• 8.296.777 stemmen

Met onder meer: Kim Rossi Stuart, Andrea Rossi en Charlotte Rampling

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 31 maart 2005

Plot Le Chiavi di Casa

Paolo is een jongen van vijftien jaar. Na de dood van zijn moeder bij zijn geboorte, wordt hij opgevangen en opgevoed door zijn oom en zijn tante. Hij heeft nooit zijn vader ontmoet. Paolo is gehandicapt en moet zich elk jaar in Berlijn in een gespecialiseerd ziekenhuis laten behandelen. Voor de eerste keer, is het zijn vader die hem vergezelt.

image

kappeuter (crew films)

Te zien op IFFR:

Vrijdag 28-01 20:00 uur in Luxor

Zondag 30-01 10:00 uur in Cinerama 1

Dinsdag 01-02 18:15 uur in Pathé 4

avatar van tovenaar

tovenaar

Een beetje dubbel gevoel hou ik aan de film over. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een 'makkelijke film'. We kijken 105 minuten naar een gehandicapte jongen en dat levert soms best z'n aardige momenten op, maar of we dan nu echt kunnen spreken van een film... ik weet het niet. Ik vind het nogal een dubieus geheel. Ik kom er niet goed uit met mezelf. Écht interessant wordt het trouwens nergens, maar écht vervelend ook niet. Een film die er een beetje tussenvalt.

avatar van Diederik58

Diederik58

Film met een zekere emotionele lading. Je volgt het proces die vader en zoon doormaken om nader tot elkaar te komen. Toevalig is het hier een gehandicapte zoon. Het acteren vind ik soms erg overdreven. Ik denk dat je er goed voor moet instellen om zo'n film te zien. Ik vond de film wat te veel pretenties hebben.

avatar van Nelusje

Nelusje

• 2073 stemmen

Ontroerende film, maar wel heel traag! Ik kwam er moeilijk doorheen moet ik zeggen. Het is omdat de hoofdpersoon zo'n lekker ding is, hahaha

avatar van arno74

arno74

Een kleine film die gemengde gevoelens achterlaat. Ondanks de goede bedoelingen is het als film minder sterk. Het blijft te eentonig hangen rondom de jongen, buiten de hoofdrolspelers om is het acteerwerk maar matig, en bevat soms scenes die bijna documentaireachtig overkomen. Het verhaal wordt ook bij de kijker met de paplepel ingegoten, ruimte voor interpretatie heeft de kijker niet. Juist van dit soort films zou verwacht mogen worden dat de kijkers niet hun verstand op nul zetten, maar dit is toch een film die je gewoon over je heen moet laten komen, en dat wordt op den duur een beetje vermoeiend.

Het is gebaseerd op het boek Nati due volte (Giuseppe Pontiggia, 2000) en dat is weer gebaseerd op het leven van de zoon van de schrijver. Het vertelt het verhaal van een gehandicapte jongen wiens onvolwassen vader bij de geboorte zijn verantwoordelijkheid uit de weg gaat. Vijftien jaar later komt hij weer in contact met zijn kind.

Ik had het graag een hoger cijfer gegeven, maar kom niet verder dan 2.5 a 3 sterren. Wel opvallend dat de film op IMDb flink hoger scoort dan hier.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.