Le Prix du Danger (1983)

Frankrijk / Joegoslavië
Actie / Drama

geregisseerd door Yves Boisset
met Gérard Lanvin, Michel Piccoli en Marie-France Pisier

Wanneer de kijkcijfers dalen brengt een producent een programma op de buis waarin een kandidaat live achterna wordt gezeten door zes tot op de tanden toe gewapende jagers. Als hij wint krijgt de deelnemer een miljoen, als hij verliest bekoopt hij het met zijn leven.

een van de eerste films die ik ooit op video huurde, 20 jaar geleden. Ik heb met een groepje vrienden aandachtig en geboeid gekeken naar het verhaal. Destijds kwam het ide voor zo'n programma als te belachelijk over, maar tegenwoordig zou het een prima idee zijn voor Talpa of zo iets.

Een 3* films zoals ik 'm herinner (uit een grijs verleden opgedoken)

Klinkt alsof The Running Man hier een remake van is?

Dertien jaar eerder was er al Das Millionenspiel (overigens gebaseerd op hetzelfde verhaal van Sheckley als deze film).

FisherKing
De kijkcijfers dalen, dus waar wachten ze nog op.

avatar van Baggerman
Gisteren op TV5 Monde. Totaal over the top thriller, die nogal gedateerd aandoet. Het onderwerp is dat niet, maar de jaren tachtig setting waar deze film zich in afspeelt is dat natuurlijk nù wel! Enderzijds vond ik de film enorm slecht, maar ik bleef tòch hangen!

kos schreef:
Klinkt alsof The Running Man hier een remake van is?

Lijkt er wel op, maar het is niet zo, want 'The Running Man' is gebaseerd op een verhaal van Steven King (toch?).

Wat 'The Running Man' iets beter maakt dan deze film is dat de eerste zich afspeelt in een niet gedefinieerde toekomstsetting, waardoor je veel vrijheid hebt om een plot te ontwikkelen zonder dat dit al te gauw ongeloofwaardig overkomt. Veel van de uitgangspunten in 'Le Prix du Danger' komen nu juist totaal niet geloofwaardig over!

Anderzijds lijdt deze film tenminste niet aan de Holywood-moraal (dus geen happy-end!) en wordt zo juist weer beter qua plot.

De film heeft wel leuke vondsten, zoals de 'voorronde' waarin de deelnemers zelf een vliegtuig moeten landen om zich voor de finale te kwalificeren.
Piccoli speelt overigens sterk, want ik irriteerde me mateloos aan hem (en dat was volgens mij wel de bedoeling!).

aerts007
Veel beter dan The Running man. 4*

Wie hem voor me heeft, mag me PM-en

Queto Yurlunyur schreef:

Dat vijf jaar later kwam dan deze verfilming:
YouTube - The 10th Victim - Movie Trailer - Blue Underground