Meurtres (1950)

Alternatieve titel: Three Sinners

Frankrijk

geregisseerd door Richard Pottier
met Fernandel, Jeanne Moreau en Mireille Perrey

Wanneer bij Noëls vrouw kanker wordt vastgesteld, vraagt ze hem na verloop van tijd haar leven te beëindigen. Noël geeft haar een spuitje en laat zich daarna gewillig inrekenen door de politie.

vanavond 20.45 uur op arte

avatar van Mac Hammer Fan
Maakt deel uit van de vijfdelige boxset "Fernandel Volume 4". Een film over euthanasie waarbij het zwarte schaap (goed van inborst) van de familie uit medelijden zijn vrouw van haar vreselijke pijnen verlost met een fatale dosis. Zijn broers willen een schandaal vermijden en stoppen hem in een gekkenhuis, zodat hij een gevangenisstraf ontloopt. De vrouwen van zijn broers zijn echt hatelijk. Jeanne Moreau, die de rol van Fernandel's nicht speelt, is de enige sympathieke figuur in zijn familie. Een dramatische prent die in het eerste deel ontroerend is en naar het einde toe sarcastisch. Sterke vertolkingen van Fernandel, Line Noro en Jeanne Moreau. Een boeiende, bezienswaardige film.

Een beetje ongewoon om Fernandel te zien in een ernstige rol, alhoewel, ik herinner mij uit de tijd "Le Fruit défendu"..;
Intrigerend verhaal waarin pijn tegenover eigen belang wordt gesteld.
"Le chagrin, cela ne se partage pas en famille" en nog zo veel meer, zijn de bedenkingen, in deze film die me heeft blijven boeien tot het einde, al is er, zoals meestal, een brug in tijd te overwinnen. De eer van de familie werd gered doorheen hypocriet gedrag als het dragen van de rouwband, zonder het minste medeleven...
Raymond Souplex, die ik uit de jaren 60 herinner van "Les Cinq dernières minutes" (was een niet te missen suspense verhaal op Rijsel ) doet hier ook mee en ook een piepjonge Jeanne Moreau, druipend van stijl en klasse.