Molokh (1999)

Alternatieve titels: Moloch | Молох

Rusland / Duitsland / Japan / Italië / Frankrijk

geregisseerd door Aleksandr Sokurov
met Yelena Rufanova, Leonid Mozgovoy en Leonid Sokol

Een dag uit het leven van Adolf Hitler. Eva Braun wacht op een geïsoleerde toevluchtsoord in de Beierse Alpen op de komst van haar geliefde 'Adi'. Het leven gaat zijn gangetje tijdens deze ontspannende 24 uur van tafelgesprekken en wandelingen door het landschap, waarbij tevens Hitlers privé-obsessies (zijn hypochondrie, zijn smetvrees, en de volslagen discrepantie tussen zijn verwarde geest en zijn macht) tot uiting komen.

avatar van mdj
mdj
Erg merkwaardige film. Veel mist/donkere kleuren/kale aankleding waardoor alles nogal onwerkelijk wordt. Bij tijd en wijle zelfs erg grappig want karikaturaal waarbij wel veel historische/biografische feiten terug te vinden zijn dus niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar vooral een uitvergrote kijk op Hitlers leven op de Obersalzberg. Hier staat een interview met de maker. Opvallend is dat deze film beslist niet moralistisch is.

avatar van danuz
Molokh is zowel een humoristische als grimmige karakterschets. Het oord op de Obersalzberg als donker, gedempt fort mijlenver van de 'echte' wereld. Dit beeld wordt alleen maar sterker door Sokurov's fotografie en geluidsband, die prachtig zijn. Vooral naar het einde toe wordt de film zwaarder en zo'n laatste dialoog kneep me.

avatar van JDSsmetje
Waarvan die lage score Verhoeven?

neo (crew)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De eerste van de drie films van Sokurov over de macht van een drietal bekende machtige mensen uit het verleden, ook de eerste die ik zie,. Hoewel dit het voor mij niet haalt bij de meeste andere Sokurovs die ik zag vond ik 'm uiterst intrigerend. Hitler (en ook Joseph en Magda Goebbels, Eva Braun en Martin Bormann) zitten op een afgelegen plek op de aarde, bovenop een Beierse berg. De film poogt Hitler te demystificeren en stelt 'm voor als iemand die in 1942 uiterst verwarde gedachten had en door alle jaknikkers om zich heen en zijn feitelijke macht nog steeds dacht dat hij een genie was. Het is geen toeval dat de film in 1942 speelt, het moment dat de barsten in het Derde rijk zichtbaar worden en het leger van de Duitsters voor het eerst met serieuze verliezen te maken krijgt. Fascinerend gegeven en Sokurov benadert het verrassend veel pijnlijke humor en dat getuigt wel van lef.

En dat het mooi geschoten is bij Sokurov bijna geen verrassing meer.

avatar van wibro
Net als bij "Er is Wieder Da" had ik ook bij deze film soms het gevoel dat ik naar een komedie heb zitten te kijken. Sommige scènes waren zeer komisch zoals die van Martin Bormann die met zijn stoel achterover viel en natuurlijk die met Eva Braun die Hitler een schop gaf en haar schoenen naar hem gooide . Tja, en als we het dan toch over Hitler hebben. Die hoort volgens mij toch echt thuis in het rijtje van waanzinnige heersers waar er al zo veel van geweest zijn. Hitler schijnt ook een zeer pervers mannetje geweest te zijn als we sommige biografieën over Hitler mogen geloven. Verbaast mij helemaal niks. En dan die Duitsers die hem blind volgden en natuurlijk het zooitje ongeregeld zoals Bormann, Goebbels en nog meer van die mafketels. Onbegrijpelijk eigenlijk dat die zo'n stempel hebben kunnen drukken op het verloop van de 20e en 21e eeuw.
Mooiste scène trouwens, de openingsscène waarin Eva Braun naakt haar kunsten vertoonde.