Hoge Hakken, Echte Liefde (1981)

Nederland

geregisseerd door Dimitri Frenkel Frank
met Rijk de Gooyer, Monique van de Ven en Dolf de Vries

De hoge, vanzelfsprekend felrode hakken uit de titel behoren toe aan een Amsterdamse kantinejuffrouw (Monique van de Ven). Aan kandidaat lovers heeft ze geen gebrek maar zo te zien maakt fabrieksdirecteur Roggeveen (De Gooyer) de meeste kans. Niet als de stijve 'meneer van kantoor' overigens, maar incognito, als Jan Modaal met aanplaksnor en gepermanente pruik.

avatar van Vinokourov
Dr waren wel meer die 'Moet je een knal' brulden. Voor de rest een bijzonder matige film met slecht geluid. Sommige dialogen kon ik ook slecht verstaan helaas. Gelukkig had het een aantal bijzonder hilarische momenten, veelal onbedoeld.

heheh, ik heb er wel om kunnen lachen.
'Krijg ik nog een warme hap, of moet je een knal?!'
en
'Had je wat? - Nee, ik had niks, ik dacht dat jij wat had'

allebei zinnen die ik ook nog wel s voor de lol in het dagelijks leven gebruik

avatar van Legan
Hoge Hakken, Echte Liefde... een simpel niemendalletje dat nergens echt uitspringt. Het acteren is matig en de typetjes idem. Het duurt even voor de film op gang komt, maar na een tijdje wordt het toch aardig genietbaar met enkele betere situaties. Alleen jammer dat de humor toch best vaak niet werkt.

Maar ach, in feite is het gewoon lekker oppervlakkige doch goedbedoelde onzin en daar is in principe niets verkeerds mee.

avatar van eppo349
2 sterren enkel en alleen voor Rijk de Gooyer.

Dick2008
Wat scoren die oudere Nederlandse films toch slecht op MM. Een beetje gedateerd maar alleen al om Rijk toch boven gemiddeld. Nou ja geeft niet kan je hem voor 2 euro aanschaffen zonder reclame, prima.

domkey
Rijk de Gooyer , Monique van de Ven !

avatar van movie acteurs
Specifiek Nederlandse pulp humor. Die niet zeer slecht is maar ook geen topper. Dus een redelijk cijfer van 2,5 omdat het erg vermakelijk was.

speranza
Deze film heeft totaal geen indruk op mij gemaakt.

domkey schreef:
Rijk de Gooyer , Monique van de Ven !

yep yep

Ik vinde waardering van 2,32 wel erg laag. Het is een ongedwongen film met heerlijke Amsterdamse humor. Veel gelachen. Dit lukt me helaas niet altijd met Amerikaanse "humor"films.

avatar van Quentin
Ben benieuwd naar de remake, van Houwer zelf, Stiletto’s. Eerste draaiscript was blijkbaar een 1:1 kopie van deze, net voor / tijdens het draaien, zijn er nog wat veranderingen doorgevoerd maar het is blijkbaar nog steeds nagenoeg dezelfde film. Inclusief havenbedrijf en foute pruikjes. Door het fonds resoluut afgewezen, en Houwer is ouderwets in het budget blijven snijden in de laatste weken voor de draaiperiode!

Houwer produceert ‘Stiletto’s’ - neerlandsfilmdoek.nl

Dick2008 schreef:

Gewoon leuke film om vaker te zien. Rijk de Gooyer kan toch echt veel verschillende types spelen. Hier dan in een dubbelrol. De "arbeidersrol" is een beetje "kan ik effe vangen" type. Monique van de Ven is ook leuk in deze film, met haar kapsel en d'r hakkies.

Acteerwerk is niet van allen even goed en vaak ook erg overdreven taalgebruik. Zo vind ik Leen Jongewaard wel wat te ver doorschieten in zijn rol, al is het wel leuk om hem in deze film te zien. Dolf de Vries speelt goed, zoals vaker en verder nog een klein rolletje voor Olga Zuiderhoek en Marina de Graaf.
Het verhaal zelf is niet zo bijzonder, waardoor de film een beetje traag op gang komt en af en toe ook wel inzakt. De details in deze film zijn zoals vaker ook wel het leuke van zo'n oudere film, geinige wagen van Snoek en nog geen computers of mobieltjes te zien, haha.

Toch heel veel komische momenten in deze film. Vooral het spel tussen Rijk en Monique is gewoon het grootste pluspunt in deze film. 4.0

Zulke films worden toch niet meer gemaakt tegenwoordig. Heerlijk die oude Nederlandse films uit de tijd dat bloot nog niet functioneel hoefde te zijn (hoewel dat in deze film eigenlijk nog wel meevalt), uit de tijd dat de sponsors nog heerlijk opzichtig subtiel in beeld kwamen (laat me raden : Peugeot brommers, Sony stereoapparatuur en het Hilton Hotel !) en waar acteurs nog spraken met Pippi Langkous stemmetjes. En verder natuurlijk het knullige acteren en uiterst vreemde dialogen. Maar ik kan er toch nog steeds erg van genieten, al had de film ook net zo goed een toneelstuk van John Lanting kunnen zijn. En misschien was het dat zelfs origineel ook wel met een Dimitri Frenkel Frank.

Heel aardige verfilming van Dimitri Frenkel Frank van zijn eigen boek. De spitse dialogen, de wulpse Monique van de Ven en de vet aangezette typetjes van Rijk de Gooyer maken dit tot een leuke klucht. Geen topper, maar best het bekijken waard..

Waku schreef:

yep yep
Ik sluit me hier volledig bij aan. Leuk niets aan de hand filmpje met weer een geweldige de Gooyer en een lekkere v.d.Ven! (die toen nog een jaar of 25 was he)

avatar van Spetie
Een redelijke klucht van eigen bodem met een aardige Rijk de Gooyer en een degelijke Monique van der Ven.

Het geluid is verder niet al te best en ook de dialogen zijn soms behoorlijk ondermaats. Toch heb ik wel een aantal keren moeten lachen en me verder niet echt verveeld met dit komische werkje van eigen bodem. Het vele gevloek, de bijbehorende blootscènes en het lekker bot doen naar elkaar.

Veel stelt het inhoudelijk verder allemaal niet voor. Maar Hoge Hakken Echte Liefde heeft zijn leuke momenten, ondanks dat het allemaal ook wel behoorlijk gedateerd oogt en lang niet alles even leuk is.

Over het geheel genomen vind ik het een leuke film. Maar wel wat minpuntjes natuurlijk. Zo vind ik de kinderen van Semijns totaal over de top gedraaide hockeykakkertjes. Echt helemaal té. Semijns vrouw, Geert de Jong, is erg stereotiep blasé. En waar blasé, daar Jerome Reehuis.... de scenes in de havenkantine zijn leuk. Hoewel de meeste kerels acteurs zijn wordt de sfeer toch goed getroffen. Vind het al met al wel vier sterren waard.

Heb er heel wat moeite voor moeten doen om deze af te kijken. Wat een slecht acteer werk. Zo onnatuurlijk. Wellicht in 1981 prima, maar voor nu......en of ik gelachen heb? ik zou het echt niet weten, maar wellicht heb ik met enorm opgetrokken wenkbrauwen gekeken....

avatar van Aazhyd
Verbaasd over de lage score. Film is in bepaalde opzichten natuurlijk nogal gedateerd, met name het slechte acteren van bijfiguren. Maar ik zag toch een heel vermakelijke film met goed spel van Rijk. Monique van de Ven is ook altijd +1. Humor in deze film is heel natuurlijk, geen geforceerd grappig doen. Ook nog een leuke bijrol van Leen Jongewaard als pa van Monique.

avatar van black swallow
ik wilde de film graag hoger geven,

ik dacht, nu ik 'm ruim 20 niet meer gezien had, ik zulke gedateerde Nederlandse cinema wel zou kunnen waarderen,.. ik had er zelfs zin in -
met gedateerd heb ik geen probleem, met Nederlands ook niet; de film was en is gewoon niet erg sterk,

maar kom,... een 2.5 is niet heel slecht
deze film heeft ook zijn charmes

avatar van frolunda
Een beetje oubollig,maar in de goede zin van het woord maar verder toch wel geestig.Rijk de Gooyer doet het erg goed en verder valt vooral de geweldige bijrol van Leen Jongewaard op.

Film is inderdaad enorm oubollig als je hem nu voor het eerst bekijkt. Destijds keek ik dit soort Nederlandse films vooral vanwege het meespelen van Monique van de Ven (destijds bloedmooi) of Renée Soutendijk want deze dames gingen regelmatig uit de kleren. Qua verhaal stelt het natuurlijk niet zoveel voor en enkel Rijk de Gooyer (zag er best geinig uit) en Monique van de Ven zijn noemenswaardig. Omdat de film maar iets van 90 minuten duurt is hij wel nog goed te doen.

avatar van xxc
xxc
Kon er wel om lachen en keek lekker snel weg. Dialogen vond ook ik niet zo goed verstaanbaar maar al met al een 3

Stil nou effe Sjaaaaaaaaaaaaaan! Leen Jongewaard is gewoon briljant en pakt zijn moment volledig!

avatar van Phantasm
Redelijke komedie en het wel wat duidelijker gekund, soms niet goed te verstaan.

Heerlijke film. Verdient een betere score. Zou als Amerikaanse remake met Richard Gere en Julia Roberts zeer hoge ogen gooien. Fantastisch acteerwerk van Rijk en de niet te vergeten 'EO' scene met Leen Jongwaard. De film doet idd een beetje gedateerd aan, maar blijft van begin tot einde fris, komisch en origineel.

Dick2008
Matige film hoor. Goh, dat ik dit leuk vond. Rijk doet het goed dat wel, alleen hij speelt zijn rol zoals van hem verwacht werd en meer niet. Jongewaard is ronduit irritant, maar dat was vorige keer ook al. Wat mij het meeste tegenstaat is de manier hoe ze allemaal tegen elkaar praten. Zo gemaakt, zo overdreven, totaal niet realistisch en nog onduidelijk ook. Meer dan een platte klucht maar dan in filmformaat is het eigenlijk niet. Kan leuk zijn vanwege het beeld van vroeger maar dan het op. 3.0

avatar van mikey
Hoogst vermakelijke en kostelijke film over een rijke knakker die een dubbelleven begint als een koele vogel met een T-Bird. Mooie dekselse articulatie vooral. Van der Ven zag er prima uit als kantinejuf op hoge hakken.

Pas weer eens bekeken...... en toch weer genoten!

"Lekkere knu-hu-hu-hullllllll..... met je grote...... werkmanshaaaaaanden!"

"Ik moest het gewoon effe gezegd hebben. Dit was Theo, goedenavond, godverdegodverdegodverdeGOD!"

avatar van Elchapo
Een klassieker wat mij betreft,thuis op DVD al zooooooooo vaak gezien.4stars.

avatar van xxERWINxx
Wel een vermakelijke film, leuk om weer eens gezien te hebben, veel bekende gezichten komen voorbij en het verhaal is ook wel leuk bedacht.
Zit niet zoveel actie in, maar wel vermakelijk dus en kwa naakt vind ik het erg meevallen, wat je bijvoorbeeld in ''Keetje tippel'' , ''Wat zien ik'' , 'Turks fruit'' en "een vrouw als eva'' toch meer naakt aanwezig is dan in deze film.