Movie Movie (1978)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Stanley Donen
met George C. Scott, Trish Van Devere en Eli Wallach

Parodie op de bekende Hollywood-formule van weleer, in twee delen. 'Dynamite Hands' gaat over een bokser die eigenlijk met pensioen wil, maar dringend geld nodig heeft, en het zich eigenlijk niet kan veroorloven om te stoppen. In "Baxter's Beauties of 1933" probeert een danser krampachtig alle clichés van de Hollywood-musical te omzeilen.

Grappig tweeluik hetzelfde opgezet als grindhouse.

Dick2008
George Burns leidt de film in. De eerste film, de boksfilm is in zwart wit. Daarna volgt een trailer op de manier zoals ze dat vroeger deden. De tweede film, de revuefilm, is in kleur, in heel felle kleuren mag ik wel zeggen.

avatar van mrklm
Het leukste moment uit deze doublebill is de trailer voor de oorlogsfilm "Zero Hour", een perfecte persiflage met tussentitels als "War At Its Best" en alle clichés uit oorlogsfilms uit de jaren '30 en '40 in een notendop. Het verbindt twee films die eveneens genrepersiflages zijn, maar slechts op enkele momenten werkelijk grappig zijn. "Dynamite Hands" vertelt het verhaal van Joey Popchick [Harry Hamlin] die bij toeval wordt ontdekt door bokspromotor Gloves Malloy [George C Scott]. Joey heeft alles in zich om een topbokser te worden, totdat een gangster en een sexy blondine hem verleiden tot het grote geld... en corruptie! In "Baxter's Beauties of 1933" krijgt impresario Spats Baxter [George C Scott] te horen dat hij nog maar een maand te leven heeft. Hij is vastbesloten om nog één keer te schitteren in een spectaculaire show. Daarbij neemt hij het besluit om de ambitieuze, maar onervaren (en onbekende) Kitty [Rebecca York] een belangrijke rol te geven.
Een vergelijking met Airplane! (1980) of A Fistful of Yen is onontkoombaar en maakt meteen duidelijk wat er mis is met deze overigens redelijk onderhoudende parodie. Een te lage grappendichtheid en een te eerbiedige benadering van de genres. Clichés an sich zijn niet grappig, ook niet als je allemaal op een hoop gooit. Je moet goed opletten om de woordspelingen of opzettelijke versprekingen in de dialoog op te pikken, maar dat zijn wel de grappigste momenten. George C Scott is uitstekend in beide hoofdrollen en heeft precies de juiste komische acteerstijl. De rest van de cast is duidelijk enthousiast, maar wisselvallig.