert, Edith Kiel en haar dochter.