Sette Note in Nero (1977)

Alternatieve titels: The Psychic | Seven Notes in Black | Murder to the Tune of the Seven Black Notes

Italië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Lucio Fulci
met Jennifer O'Neill, Gabriele Ferzetti en Marc Porel

Een helderziende vrouw die door een visioen van een moord geïnspireerd wordt, reist naar Italie om haar man te helpen met de restoratie van zijn huis. Eén van de kamers in het huis lijkt precies op die uit haar visioen, het enige verschil is dat er in de kamer uit haar visioen een gat in de muur zit. Ze slaat de muur open en achter de muur ligt het skelet van een vrouw. Samen met haar psychiater probeert zij de dader te vinden.

avatar van Smallprint84
Ik hoop zo dat deze gauw via Arrow of Shameless gereleased wordt.

avatar van Smallprint84

Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Surgery (1973) - MusicMeter.nl

avatar van Quentin
Smallprint84 schreef:
Hier heeft Fulci volgens mij de inspiratie voor de VS poster vandaan:
Denk niet dat Fulci daar ook maar iets mee te maken heeft gehad ...

avatar van wendyvortex
Heel aardige horror-story door Lucio Fulci (Zombi 2, The New York Ripper) die in deze tijd nog gewoon westerns deed, maar al eerder indruk maakte met "Don't Torture a Duckling".
Eerste scene lijkt wel een soort van kopie van een scene daaruit, verder laten we het bekende sadisme, ingewanden en bloederigheid achterwege, nee we doen het zelfs zonder zombie.
Plot is heel aardig gevonden en verrassend genoeg al moet Fulci het nooit hebben van schitterende cinematografie, geen idee of de scene in het museum nou een poging is tot artistiek doen of gewoon onderbelicht is.
Enige nadeel is dus dat we denken aan die andere Italiaanse horror-meister die met dit materiaal een echt briljante film had kunnen maken.

avatar van Insignificance
Geen zombies en weinig bloed en dergelijke in deze Fulci. Een thriller over iemand die een lijk achter de muur vindt en visioenen heeft van een gruwelijke moord. Fulci doet dat met indringende beelden, kleuren en muziek. Stilaan ontvouwt zich een soort whodunit of hoe-zit-het-precies. Redelijk boeiend, maar ook een beetje voorspelbaar, waardoor het afsluitende deel niet helemaal uit de verf komt. Het duurt eigenlijk net iets te lang, iets bondiger had de spanningsboog misschien iets strakker kunnen aantrekken.

avatar van Richard_Voorhees
Een redelijke thriller waarbij vooral de uitlating over het in de toekomst zien i.p.v. het verleden wel sterk bedacht is. Het acteerwerk is ook meer dan behoorlijk voor een Fulci film.
Met name de belichting doet er hier en daar dan wat voor onder, met een handvol scenes die overbelicht of onderbelicht worden. Nu was Fulci nooit de meest talentvolle filmmaker, maar hier maakt hij toch vrij grote fouten.

avatar van alexspyforever
Zeker geen slechte thriller van Fulci, maar deze haalt het niveau van zijn eerdere giallo's bijlange na niet. Daarvoor vond ik de karakters nogal doorsnee en het motief dat weet ik ondertussen al niet meer. Het beste is eigenlijk hoe de protagoniste via visies uit het verleden en achteraf ook uit de toekomst zo zal later blijken het mysterie weet te ontrafelen. Voor de rest kabbelt de film op een gezapig tempo door. Genietbaar voor een keer maar beetje vergezocht en nodeloos complex gemaakt. Het verhaal zal anders te simpel en saai zijn geweest, vermoed ik.

avatar van EW101
Mijn tiende Fulci al! En deze was wel redelijk tot goed , ja. Absoluut niet zijn beste werkje, of zijn slechtste.. De film kent veel goede aspecten, maar er kon meer in gezeten hebben. Ten eerste, het verhaal is best goed (en dat maakt het kijken meer dan waard!) en de ontknoping, ondanks je hem al aan ziet komen, werkt. Best eng gegeven ook. De muziek is ook erg goed en heeft degelijk een functie in het verhaal naast alleen sfeer aanwakkeren. Het is ook niet voor niks dat Quentin Tarantino een gedeelte van de soundtrack gebruikt heeft voor Kill Bill: Vol. 1 (2003).
De spanning kon beter ook, zeker in het midden, want de vaart zat er niet echt in.

Nu nog enkele van zijn westerns, Una Lucertola con la Pelle di Donna (1971) en Un Gatto nel Cervello (1990) bekijken.

heb deze film opgenomen in de oude tijd 1985 toen er toen filmnet uitkwam tv was nog geen digitaal alles was nog via de kabel dvd was er ook nog niet kosten het was belangen zo duur niet toen telenet de boel overnam. er was genoeg te zien voor jong en oud thriller shows cartoons en ga zo maar door. enkel een probleem omdat de decorder verbonden was met een satelliet kreeg je soms wel vaak slecht beeld een film die je interesseert opnemen geen probleem een dvd in u recorder en laat hem maar gaan tot de film is gedaan ik had de film nog nooit gezien dus wist ik niet veel over de film enkel voor de vrouw ging ik toch kijken en ik had er geen spijt van was echt spanend en op het einde kwam voor een verassing die je niet aan heb gedacht. eerst lijkt de film in het begin een beetje aan de saaie en trage kant want je zied een vrouw een auto en soms haar gezicht in het rood maar als je blijft verder kijken begint alles een beetje op zijn plaats te vallen. net zoals de oude classikers van Alfred Hitchcock. het enigste dat ik kan doen is de dvd kopiëren naar een schijf dan heb ik hem ook want in mijn land of nederland is hij zoals wel het meeste geval niet te koop. nu moet ik dus nog iets zoeken om hem op een schijf te zetten.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV ARTE >22:50 uur (gerestaureerde versie)

Surrealistisch met ingetoomde horrorbeelden en spijtig, een toch al te clichématige verhaallijn en te verwachten ontknoping.
Vertolkingen, filmisch en inzake soundtrack mag hij er best zijn. Echt boeien deed het echter niet.

avatar van AniSter
Prima film en dito verhaal. Geen hoogvlieger maar met enkele spannende momenten en een paar verrassingen best een boeiend geheel. Ook prima neergezet.

avatar van Filmkriebel
Sterke thriller die gewoon knap in elkaar steekt. Een vrouw heeft een visioen van een vermoorde oude vrouw en herinnert zich daarna tot in de puntjes alle details. Wanneer ze in het landhuis van haar kersverse echtgenoot het skelet vindt van een ingemuurde vrouw, beginnen de details uit het visioen langzaam naar de werkelijkheid door te druppelen. Ik vond het een spannende film want je probeert al die puzzelstukjes in elkaar te passen, terwijl Fulci beetje bij beetje hints prijs geeft die naar de ontknoping leiden. Daarmee is deze thriller een redelijk interactief spel geworden tussen regisseur en publiek, al was het achteraf bekeken net een tikkeltje te voorspelbaar. .