Grimsby (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Actie

geregisseerd door Louis Leterrier
met Sacha Baron Cohen, Mark Strong en Isla Fisher

Nobby heeft alles wat een man uit Grimsby zou willen: 11 kinderen en de mooiste vriendin uit het noordoosten van Engeland. Er ontbreekt maar één ding, namelijk zijn kleine broertje Sebastian. Nadat ze van kinds af aan gescheiden zijn is Nobby al jaren naar hem op zoek geweest. Nobby weet een verzoening te regelen, maar is zich er niet van bewust dat Sebastian een dodelijke MI6-agent is die een terroristische aanslag moet zien te voorkomen. Op de vlucht en ten onrechte beschuldigd, beseft Sebastian dat hij zal moeten samenwerken met zijn idiote broer om de wereld te redden.

avatar van Rodger
Flauwe humor, waarbij het af en toe wel iets vermakelijker werd.
2.0 **

Heerlijke flauwe humor, vaak glimlachen en soms echt mijn drankje over de vloer, en dat kwam niet zo vaak meer voor.

wat een heerlijke flauwe film ideaal voor op een bed lig hersenloze zondag

avatar van macrobody
Dit is zo'n film die zou nooit in Hollywood gemaakt kunnen worden (althans daar ga ik van uit), daarvoor zijn de grappen te banaal en te kinderachtig, maar als je in de stemming bent valt er genoeg te lachen. Ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt.

tamelijk wat flauwe en vulgaire grappen , maar de laatste 15 seconden waren voor mij gewoon hilarisch !

avatar van Hellboy!
Had hoge verwachtingen van deze film, maar wat een tegenvaller was dit.
Lijkt wel alsof het budget soms op was, zo slecht waren sommige scenes. Anderhalve ster, meer krijgt deze film niet van mij

avatar van Onceuponanytime
Flauwe humor, ondanks heel wat bekende acteurs. Sorry, maar niet uitgekeken...

avatar van Captain Pervert
Sacha Baron Cohen flikt het weer. Na zijn overbekende typetjes Ali G., Borat en Brüno kwam hij met The Dictator, wat ik persoonlijk zijn sterkste film vind vanwege de subtiele en minder subtiele kritiek op dictators, domme volgzaamheid, Amerika en zijn verborgen agenda, geloof en machtsspelletjes.
Maar ondanks dat Grimsby geen diepere laag heeft, komt deze film kwalitatief heel dicht in de buurt.

Dat komt vooral doordat de grens van het maatschappelijk aanvaardbare, waarvan je dacht dat die niet meer overschreden kon worden, toch weer een beetje wordt opgerekt. Je wilt grappen over zwarte mensen? Kinderen? Mensen met AIDS? Mensen met een handicap? Grimsby brengt je een zwart gehandicapt jongetje met AIDS en geloof me, die krijgt het zwaar te verduren.

De meest beruchte scène is natuurlijk die met de olifanten, maar de film heeft nog veel meer grappen die soms subtiel en soms onsubtiel nog veel beter zijn. Als Nobby op zoek gaat naar zijn broer en een "bordeel" denkt te infiltreren ziet hij een man met "THERAPIST" op de rug. "The Rapist..." mompelt hij nog, voordat hij deze volkomen onschuldige man een pak slaag geeft. Zo'n simpele woordgrap, maar kom er maar eens op!

Niet alleen ik heb me bescheurd, mijn vrouw - geen voorstander van dit soort vieze films - kon regelmatig een besmuikte glimlach niet onderdrukken. En dat zegt wat.

Als kers op de taart zijn de actiescènes ook nog eens van een zeer hoog niveau. Het ziet er echt prachtig uit.

4 sterren

avatar van JoeCabot
Nee, grootse cinema is dit niet. Wel erg vermakelijk, op voorwaarde dat je, euh, openstaat voor dit soort over-the-top toilethumor. Het clipje van Cartman in de kinderkamer vond ik dan ook passend: Grimsby roept af en toe echo’s op van een ouderwetse South Park-episode.

Maar écht onder de indruk ben ik toch niet. Sacha Baron Cohen zet opnieuw een leuk typetje neer, al lijkt het me sterk dat deze chap ooit de cultstatus zal bereiken van Borat.

Voor een langspeler weegt deze film ook iets te licht. Het komt allemaal wat goedkoop en fragmentarisch over. Als kijker wordt je niet echt meegezogen in het avontuur, ik vond het eerder een aaneenrijging van losstaande sketches.

Bijna had ik hier geschreven dat ik Grimsby morgen weer vergeten ben, maar daar staken enkele olifanten een “stokje” voor. Op zulke momenten lijkt Scary Movie wel een Disneyproduct. 3*

avatar van sinterklaas
Weer een tijdje geleden dat ik de films Borat en Bruno achter elkaar mocht beschouwen en kon concluderen dat Baron Cohen een komiek was van hoog niveau. Nu maar eens Grimsby aanschouwd... en inderdaad... wat een heerlijke actievolle komedie alweer die de Britse maatschappij overduidelijk flink te kakken zet.

Cohen speelt Nobby, een een of andere stereotype huisvader in een van de noordelijke gehuchten genaamd Grimsby. Hij is zo'n type die met zijn postuur en houding niet bepaald past tussen de moddervette, roodhoofdige kroeghooligans, maar toch wordt hij als held beschouwd. Ook runt hij een enorm gezin met zijn overwichtige pafferige vrouw en zijn twintig kinderen. Op een dag krijgt hij lucht van zijn jongere broertje Sebastian... iets wat hier een mooie combo tussen Cohen en Mark Strong neerzet... een MI6 agent die, dankzij een stomme fout van Nobby, nu zelf gezocht word voor terrorisme... en het feit dat Daniel Radcliffe seropositief is geworden. En gewild of ongewild... Sebastian neemt Nobby maar mee op sleeptouw voor zijn missie... met al het oud zeer, en gevolgen van dien.

En de film is toch nog lekker vlot en gevarieerd in elkaar gezet en tussen de ongelofelijke foute humor is er ook genoeg ruimte voor een paar vette actiescene's... De missie: Sebastians naam zuiveren en het WK van 2016 gaan behoeden voor een aanslag.

Die olifantenscene.... echt zoooo fout! Of dat het besmette bloed van Radcliffe op den duur Trump heeft gevat.

En ja het einde...

Erg genoten van deze heerlijke foute film zonder enig Amerikaans (besmet) bloed.

Niet slecht deze foute film .

avatar van Rarara
Wat een beroert luie, slechte film rond Sacha Baron Cohen. Van geniaal (Ali G, Borat) naar dit gedrocht. Baron daalt af naar niveau Chandler,Jason Friedberg, Aaron Seltzer (vampires suck) en trawanten. Kunnen we ooit nog iets goeds van hem verwachten? De trend voorspelt niet veel goeds. Het zal hem wel geld op leveren maar elke betrokken acteur zal deze uit zijn cv willen schrappen.

Aardige film over een man die al bijna 30 jaar zijn verdwenen broer probeert te vinden. Het plot van deze actie-komedie doet er weinig toe. En ook de actie-scenes zijn vaak wat te snel gemonteerd. Maar er valt wel meer dan genoeg te lachen om de grove en overdreven humor. Ook zet Sacha Baron Cohen zijn rol vermakelijk neer. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van soom
Het is wel een echt twijfelgevalletje. Pff. De olifantenscene is ronduit verschrikkelijk. Vind ik.
Dat gedeelte over Donald en Daniel vind ik ook totaal niet grappig. Hoewel het wel binnenkomt, wat ermee bedoeld wordt uiteindelijk. Dat Sacha iig Donald graag zou zien vertrekken...

Het is ook lang niet zo grappig als Bruno.
Het komt in de buurt van een Borat. Mnee. Het scheelt dat Isla en Mark nog wat proberen te redden. Daar slagen ze ook wel in. Maar de hoofdattractie is niet helemaal mijn ding. Plus dat Rebel Wilson het weer eens helemaal niet heeft. Mwah.

avatar van El ralpho
It's an elephant bukkake party!

Met Sacha Baron Cohen is het altijd afwachten wat je krijgt. Zo zijn Borat en Bruno hele grappige typetjes (Ali G ken ik eigenlijk niet zo goed) maar was zijn versie van een dictator maar een saaie flapdrol. Daarnaast moet het script de typetjes ook goed gezind zijn. Want zo was Bruno als typetje wel grappig, maar lag het percentage van geslaagde grappen in Borat toch echt een stuk hoger. In Grimsby vind ik het typetje van Sacha zelf niet zo heel bijzonder, maar is het personage in combinatie met de actieheld als broer wel een gouden greep. Het duo komt voortdurend in de meest absurde situaties terecht en ik moet toegeven dat een aantal van die situaties erg grappig zijn. Je moet daarbij wel tegen poep en plas grappen kunnen want banaler dan het niveau in deze film kunnen grappen niet worden.

Hoe plat de grappen ook zijn, gezegd moet worden dat het wel werkt. En ik heb dan ook een aantal keer kostelijk moeten lachen. Niet alles is altijd even grappig, met name richting het einde was ik er ook wel een beetje klaar mee, maar er komen voldoende leuke momenten voorbij om de lachspieren aangespannen te houden. Na The Dictator zit er dus weer een stijgende lijn in het werk van Cohen. Ik ben dan ook benieuwd naar het volgende project van de komiek.

avatar van Elchapo
Flauwe humor......ik hou ervanben overigens geen fan van cohen.3.5 stars.

avatar van horizons
De film is bedoelt als komedie. Dan moet het effect zijn dat ik moet lachen. En dat is Grimsby gelukt! Wel type film dat je op juiste moment moet kijken. Bij sommige dingen denk je bij jezelf "dit kan echt, hier mag ik niet om lachen" maar schiet je toch in de lach.

Dus geslaagd! Maar kan me voorstellen dat dit niet aan iedereen besteed is.

avatar van Toontje G
Zaten wel grappige scenes tussen.

Aparte film voor Leterrier.

Want het is 50% Leterrier, 50% Cohen. En het mengt zich ook niet echt. Op de ene moment zit je naar superbanale, platte, stompzinnige maar wél lollige humor te kijken, het volgende moment volgt een pure actiescene.

Toch is het de humor die het meest overtuigt, daar waar Leterrier duidelijk een betere actieregisseur is. De olifantscene is er eentje die moeilijk te vergeten is, maar ook een droge Strong die zich uitleent voor enkele platte grappen is erg geslaagd.

Actiescenes zijn wel energiek, maar missen toch een beetje scherpte. Vooral in de editing gaat het een beetje mis. Beetje chaos is absoluut niet erg, maar dan mag het nog net iets wilder en spectaculairder zijn. Dat gezegd, slecht is het ook zeker niet.

Toch mist de film iets wat het echt geweldig maakt. Soms is de humor te banaal, is de mix van humor en actie te weinig geconnecteerd en voelt de film aan als een leuk idee dat niet goed genoeg uitgewerkt is. Alsof er een onredelijke deadline was waar deze film tegen moest opboksen.

Maar lollig voor een keertje. Paar memorabele momenten en scenes, maar als geheel minder dan de afzonderlijke delen.

Hilarische foute film!

Ik had in eerste instantie niet door dat Sacha Baron Cohen in deze film speelde. Heb altijd smakelijk kunnen lachen om zijn typetjes als Ali G, Borat, Brüno en the dictator. Ook in Grimsby weet hij weer een geweldig personage neer te zetten dat weet te vermaken met ordinaire, gedurfde en originele grappen. Af en toe enorm puberaal (de olifantenscène ging wel erg ver), maar dat mocht de pret niet drukken.

Verhaaltechnisch stelt het niet zo bijster veel voor, maar het is zeker de humor die constant weet te overtuigen. Gedurende de hele film kun je met je verstand op nul genieten van ongezouten humor.

avatar van Phantasm
Erg leuke aktie/komedie die lekker wegkijkt.