• 11.464 nieuwsartikelen

Met onder meer: Sylvia Sidney, Oskar Homolka en John Loder

Gesproken taal: Engels

• YouTube Bekijk via YouTube

Plot Sabotage

"… A bomb plot … A killing … Justice"

Mr. Verloc is de eigenaar van de Bijou Cinema in Londen, maar in werkelijkheid is hij lid van een internationale bende van saboteurs die opereert vanuit Londen. Schotland Yard heeft een vermoeden van Verlocs dubbelleven en stuurt sergeant-detective Ted Spencer erop af. Die gaat undercover bij de groentewinkel naast de bioscoop en zorgt dat hij bevriend raakt met mevrouw Verloc en haar broertje Steve.

Mrs. Verloc

Mrs. Jones (onvermeld)

Greengrocer (onvermeld)

avatar van Monsieur Psycho

Monsieur Psycho

Deze Hitchcockfilm is misschien niet zo bekend maar ik vind 'm zeer goed.

neo

Eens. Hitchcock lijkt in het begin en helemaal aan het eind de weg even kwijt te zijn. Het ''voorstel rondje'' van hoe, wie is wie, wat duurt iets te lang, alhoewel erg belangrijk voor een van de meest suspensevolle scene uit in een Hitchcock film ook. Er zit zelfs een tragische kant aan die je slechts in enkele andere films van hem ziet. Een redelijke grote psychische kwaliteit zit hierin ala Vertigo. Er is zo'n opname waarin hij uitlegt hoe je suspense kan oproepen met een klok. Dat gebruik in Sabotage is inwezen het spektakel van het eind van Number 17 maar op een manier heel anders. Het einde voelt aan als inpakken en wegwezen. Homolka speelt zijn rol erg beangstigend onderkoeld. 4 sterren

neo schreef:

een van de meest suspensevolle scene uit in een Hitchcock film.

Ben benieuwd wat je bedoelt.

Maar ben het wel met je eens dat het begin en einde niet echt goed is. Staat tegenover dat er weer volop valt te genieten bij deze film.

Dar zit namelijk zo:
Het jochie kan het nog zowat net op tijd bij het station bezorgen als hij een beetje doorloopt. Maar ondertussen kijkt hij overal rond hangen op staat. Als kijker weet je al dat er een bom in het pakketje zit. Naarmate dit stuk vorderd, gaat de tijd zo langzamerhand dringen. Ondertussen zie je steeds vaker de klok in beeld die dichter tegen kwart voor 2 (dat was dacht ik de tijd). Als kijker voel je de spanning groeien tot uiteindelijk het noodlot in de bus toeslaat. Had het jochie gewoon een pakketje laten bezorgen zonder iets over tijd en de klok soms in beeld, dan was het slechts een schrok geweest.

Nu zat ik nu ook weer niet mij helemaal in jet zweet te werken tijdens dit stuk, maar suspense zeer zeker. Dit is zo'n scene waar je dat jochie het liefst een schop voor zijn kont wil geven

Begrijp wat je bedoelt.

Is een trucje die hij wel in meer films heeft toegepast volgens mij.

neo

Uiteraard, maar dit is een van de keren die er het meest uitspringt. Ooit weleens dat stukje gezien waarin Hitchcock het zelf in het kort uitlegt hoe hij dat bedacht?

EmDee

Nee, staat dat op een DVD?

Ik heb deze gezien op een heel goedkope 4-DVD box waar geen enkele extra's op staan.

neo

Nee dit is ooit eens gewoon als promotie of zoiets dergelijks gemaakt. Zat ook in de ene grote docu over zijn leven dacht ik. Het ging ongeveer zo:

Hij verteld op zijn typische verteldwijze hoe twee mannen in een cafe/restaurant zitten te praten. Je ziet dan een scene en na 1 minuut ontploft een bom. Het gesprek leek normaal, en slechts een kleine schok. Dan verteld hij dat als hij de twee laat praten en de kijker er van bewust is dat over 1 minuut een bom ontploft, dan is ineens elk woord die de twee wisselen intrigerend en wordt de spanning hevig opgebouwd.

mister blonde

heel degelijke film. de vertelstijl is vlot en er zijn een aantal scenes die heel goed zijn. zoals de spectaculaire ontploffing, waar dat jongentje bij sneuvelt (had ik niet verwacht) en de moord op mr. Verloc. verder is alles behoorlijk goed in orde. acteerprestaties zijn behoorlijk en het camerawerk is bij vlagen heel mooi.

Hitchcock heeft nog nooit een slechte film gemaakt; ben benieuwd of ik dat na het zien van de jaren '30 box nog steeds vind. ik denk niet dat er een regisseur is die meer invloed heeft gehad op de cinema. voor deze film een dikke 3 sterren.

mister blonde schreef:

Is dit jouw eigen statement na wat je tot nu toe gezien hebt of is dat een meer gehoorde kreet?

EmDee

Komt ie wel achter als ie de hele box heeft gezien.

mister blonde

een statement naar aanleiding van wat ik zelf gezien heb van hem(ongeveer 25 films tot nu toe, over een aantal weken zullen dit er bijna 40 moeten zijn). er is geen regisseur die zo veel films heeft gemaakt en zo constant hoog niveau wist vast te houden en dan heb ik het nog niet eens over zijn uitschieters. van het tijdperk van de stomme films tot de moderne cinema (jaren '70). Hitchcock is derhalve ook een van mijn favoriete regisseurs.

EmDee schreef:

Komt ie wel achter als ie de hele box heeft gezien.

heb nu sabotage en number 17 gezien en die vond ik beide zeer aardig (3 en 3,5 sterren). the lady vanishes en 39 steps verwacht ik heel veel van. jamaica inn en the man who knew too much lijken me ook heel aardig. maar ik ben benieuwd heb je negatieve ervaringen Emdee?

neo

De films die ik slecht vind (The Farmer's Wife, The Ring, The Skin Game) zijn alledrie nogal vervelende drama films uit het oerbegin van zijn carriere.

EmDee

Ben ook een Hitchcock fan maar de originele Man who knew too much en Jamaica Inn werd ik niet echt vrolijk van.

Jamaica Inn heb ik nog wel met 3 sterren beloond zie ik.

mister blonde

heb met een half verhoogd naar 3,5. toch wel een positief gevoel over deze film.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Goede film. Spannend en best wel cru. En de bad guy is overtuigend. 3,5*

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Zeer goed werkje van Hitchcock. Vooral de scene van dat jochie in de bus, vlak voordat de bom afgaat was heel spannend. Als ik aan Hitchcock denk is dit toch een van de scenes die als eerste in me opkomen. Geweldig gedaan! Overigens vond ik Sylvia Sidney weer van het scherm spatten. Als enige minpunt zie ik het eerste stuk van de film, dat was wat saai.

Theatertje

Een van Hitchcocks slechtste films is in mijn ogen SABOTAGE. Er wordt niet goed geacteerd, de hele film is te donker opgenomen en bovendien sterft er één van de hoofdpersonen. Dit is een slechte film.

neo

Neem je nu de dood van of dat jochie of Mr. Verloc mee in je lage waardering voor deze film? Hoe slecht ie ook voor je was, je gaat nu dus beweren dat een hoofdpersoon niet mag sterven? Vooral de dood van dat kind is onvermijdelijk voor de tragiek die Hithcock spannend wilde weergeven en zou de film anders heel ander gevoel hebben gegeven. Had je het dan een betere film gevonden?

Theatertje

Neo, ik heb verschillende boeken gelezen over (interviews met) Hitchcock en daarin stond telkens duidelijk dat hij SABOTAGE als één van zijn grootste flaters beschouwde, omdat ie dat jongetje liet sterven, nadat het publiek vertrouwd was geraakt met de jongen. Volgens HItchcock zelf mag je een hoofdpersoon nooit laten sterven (staat nadrukkelijk in het boek TRUFFAUT - HITCHCOCK, waarin François Truffaut Alfred Hitchcock gedurende enkele dagen interviewde). Maar zelfs mocht dat jongetje niet gestorven zijn, had ik het misschien wel meer punten gegeven, maar had ik het nog steeds geen goede film gevonden. Daarvoor is de film te 'saai' naar mijn maatstaven.

neo

Snap dat het enkel 1 punt van kritiek was, niet dat je het dan meteen een betere film ging vinden als het niet zo was. Volg je hem daarin blindelings omdat ie dat in een interview zei? Probeer voor jezelf te denken zou ik zeggen. Als je opties gaat uitsluiten wat wel en niet mag... Maar hoe zeer ik Hitchcock ook waardeer, hij is niet heilig. Ik ben het dus niet met hem eens.

Theatertje

Nou ja, maar het is gewoon mijn mening ook. Het is een les die ik van hem leerde door middel van de boeken die hij mij/ons nagelaten heeft. Ik geef hem wel gelijk, hoewel uitzonderingen reeds bewezen hebben dat het niet altijd zo hoeft te eindigen. Immers, als je weet dat de held niet kan sterven, wat is er dan nog dat de film spannend maakt???

neo

Prima als ie dat zelf zo enkel deed in zijn films, maar hij brengt het wel als de grote waarheid, waar jij ook in ben gaan geloven dankzij hem.

Het is wat anders met filmkarakters die gewoon gecreerd te zijn om in een bepaalde formule kwade boeven aan te pakken zoals Bond en nooit sterven. Zelfs dan kan het nog spannend zijn.

Theatertje

Dat is waar. Het is niet de vraag of de held zal sterven, het is de vraag hoé hij het bepaalde probleem gaat oplossen (bijvoorbeeld hoé hij in zijn eentje kan overleven in een gebouw vol terroristen, hoé hij de wereld gaat redden aan een verschrikkelijk virus, hoé hij kan ontsnappen aan de corrupte politiechef, ...). Spannend is het dus inderdaad altijd. Maar toch hecht ik zekere waarde aan wat filmiconen zoals Hitchcock ons 'geleerd' hebben, in dit specifieke voorbeeld zijn 'grote fout'.

Het is hetzelfde geval bij Kubrick, hoor. Ik leer wat ze ons bijgebracht hebben en denk er het mijne over. Desalniettemin heb ik het geleerd en vergeet het dus nooit meer, voornamelijk omdat het me wel boeit wat grote namen als Welles, Capra en anderen gezegd hebben.

daviddoelen

Het klopt dat Hitchcock zijn beslissing om Stevie om te laten komen bij de busexplosie betreurde. Jammer, want ik vind het een ontwikkeling die de film ten goede komt. Het geeft niet alleen Hitchcock's visie weer over hoe onschuldigen altijd het slachtoffer zijn van zinloos geweld - in welke vorm dan ook, het is ook nog eens één van de spannendste scènes in de geschiedenis van de film.

4 dikverdiende sterren.

daviddoelen schreef:

Dat meen je toch niet? Ik vind het de zwakste scène uit Hitchcocks carrière. Mocht je nu nog zeggen de kerktoren in VERTIGO, of het vrijheidsstandbeeld in SABOTEUR, maar die bomscène uit SABOTAGE vind ik heus niet zo goed

Welja, ieder zijn favoriet, zeg ik dan maar

Theatertje schreef:

En daar verschillen wij van mening.

De meeste films van Hitchcock bevatten een of meer memorabele scènes, zoals de douch- en trapscène in Psycho, de scène met het sproeivliegtuig in North by Northwest, de moord in Dial M for Murder, de vogelaanvallen in The Birds etc. etc. en naar mijn mening hoort de "bomscène" (vanaf het moment dat Stevie de bom in handen krijgt tot de daadwerkelijke explosie) ook in dit rijtje thuis.

Theatertje

Vreemd... De bomscène maakte bij mij niet zoveel indruk als de andere voorbeelden die je genoemd hebt. Maar ik vind het fijn dat we in vrede een ander gedacht kunnen hebben. Lang leve democratie (een thema dat in SABOTAGE duidelijk naar voren gebracht wordt)!

Theatertje schreef:

Maar ik vind het fijn dat we in vrede een ander gedacht kunnen hebben.

Me too.