Les Tribulations d'un Chinois en Chine (1965)

Alternatieve titels: Chinese Adventures in China | Up to His Ears

Frankrijk / Italië
Komedie / Avontuur

geregisseerd door Philippe de Broca
met Jean-Paul Belmondo, Ursula Andress en Maria Pacôme

Playboy Arthur Lempereur wil zijn verloofde Alice en zijn vaderlijke vriend Mr. Goh een hoge verzekeringsuitkering nalaten. Als hij in Hong Kong de temperamentvolle Alexandrine tegenkomt, verandert hij zijn plannen, maar komt te laat.

Van tribulaties gesproken...
Vraag is hoeveel acrobatieën "stuntman" Belmondo voor zijn rekening nam in deze avontuurlijke komedie die best plezierig uitvalt.
De vele actiescènes behouden een zeker verrassings- en komisch effect waardoor de film aan amusementswaarde wint.
Natuurlijk zijn er ook absurditeiten maar kan me toch niet van de indruk ontdoen dat af en toe wordt gespot met andere actiethrillers, ernstig bedoeld, maar uiteindelijk potsierlijk uitvallend.
Tenslotte oogt ook de cast behoorlijk imposant, want naast "vedetten" Belmondo en Ursula Andress is er ook een betere rol verdienende Jean Rochefort, de resolute Maria Pacôme, broebelaar Darry Cowl en tenslotte Paul Préboist, beslist de Franse koning van de bijrollen.
Besluit, niet "au sérieux" nemen maar best goede, zorgeloze ontspanning.

avatar van thunderball
Na het succes van L' homme de Rio kwamen regisseur De Broca en hoofdrolspeler Belmondo een jaar later terug met dit vehikel, wat -hoewel gebaseerd op een verhaal van Jules Verne- echter stukken minder succesvol en geslaagd was.

Het is moeilijk de vinger er op te leggen, waardoor deze een stuk minder leuk is, daar hij weer boordevol actie en bravoure zit, maar misschien zit 'm daar juist het probleem wel in:

de film kent nauwelijks rustpunten, maar dendert van het ene actierijke moment naar de volgende stunt. Bovendien wordt er nu ook regelmatig gebruik gemaakt van slapstick momenten, incl. versneld beeld en dat komt de actie en spanning niet ten goede.

We krijgen wel als bonus een nog jonge Ursula Andress, net fris afkomstig van het eerste Bond avontuur en Jean Rochefort, die ook al naast Belmondo in Cartouche was te zien, ook onder regie van De Broca.

Redelijk vermakelijk, maar wel wat lang en ietwat vermoeiend amusement.

Een zesje, ofwel 3 sterren.