The Rare Breed (1966)

Alternatieve titel: Rancho River

Western / Romantiek

geregisseerd door Andrew V. McLaglen
met James Stewart, Maureen O'Hara en Brian Keith

Weduwe Martha (O'Hara) huurt Sam (Stewart) in om een Engelse fokstier vanuit St. Louis naar haar ranch in Texas te helpen vervoeren. De reis zit vol gevaren: met name veebaron Alexander (Keith) ligt dwars.

Bij voorkeur te bekijken met het gehele gezin tijdens een gure zondagmiddag zo rond kersttijd.
De Disney-achtige film bevat nogal wat studio-opnames die wat hinderlijk zijn.
Maureen O'Hara is prachtig om naar te kijken en James Stewart zet een aardige rol neer.
In het begin (het eerste half uur) had ik nogal mijn twijfels vanwege de zeer flauwe humor. Maar naar mate de film vorderde ben ik het meer gaan bekijken als een gezellige familiefilm ipv. een western.
De echte westernfanaat zou ik deze film afraden.

avatar van Ramon K
Slechte western. Anderhalf uur wordt opgehangen aan het wel of niet overleven van een bepaalde fokstier in een bepaalde klimaat. Enorm saai. Verder nog wat hofmakerij en enkele personages die rondlopen zonder duidelijke motieven. En Brian Keith (geen badguy hier trouwens) gaat totaal over-the-top als Schotse veeboer incl. vreselijke rode pruik. 1,5* Niet aan te raden dit.

avatar van Jan met de pet
Aardige zoetsappige western voor het hele gezin : 2.5

ZDF (The Rare Breed, zaterdag 7 april, 1:45 uur)
AANRADER prima zeer vermakelijke western

avatar van LuukRamaker
Nee, hier kon ik eigenlijk niet zo heel veel mee. Het verhaaltje heeft enerzijds wel wat maar is anderzijds veel te simpel om het ook maar enigszins boeiend te houden. Er gebeurd weinig, maar wanneer er dan wat gebeurd ziet het er lang niet altijd even overtuigend uit. Wel zijn er een aantal aardige rolletjes en het zijn toch ook niet de minsten die hun bijdrage aan dit filmpje hebben geleverd. Zo heeft James Stewart een voor hem typische rol en doet ie het prima, maar is zijn optreden zeker niet onvergetelijk. Ben Johnson, Jack Elam, Harry Carey Jr. en Maureen O'Hara verdienen ook een eervolle vermelding, maar Jullie Mills is daarentegen weer irritant en is een grote stoorzender. Regisseur Andrew V. McLaglen liet een jaar hiervoor in elk geval zien dat ie wel een stukje beter kan dan dit.

Een scene die overigens wel overtuigend overkwam, was die van de omvallende wagen, die ook in de trailer te zien is. Deze vond echt plaats zoals deze te zien is en zag er dan ook opvallend ernstig uit. Gelukkig kwamen de stuntvrouwen er goed vanaf.

Een ongeïnspireerde, onevenwichtige, opgeblazen en moeizaam overkomende mix van een 'n western, komedie, melodrama en karakterportret. Het verhaal was zwak: er waren wel enkele behoorlijke, opwindende momenten, maar voor het merendeel waren de scènes saai en levenloos. Ook de personages waren niet bijster interessant. James Stewart leek door het beeld te slaapwandelen.

avatar van mr rumson
Andrew V. McLaglen heeft toch een paar mooie westerns gemaakt zoals Chisum ,Bandolero en shenandoah.
Helaas vond ik deze een stuk minder dan de boven genoemde drie.
De western probeert een mix te zijn tussen drama en komedie maar vind het daarin niet geslaagd.
En dat is jammer aangezien er toch aardig wat acteurs erin zitten die het anders prima doen in westerns.
Het verhaaltje is vrij simpel maar dan nog zou men ervoor kunnen kiezen om er een spannende western van te maken .
Tenslotte zijn er meer dan genoeg westerns waarin men om wat voor reden dan ook van A naar B reist en in allerlei avonturen verwikkelt raakt.
Helaas gebeurt hier te weinig op een actie scene na die duidelijk boven de rest uitspringt en dat is de scene met een wagen die omslaat.
Ook is het jammer dat sommige scenes er wel heel nep uitzien zoals die boven op de treinwagons.
En wat ook al niet helpt is dat er een paar vervelende irritante karakters ertussen zitten zoals Juliet Mills die de bijdehandse dochter speelt of Brian Keith die een of als roodharige schot .
Ik kan er dan ook niet meer van maken dan hooguit 2.5 ster en dat is omdat Stewart en O'Hara nog de moeite waard zijn om naar te kijken .

avatar van keimpeS
Redelijke western, inderdaad zoetsappig maar het heeft wel een leuke verhaallijn.