Samurai Cop 2: Deadly Vengeance (2015)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Gregory Hatanaka
met Mathew Karedas, Mark Frazer en Bai Ling

25 jaar na zijn vorige avontuur zal de detective Frank Washington (Mark Frazer) een team moeten vormen met zijn partner Joe Marshall (Mathew Karedas), die al geruime tijd van hem vervreemd is. Samen moeten ze een reeks moorden zien op te lossen; moorden gepleegd door een geheime groep van vrouwelijke moordenaars die het heft in eigen handen nemen. Lukt het ze om de groep te stoppen?

avatar van jeroentjuhhhhh
Hij staat erop! Verwachtingen zijn hooggespannen. Niet alleen keert de voor dood verklaarde Karedas eindelijk terug als langharige cop/samurai/cultheld, ook Tommy Wiseau hebben ze weten te strikken!

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk! Maar minder dan verwacht. Absolute hoogtepunt is het optreden van Wiseau. Prachtig cultfiguur. Evenals alle andere ''oude bekenden'' die de revue passeren. De ooit voor dood verklaarde Karedas voorop. Blijft een mooi figuur. Typisch iemand die geboren is voor zo'n eenmalig (nu tweemalig) optreden die de boeken in kan als gruwelijk slecht, maar ook gruwelijk genietbaar. Voor mijn gevoel is Hatanaka hier iets te veel op zoek naar de ''so bad it's good'' formule, waar het ''origineel'' nog in al z'n onwetendheid dacht dat het een aardig (oer-typisch 70's/80's ninja, karate) B-filmpje was. Dat liep toch even anders...

Met een overdaad aan nudity, verschrikkelijke dialogen en cheap-ass effecten is het een prima ode aan de eerste film, en gaan ze er qua idioterie met gemak ver overheen, maar veel leuker maakt dat het niet. Om die reden ook alleen geschikt voor de ''fans'' of kijkers van het eerste deel, die zin hebben in een über foute trip down memory lane!

avatar van zombie
Zoals te verwachten viel is Samurai Cop II een vreselijke puinhoop geworden.
Het eerste deel was onbedoeld grappig en dat soort knulligheid kun je nu eenmaal niet opzettelijk toepassen. Toen ik hoorde dat Matt Hannon weer was opgedoken, was ik heel even blij verrast. Maar al snel werd duidelijk dat dit crowd-funding project alleen maar teleurstellend kon uitpakken (vooral met porno sterretjes zoals Lexi Belle aan boord). Ik moet toegeven dat met Tommy Wiseau het niveau van deze film drastisch keldert (in positieve zin), maar de afwezigheid van Robert Z'dar kan onmogelijk gecompenseerd worden. En wat doet een slecht geconserveerde Laurene 'Hundra' Landon hier? Alsof er al niet genoeg mummies mee deden...

avatar van Donkerwoud
Leuke soundtrack, en verder kan ik niks goeds opdissen over deze bizarre soft porno/buddy cop movie/science fiction. Het is allemaal zóóó fout, zóóó lelijk, zóóó slecht. Ik dacht dat het leuke pastiche zou zijn in stijl van de betere B-film, maar het is doelbewust gemaakt om nul creatieve inzet uit te stralen. Geef mijn portie oerlelijke computereffecten en plastic fake tieten maar aan fikkie!

avatar van Prinz
Niets in vergelijking met zijn originele voorganger. Hooguit de billen van Lexi Belle.

avatar van PEN15
Ik ben in een tijdsbestek van enkele weken haast gefascineerd geraakt van die vorige uit 1991. Hey Hollywood, Lethal Weapon maken kan ik ook zonder plot en geld. Het is geen film als Troll 2 die ik opnieuw zou opzetten, maar van enkele fragmenten kan ik geen genoeg krijgen.

"You're the one that talked me into getting this moron from San Diego to fight this Ja.. eh... Japanese Kitana gang." Dat het allemaal in één take moest worden opgenomen is nog geen ekskuus dat je zoiets simpels niet kunt onthouden.

De goedkope muziek vond ik eerlijk gezegd memorabel klinken.

Ook eindeloos herhalen van uitspraken als "Shoot! Shoot him!" of "In no way we go under Fujiyama's flag" terwijl je een robotstem immiteert.

en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, om nog heel even deze te noemen: Het lijkt alsof iedereen zijn eigen kleding van thuis moest meenemen. In het begin dacht ik dat die Karedas (of hoe hij zich tegenwoordig ook noemt) een politiejas droeg.. maar het lijkt toch kennelijk iets uit zijn garderobe.

Tijdens een gezelschapsavondje dachten we eraan om dan maar eens door de fanbase gesponsorde sequel te bekijken. Door het veel hogere cijfer op imdb waren de verwachtingen groot..

..maar veel woorden wil ik er niet aan vuil maken. Wat een rotzooitje. Ik kan me die 5.5 écht niet voorstellen, dat komt zeker van de donateurs. Na al die vervlogen jaren hoop je dat die Karedas een beetje heeft leren acteren, of dat ze weten wat ze nou recht moeten strijken. Die paar verwijzingen naar die van 1991 en enkele cameo's zijn veel te krampachtig om echt leuk te vinden.