Telets (2001)

Alternatieve titels: Taurus | Телец

Rusland

geregisseerd door Aleksandr Sokurov
met Leonid Mozgovoy, Mariya Kuznetsova en Segei Razhuk

Vladimir Iljitsj Lenin, stichter van de Russische Communistische Partij en oprichter van de Sovjet-Unie, is getroffen door een beroerte. Om te herstellen heeft hij zich teruggetrokken op een in beslag genomen landgoed. Ver verwijderd van het politieke centrum probeert Lenin richting te geven aan het door sociale onrust geteisterd sovjetrijk.

avatar van Koekebakker
Nadat Sokurov in Moloch Hitler portretteerde is hier Lenin aan de beurt. In dezelfde mistige beelden worden de laatste dagen uit het leven van Lenin getoond – volgens Sokurov dan. Lenin is bijna seniel, en herkent bijvoorbeeld opvolger Stalin niet. Best grappig en ook wel mooi, maar mij toch iets teveel net als Moloch.

avatar van Flavio
Net als in Solntse kiest Sokurov ervoor de macht, nu in de vorm van Lenin, te verbeelden als een kwetsbaar figuur, een schim van de man die hij was. Daar zit een zeker duivels genoegen in, alsof hij de mythe met plezier naar beneden trekt, diep de modder in.

Als idee best interessant, maar de desoriëntatie die de film oproept maakte het ook een zware zit. Alsof je door een beslagen ruit kijkt, in het halfdonker, een effect dat Sokurov ongetwijfeld bewust oproept maar het kijken onplezierig maakt. Misschien moet ik Moloch maar even laten zitten en eerst wat ander werk van deze regisseur zien.